شیوه جدید تشخیص الزایمر

0 ۶

در حال حاضر، توسعه ابزار پوشیدنی برای تشخیص آلزایمر زودرس و سایر بیماری‌های نورودژنراتیو عصبی سال‌ها قبل از بروز علائم آن یک گام به واقعیت نزدیک شده است، زیرا موسسه خیریه انگلستان Alzheimer’s Research UK با همکاری دانشگاه بوستون اولین داده‌های دیجیتالی برای ابتکار خود را در تشخیص بیماری‌های نورودژنراتیو با کمک ابزار پوشیدنی (EDoN) ارائه کردند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که مرکز تحقیقات آلزایمر انگلیس از بیش از ۵۰۰ محقق زوال عقل در کنفرانس تحقیقاتی سالانه خود استقبال کرده است. این رویداد یک هفته‌ای، بزرگترین نشست محققان زوال عقل در انگلیس است که به‌طور مجازی در حال برگزاری است و یک جلسه ویژه به اشتراک‌گذاشتن تحولات ابتکاری EDoN با جامعه تحقیقاتی گسترده‌تر زوال عقل دارد.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر سابق انگلستان و رئیس هیات مدیره EDoN بودجه تحقیقاتی را از طرف بیل گیتس و بنیاد خیریه غذاهای ایسلند فراهم کرده و  بیش از ۳۵ سازمان پیشرو در علوم داده، تحقیقات بالینی و تخریب عصبی را برای استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای تشخیص بیماری‌هایی مانند آلزایمر ۱۰ تا ۱۵ سال قبل از بروز علائم بیماری گردهم آورده است.

هدف EDoN استفاده از برنامه‌های گوشی‌های هوشمند و پوشیدنی‌هایی مانند ساعت‌های هوشمند و هدبندها برای جمع‌آوری داده‌های دیجیتالی در مورد طیف وسیعی از موارد مختلف از جمله خواب، فعالیت عصبی، شناخت، گفتار و زبان، راه رفتن، ضربان قلب، مهارت‌های حرکتی و فعالیت بدنی است.

این داده‌ها با داده‌های بالینی مانند اسکن مغز تایید و با داده‌های متخصصان موسسه آلن تورینگ، دانشگاه اکستر، موسسه MRC هارول و دانشگاه کمبریج که در EDoN’s Analytic Hub  ایجاد شدند مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌گیرند. با جمع‌آوری و ترکیب مقادیر زیادی از داده‌های دیجیتالی و بالینی گذشته‌نگر و آینده‌نگر، گروه EDoN امیدوار است که مدل‌های قدرتمند یادگیری ماشین ایجاد کند که می‌تواند الگوهای ظریف یا «اثرانگشت» را در داده‌های دیجیتالی افراد تشخیص دهد و موفقیتی در تشخیص زودهنگام باشد.

در صورت موفقیت، EDoN  شاهد توسعه یک ابزار جدید دیجیتال توسط متخصصان است که می‌تواند پیش‌بینی موارد دیجیتالی بیماری‌های اولیه را جمع‌آوری کند و می‌تواند توسط پزشکان به‌عنوان بخشی از بررسی سلامت میانسالی در افرادی که در معرض خطر علائم زوال عقل هستند سال‌ها پیش از بروز علائم مورد استفاده قرار گیرد.

همکاری سه‌ساله با مرکز تحقیقات بیماری آلزایمر دانشگاه بوستون (BU ADRC) با ۲۰۰ داوطلب مبتلا به زوال عقل  و فرد سالم با استفاده از دستگاه‌ها  از جمله دو برنامه تلفن‌های هوشمند، یک ساعت ردیابی فعالیت و یک هدبند برای تجزیه و تحلیل خواب، با داده‌های محققان در EDoN به اشتراک گذاشته خواهد شد.

شرکت‌کنندگان  که در منطقه بوستون زندگی می‌کنند، در ابتدا به مدت یک هفته و هر سه ماه، دو بار از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند. این مشارکت بخشی از یک پروژه گسترده‌تر است که در BU ADRC در حال آزمایش طیف وسیعی از دستگاه‌های پوشیدنی برای جمع‌آوری داده‌های دیجیتالی است که می‌تواند سرنخ‌هایی برای سلامت مغز فرد باشد.

در نهایت EDoN قصد دارد قبل از آزمایش دستگاه دیجیتال نهایی خود در بیش از یک میلیون نفر از طریق بررسی‌های بهداشتی، داده‌های حداکثر ۵۰هزار نفر را از طریق مطالعات مداوم در سراسر جهان جمع‌آوری کند. این موسسه خیریه امیدوار است که اثر انگشت‌های دیجیتالی حاصل از کار EDoN  نه تنها بتواند بیماری زودرس را نشان دهد بلکه بین بیماری‌های مختلفی که باعث زوال عقل می شوند نیز تمایز قائل شود.

همه‌گیری کووید-۱۹موجب ارائه فناوری، مراقبت‌های بهداشتی بیشتری از راه دور شده است، بررسی اخیر نگرش‌ها نسبت به سلامت دیجیتال طی همه‌گیری  نشان می‌دهد که ۷۳درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که فناوری بهداشت دیجیتال در آینده خدمات بهداشتی مهم است.

دکتر جسی مِز، مدیر هسته بالینی، مرکز تحقیقات بیماری آلزایمر دانشگاه بوستون اظهار کرد: فناوری‌های دیجیتال فرصت‌های بیشتری برای درک و نظارت بر سلامت افراد و پزشکان آنان فراهم می‌کند. بیماری‌هایی که باعث زوال عقل می‌شوند می‌توانند در سنین میانسالی شروع شوند، اما در حال حاضر روش‌های ارزان و غیرتهاجمی برای تشخیص این بیماری اولیه نداریم. فناوری‌های دیجیتال مانند گوشی‌های هوشمند و پوشیدنی‌ها می‌توانند روشی کم هزینه و آسان برای شناسایی دقیق برخی از تغییرات در بیماری‌هایی مانند آلزایمر فراهم کنند. یافته‌های این مطالعه می‌تواند واقعا روش مقابله با این بیماری‌ها را در آینده تغییر دهد.

سال گذشته، دانشگاه بوستون ۲.۸ میلیون دلار بودجه از بیل گیتس و انجمن قلب آمریکا برای ایجاد یک مرکز تحقیقاتی در مورد سلامت مغز و زوال عقل دریافت کرد. این مشارکت با EDoN دو سازمان را در جهت یک هدف مشترک جمعی یعنی استفاده از فناوری دیجیتال برای ساده‌سازی و سرعت بیشتر مراقبت و درمان بهتر بیمار در سال‌های آینده فراهم کند.

هیلاری ایوانز، مدیرعامل تحقیقات آلزایمر انگلیس  گفت: «در حال حاضر هیچ درمانی برای کاهش یا توقف بیماری‌هایی مانند آلزایمر وجود ندارد و این یک هدف اصلی برای دانشمندان در سراسر جهان است. برای داشتن شانس بیشتر در تغییر زندگی آینده افراد باید هنگامی که این بیماری‌ها هنوز مغز را تسخیر نکرده، درمان‌ها و پیشگیری‌های احتمالی جدید را ارائه کرد.

شناسایی بیماری‌هایی مانند آلزایمر خیلی زودتر از آنچه امروزه انجام می‌دهیم می‌تواند تلاش‌های تحقیقاتی را به شرایط دیگر تبدیل کرده و کمک ‌کند تا درمان‌ها بسیار زودتر ارائه شوند. سلامت مغز در سلامت فرد نقش اساسی دارد. فناوری مورد بررسی از طریق EDoN می تواند کمک کند تا افراد بیشتری با مکالمه اولیه، تشخیص و دسترسی به درمان و تحقیقات از سلامت بهره‌مند شوند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین