جراحی تومورهای مغزی با ربات

0 ۱۹

مقدمه

پیر دوپونت(Pierre Dupont) رئیس زیست‌مهندسی قلب کودکان در بیمارستان کودکان بوستون در مصاحبه‌ای با «Medical Design & Outsourcing» که این هفته منتشر شد، ربات جدیدی را به نمایش گذاشت که برای از بین بردن تومورهای مغزی از جمجمه‌های کوچک کودکان به اندازه کافی چابک است.

دوپونت به مجله توضیح داد: ما برای این کار نیاز به استفاده از بازوهای توخالی داشتیم و چند فناوری وجود دارد که این امکان را فراهم می‌کند.

برای مثال فناوری که در برونکوسکوپ‌های رباتیک استفاده می‌شود. یک فناوری دیگر نیز وجود دارد و آن ربات‌های لوله‌ای متحدالمرکز هستند که من در زمان حضور در دانشگاه بوستون توسعه دادم و همچنین افراد دیگر همزمان روی آن کار کرده‌اند.

جراحی‌های دقیق‌تر و پایدارتر

جراحی مغز رباتیک چندین مزیت از جمله امکان انجام عملیات دقیق‌تر و پایدارتر را ارائه می‌دهد. لرزش‌های ذاتی دست جراح را می‌توان با دستگاه‌های رباتیک جبران کرد و حرکات دقیق‌تری را در طی این مراحل ظریف ممکن ساخت.

ربات‌هایی که در جراحی مغز و اعصاب استفاده می‌شوند اغلب برای عملیات‌های کمتر تهاجمی ساخته شده‌اند. آنها با دسترسی به مغز از طریق برش‌های کوچک و استفاده از ابزارهای تخصصی، نیاز به ایجاد حفره‌های بزرگ در جمجمه را از بین می‌برند. این می‌تواند به زمان بهبودی کوتاه‌تر و کاهش خطر عوارض جانبی منجر شود.

سیستم جراحی داوینچی که برای انواع روش‌های جراحی از جمله جراحی مغز استفاده می‌شود و سیستم ROSA(کمک استریوتاکتیک رباتیک) که منحصرا برای جراحی مغز و اعصاب ایجاد شده است، دو نمونه از محبوب‌ترین ربات‌های جراحی مغز و اعصاب هستند.

با این حال، ربات دوپونت کیفیت ویژه‌ای دارد. لوله‌های نیکل-تیتانیوم  که از پیش منحنی شده‌اند استحکام کافی برای مقابله با فشارهای جراحی را ارائه می‌دهند و فضای بیشتری را برای جراحان فراهم می‌کنند.

فضای کاری بزرگ‌تر

دوپونت توضیح می‌دهد: جهش فناوری در اینجا این است که چگونه می‌توان ربات‌های لوله‌ای متحدالمرکز با فضای کاری بزرگتر بسازیم، به طوری که آنها بیشتر از چپ به راست خم ‌شوند اما در عین حال کاملا متعادل بمانند. محدودیت واقعی اندازه فضای کار است، بنابراین ما روشی را برای افزایش آن توسعه دادیم.

این جراح استدلال کرد که این راه حل، پیشرفتی در جراحی مغز است و حتی می‌تواند در بزرگسالان برای بهبود شانس زنده ماندن از عمل‌های خطرناک استفاده شود.

در حال حاضر ۹۰ درصد جراحی‌ها به صورت جراحی باز انجام می‌شود. جراح از طریق میکروسکوپ نگاه می‌کند، بافت سالم مغز خوب را کنار می‌زند تا به بافت بد برسد و سپس آن را با یک دست و یک ابزار حذف می‌کند. با ربات بهترین‌ها در اختیار جراح خواهد بود. هر دو دست برای جراحی باز آزاد است و تعداد زیادی ابزار غیرتهاجمی در دسترس است.

اکنون، گروهی از دانشجویان MBA کالج بابسون که برای دوپونت کار می‌کنند، به دنبال نحوه‌ تجاری سازی این فناوری هستند. با این حال، او ادعا می‌کند که برای سرمایه‌گذاران استراتژیک خیلی زود است و افزود که او همچنین با سازندگان دستگاه صحبت کرده است که خاطرنشان کردند تنها در صورتی ربات را می‌خواهند که اولین آزمایشات انسانی خود را انجام داده باشد.

نتیجه گیری

در حالی که جراحی مغز به کمک صنعت رباتیک مزایای زیادی دارد، مهم است که به خاطر داشته باشید که جای یک تیم جراحی مجرب را نمی‌گیرد. جراحان همچنان یکی از اجزای حیاتی هر جراحی هستند و سیستم رباتیک را کنترل می‌کنند و انتخاب‌های مهمی را در طول یک عمل جراحی انجام می‌دهند. ربات‌ها فقط برای تکمیل و تقویت توانایی‌های انسان استفاده می‌شوند.

منبع https://interestingengineering.com/innovation/this-surgical-robot-can-remove-brain-tumors-from-children

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین