ضربه به سر علائم عوارض و درمان

0 ۳۹

مقدمه

آسیب به سر یکی از شایع ترین علل ناتوانی و مرگ در بزرگسالان است. آسیب می تواند خفیف مانند یک برآمدگی، کبودی (کوفتگی) یا بریدگی روی سر باشد، یا می تواند ماهیت متوسط ​​تا شدید ناشی از ضربه مغزی، بریدگی عمیق یا زخم باز، شکستگی استخوان(های) جمجمه یا از ناحیه داخلی باشد. خونریزی و آسیب به مغز.

آسیب سر یک اصطلاح گسترده است که مجموعه وسیعی از صدمات را توصیف می کند که در پوست سر، جمجمه، مغز و بافت زیرین و عروق خونی سر رخ می دهد. آسیب های سر بسته به میزان ضربه به سر معمولاً به عنوان آسیب مغزی یا آسیب مغزی تروماتیک (TBI) نیز شناخته می شود.

صدمات ضربه به سر

صدمات سر به طور چشمگیری در حال افزایش است – سالانه حدود 1.7 میلیون نفر به TBI مبتلا می شوند. میلیون‌ها آمریکایی امروز زنده هستند که دچار آسیب سر شده‌اند و اکنون برای فعالیت‌های روزمره به کمک نیاز دارند که بیش از 56 میلیارد دلار در سال برای کشور هزینه دارد.

انواع مختلف آسیب سر چیست؟

در زیر به برخی از انواع آسیب های سر اشاره شده است:

ضربه مغزی. ضربه مغزی آسیبی به ناحیه سر است که ممکن است باعث از دست دادن فوری هوشیاری یا هوشیاری برای چند دقیقه تا چند ساعت پس از حادثه آسیب زا شود.

شکستگی های جمجمه

شکستگی جمجمه. شکستگی جمجمه شکستگی در استخوان جمجمه است. چهار نوع عمده شکستگی جمجمه وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:

شکستگی خطی جمجمه. این شایع ترین نوع شکستگی جمجمه است. در شکستگی خطی، شکستگی در استخوان ایجاد می شود، اما استخوان را حرکت نمی دهد. این بیماران ممکن است برای مدت کوتاهی در بیمارستان تحت نظر باشند و معمولاً در چند روز می توانند فعالیت های عادی خود را از سر بگیرند. معمولاً هیچ مداخله ای لازم نیست.

شکستگی های افسرده جمجمه. این نوع شکستگی ممکن است با یا بدون بریدگی در پوست سر دیده شود. در این شکستگی، بخشی از جمجمه در واقع در اثر ضربه فرو رفته است. این نوع شکستگی جمجمه بسته به شدت ممکن است نیاز به مداخله جراحی داشته باشد تا به اصلاح تغییر شکل کمک کند.

شکستگی دیاستاتیک جمجمه. اینها شکستگی هایی هستند که در امتداد خطوط بخیه در جمجمه رخ می دهند. بخیه ها نواحی بین استخوان های سر هستند که در کودکی به هم می پیوندند. در این نوع شکستگی خطوط بخیه معمولی پهن می شود. این شکستگی ها بیشتر در نوزادان تازه متولد شده و نوزادان بزرگتر دیده می شود.

شکستگی جمجمه بازیلار

. این جدی ترین نوع شکستگی جمجمه است و شامل شکستگی در استخوان در پایه جمجمه است. بیماران مبتلا به این نوع شکستگی اغلب کبودی در اطراف چشم و کبودی پشت گوش خود دارند. همچنین ممکن است به دلیل پارگی در بخشی از پوشش مغز، مایع شفافی از بینی یا گوش آنها خارج شود. این بیماران معمولاً نیاز به نظارت دقیق در بیمارستان دارند.

هماتوم داخل جمجمه ای (ICH). انواع مختلفی از ICH یا لخته شدن خون در داخل یا اطراف مغز وجود دارد. انواع مختلف بر اساس محل قرارگیری آنها در مغز طبقه بندی می شوند. این می تواند از آسیب های خفیف سر تا آسیب های کاملاً جدی و بالقوه تهدید کننده زندگی متغیر باشد. انواع مختلف ICH شامل موارد زیر است:

هماتوم اپیدورال. هماتوم اپیدورال زمانی رخ می دهد که یک لخته خون در زیر جمجمه، اما در بالای سخت شامه، پوشش سختی که مغز را احاطه کرده است، تشکیل شود. آنها معمولاً از پارگی سرخرگی می آیند که درست زیر جمجمه به نام شریان مننژیال میانی قرار دارد. هماتوم اپیدورال معمولاً با شکستگی جمجمه همراه است.

هماتوم ساب دورال. هماتوم ساب دورال زمانی رخ می دهد که لخته خون در زیر جمجمه و زیر سخت شامه، اما خارج از مغز تشکیل شود. اینها می توانند از پارگی در وریدهایی که از مغز به سخت شامه می روند یا از بریدگی روی خود مغز ایجاد شوند. آنها گاهی، اما نه همیشه، با شکستگی جمجمه همراه هستند.

کوفتگی یا هماتوم داخل مغزی. کوفتگی یک کبودی برای خود مغز است. کوفتگی باعث خونریزی و تورم در داخل مغز در اطراف ناحیه‌ای که به سر ضربه زده شده است. کوفتگی ممکن است با شکستگی جمجمه یا سایر لخته های خون مانند هماتوم ساب دورال یا اپیدورال ایجاد شود. خونریزی که در داخل خود مغز رخ می دهد (همچنین به آن خونریزی داخل پارانشیمی نیز گفته می شود) گاهی اوقات می تواند خود به خود رخ دهد. هنگامی که تروما علت آن نباشد، شایع ترین علل طولانی مدت، فشار خون بالا در افراد مسن، اختلالات خونریزی در کودکان یا بزرگسالان، یا استفاده از داروهایی که باعث رقیق شدن خون می شوند یا داروهای غیرقانونی خاص هستند.

آسیب منتشر آکسون (DAI). این آسیب‌ها نسبتاً شایع هستند و معمولاً در اثر تکان دادن مغز به عقب و جلو ایجاد می‌شوند که می‌تواند در تصادفات رانندگی، در اثر افتادن یا سندرم تکان‌خوردگی نوزاد اتفاق بیفتد. آسیب های منتشر می تواند خفیف باشد، مانند ضربه مغزی، یا ممکن است بسیار شدید باشد، مانند آسیب آکسون منتشر (DAI). در DAI، بیمار معمولاً برای مدت طولانی در کما به سر می‌برد و به بخش‌های مختلف مغز آسیب می‌رساند.

چه چیزی باعث آسیب سر می شود؟

دلایل زیادی برای آسیب سر در کودکان و بزرگسالان وجود دارد. شایع ترین آسیب های تروماتیک ناشی از تصادفات وسایل نقلیه موتوری (اتومبیل، موتور سیکلت یا برخورد با عابر پیاده)، خشونت، سقوط، یا در نتیجه کودک آزاری است. هماتوم های ساب دورال و خونریزی های مغزی (که خونریزی داخل پارانشیمی نامیده می شود) گاهی اوقات می توانند خود به خود اتفاق بیفتند.

چه چیزی باعث کبودی و آسیب داخلی مغز می شود؟

هنگامی که ضربه مستقیم به سر، تکان دادن کودک (همانطور که در بسیاری از موارد کودک آزاری دیده می شود)، یا ضربه شلاقی (مانند تصادفات وسایل نقلیه موتوری) وجود دارد، کبودی مغز و آسیب به بافت داخلی و رگ های خونی ناشی از مکانیزمی به نام کودتا-مقابله است. کبودی که مستقیماً با تروما مرتبط است، در محل ضربه، ضایعه کودتا (تلفظ COO) نامیده می شود. هنگامی که مغز به سمت عقب تکان می‌خورد، می‌تواند به جمجمه در سمت مقابل برخورد کند و کبودی به نام ضایعه کانترکوپ ایجاد کند. تکان خوردن مغز در کناره‌های جمجمه می‌تواند باعث برش (پارگی) پوشش داخلی، بافت‌ها و رگ‌های خونی شود که ممکن است باعث خونریزی داخلی، کبودی یا تورم مغز شود.

علائم ضربه به سر چیست؟

فرد ممکن است درجات مختلفی از علائم مرتبط با شدت آسیب سر را داشته باشد. موارد زیر شایع ترین علائم آسیب به سر هستند. اگر چه هر فردی ممکن است تجربه ی متفاوتی از علایم را داشته باشد. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آسیب خفیف سر:

 

ناحیه برآمده و متورم ناشی از برآمدگی یا کبودی

 

برش کوچک و سطحی (کم عمق) در پوست سر

سردرد

حساسیت به نویز و نور

تحریک پذیری

گیجی

سبکی سر و/یا سرگیجه

مشکلات تعادل

حالت تهوع

مشکلات حافظه و/یا تمرکز

تغییر در الگوهای خواب

تاری دید

“چشمان خسته

صدای زنگ در گوش (وزوز گوش)

تغییر در طعم

خستگی یا بی حالی

آسیب متوسط ​​تا شدید سر (نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد) – علائم ممکن است شامل هر یک از موارد فوق باشد:

از دست دادن هوشیاری

سردرد شدید که از بین نمی رود

تهوع و استفراغ مکرر

از دست دادن حافظه کوتاه مدت، مانند مشکل در به خاطر سپردن وقایعی که منجر به آسیب و حتی پس از آن شد.

لکنت زبان

مشکل در راه رفتن

ضعف در یک طرف یا ناحیه بدن

تعریق

رنگ پوست کمرنگ

تشنج یا تشنج

تغییرات رفتاری از جمله تحریک پذیری

تخلیه خون یا مایع شفاف از گوش یا بینی

یک مردمک (ناحیه تیره در مرکز چشم) گشاد شده یا بزرگتر از چشم دیگر به نظر می رسد و در هنگام قرار گرفتن در معرض نور منقبض نمی شود یا کوچکتر می شود.

بریدگی یا پارگی عمیق در پوست سر

زخم باز در سر

نفوذ جسم خارجی به سر

کما (وضعیت ناخودآگاهی که نمی توان فرد را از آن بیدار کرد، به محرک ها فقط به صورت حداقلی واکنش نشان می دهد، یا اصلاً پاسخ نمی دهد، و هیچ فعالیت ارادی از خود نشان نمی دهد)

حالت نباتی (وضعیت آسیب مغزی که در آن فرد توانایی های تفکر و آگاهی از محیط اطراف خود را از دست می دهد، اما برخی از عملکردهای اساسی مانند تنفس و گردش خون را حفظ می کند)

سندرم قفل شده (یک بیماری عصبی که در آن فرد هوشیار است و می تواند فکر و استدلال کند، اما نمی تواند صحبت کند یا حرکت کند)

علائم آسیب به سر ممکن است شبیه سایر مشکلات یا شرایط پزشکی باشد. همیشه برای تشخیص با پزشک خود مشورت کنید.

آسیب سر چگونه چگونه تشخیص داده میشود؟

شخیص داده می شود؟وسعت کامل مشکل ممکن است بلافاصله پس از آسیب به طور کامل درک نشود، اما ممکن است با یک ارزیابی پزشکی جامع و آزمایش های تشخیصی آشکار شود. تشخیص آسیب سر با معاینه فیزیکی و تست های تشخیصی انجام می شود. در طول معاینه، پزشک سابقه پزشکی کاملی از بیمار و خانواده دریافت می کند و از نحوه وقوع آسیب می پرسد. ضربه به سر می تواند باعث مشکلات عصبی شود و ممکن است نیاز به پیگیری پزشکی بیشتری داشته باشد.

آزمایش های تشخیصی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آزمایشات خون

اشعه ایکس. یک آزمایش تشخیصی که از پرتوهای انرژی الکترومغناطیسی نامرئی برای تولید تصاویری از بافت‌های داخلی، استخوان‌ها و اندام‌ها بر روی فیلم استفاده می‌کند.

اسکن توموگرافی کامپیوتری (که سی تی اسکن یا سی تی اسکن نیز نامیده می شود). یک روش تصویربرداری تشخیصی که از ترکیبی از اشعه ایکس و فناوری کامپیوتری برای تولید تصاویر افقی یا محوری (اغلب برش نامیده می‌شود) از بدن استفاده می‌کند. سی تی اسکن تصاویر دقیقی از هر قسمت از بدن، از جمله استخوان ها، ماهیچه ها، چربی ها و اندام ها را نشان می دهد. سی تی اسکن جزئیات بیشتری نسبت به اشعه ایکس عمومی دارد.

الکتروانسفالوگرام (EEG). روشی که فعالیت الکتریکی مداوم مغز را با استفاده از الکترودهای متصل به پوست سر ثبت می کند.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI). یک روش تشخیصی که از ترکیبی از آهنرباهای بزرگ، فرکانس های رادیویی و کامپیوتر برای تولید تصاویر دقیق از اندام ها و ساختارهای بدن استفاده می کند.

درمان آسیب سر

درمان خاص آسیب سر توسط پزشک بر اساس موارد زیر تعیین می شود:

سن، سلامت کلی و سابقه پزشکی شما

وسعت آسیب سر

نوع ضربه به سر

تحمل شما برای داروها، رویه ها یا درمان های خاص

انتظارات برای دوره آسیب سر

نظر یا ترجیح شما

بسته به شدت آسیب، درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

یخ

باقی مانده و الودگی احتمالی ناشی از عوامل ضربه

پماد آنتی بیوتیک موضعی و باند چسب

مشاهده

مراقبت های پزشکی فوری

بخیه

بستری شدن در بیمارستان برای مشاهده

آرام‌بخشی متوسط ​​یا کمک به تنفس که مستلزم قرار دادن روی دستگاه تنفس یا دستگاه تنفس مصنوعی یا تنفس‌کننده است.

عمل جراحی

بسته به وسعت شرایط و وجود آسیب های دیگر، درمان فردی است. اگر بیمار آسیب شدیدی به سر داشته باشد، ممکن است برای افزایش فشار داخل جمجمه (فشار داخل جمجمه) نیاز به نظارت داشته باشد. آسیب به سر ممکن است باعث تورم مغز شود. از آنجایی که مغز توسط جمجمه پوشانده شده است، تنها مقدار کمی فضا برای متورم شدن آن وجود دارد. این باعث افزایش فشار داخل جمجمه می شود که می تواند منجر به آسیب مغزی شود.

چگونه ICP (فشار داخل جمجمه )نظارت می شود؟

فشار داخل جمجمه به دو روش اندازه گیری می شود. یک راه این است که یک لوله توخالی کوچک (کاتتر) را در فضای پر از مایع در مغز (بطن) قرار دهید. در موارد دیگر، یک دستگاه کوچک توخالی (پیچ و مهره) از طریق جمجمه در فضای بین جمجمه و مغز قرار می گیرد. هر دو دستگاه توسط پزشک یا در بخش مراقبت های ویژه (ICU) یا در اتاق عمل قرار می گیرند. سپس دستگاه ICP به مانیتوری متصل می شود که فشار داخل جمجمه را به طور مداوم نشان می دهد. اگر فشار بالا رفت، می توان فورا آن را درمان کرد. در حالی که دستگاه ICP در محل قرار دارد به بیمار دارو داده می شود تا راحت بماند. هنگامی که تورم کاهش یافته و احتمال تورم بیشتر وجود ندارد، دستگاه خارج می شود.

ملاحظات مادام العمر برای فردی که دچار آسیب سر است

نکته کلیدی این است که یک محیط امن برای کودکان و بزرگسالان ایجاد شود و در وهله اول از بروز آسیب های سر جلوگیری شود. استفاده از کمربند ایمنی هنگام سواری در ماشین و کلاه ایمنی (در صورت استفاده صحیح) برای فعالیت هایی مانند دوچرخه سواری، اسکیت سواری در خط و اسکیت بورد ممکن است سر را از آسیب های شدید محافظت کند.

افرادی که از آسیب مغزی شدید رنج می برند، بسته به ناحیه مغزی درگیر و شدت آسیب مغزی، ممکن است قدرت عضلانی، مهارت های حرکتی ظریف، گفتار، بینایی، شنوایی یا عملکرد چشایی را از دست بدهند. تغییرات درازمدت یا کوتاه مدت در شخصیت یا رفتار نیز ممکن است رخ دهد. این افراد به مدیریت طولانی مدت پزشکی و توانبخشی (فیزیکی، شغلی یا گفتار درمانی) نیاز دارند.

نتیجه گیری

میزان بهبودی فرد به نوع آسیب مغزی و سایر مشکلات پزشکی که ممکن است وجود داشته باشد بستگی دارد. تمرکز بر به حداکثر رساندن توانایی های فرد در خانه و جامعه بسیار مهم است. تقویت مثبت بیمار را تشویق به تقویت عزت نفس و ارتقای استقلال می کند.

منبع https://www.healthline.com/health/head-injury

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین