برنامه ریزی شرکت <مدرنا> برای کنترل برخی امراض عفونی

0 ۱۳

 

مقدمه

شرکت داروسازی “مُدرنا” ۳ هدف جدید را برای واکسن آران‌ای پیام‌رسان(mRNA) خود از جمله تبخال تناسلی، آبله مرغان و زونا و سرطان اعلام کرده است.
شرکت بیوتکنولوژی “مُدرنا” با تکیه بر واکسن mRNA فوق‌العاده موفق کووید-۱۹ خود، سه هدف جدید توسعه را برای این روش تولید واکسن اعلام کرده است.

این شرکت اکنون اهداف واکسن سازی خود را بر روی ویروس های “هرپس سیمپلکس”، “واریسلا زوستر” و یک واکسن جدید سرطان متمرکز کرده است.

در اوایل سال ۲۰۲۰ ، زمانی که ویروس کرونای جدید موسوم به “SARS-CoV-۲” به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت و منجر به یک پاندمی شد، محققان دست اندر کار در توسعه واکسن mRNA دست به کار شدند. خوشبختانه چند دهه‌ پژوهش، این فناوری جدید را برای یک گام بزرگ آماده کرده بود و تا پایان همان سال واکسن‌های mRNA مخصوص بیماری کووید-۱۹، ایمنی و کارایی فوق‌العاده‌ای را نشان دادند.

شتاب در تولید واکسن‌های mRNA و تزریق آن به میلیون‌ها انسان، راه را برای راه‌های تحقیقاتی جدید هموار کرد.

اقدامات شرکت مدرنا

شرکت “مُدرنا” یکی از شرکت‌های بیوتکنولوژی پیشگام در فناوری mRNA است و به تازگی سه هدف توسعه جدید را اعلام کرده است. این سه هدف جدید برای ساخت واکسن های mRNA، در کنار اهداف قبلی این شرکت بر روی ویروس‌های HIV، آنفلوانزا، سیتومگالوویروس(CMV) و ویروس “اپشتین بار”(EBV) قرار میگیرند.

بزرگترین هدف جدید اعلام شده برای واکسن mRNA، علیه ویروس “هرپس سیمپلکس”(HSV) است که شامل دو نوع است: ویروس HSV-۱، که دهان را تحت تأثیر قرار داده و باعث تبخال لب می‌شود و ویروس HSV-۲ که بیشتر عامل تبخال تناسلی است.

واکسن mRNA شرکت مُدرنا ویروس HSV-۲ را هدف قرار خواهد داد. این شرکت می‌گوید انتظار دارد که ایمنی ایجاد شده در برابر تبخال تناسلی، تا حدودی در برابر HSV-۱ نیز محافظت ایجاد کند. هر دو ویروس تبخال به عنوان ویروس‌های نهفته شناخته می‌شوند، به این معنی که عفونت آنها اغلب مزمن است و ویروس برای تمام عمر در افراد خفته می‌ماند.
.
تصور می‌شود که ویروس HSV-۱ تاکنون بیش از نیمی از جمعیت جهان را آلوده کرده باشد، در حالی که ویروس HSV-۲ شایع‌ترین بیماری مقاربتی در جهان است که تصور می‌شود حدود ۱۰ درصد از مردم دنیا به این بیماری مبتلا باشند. برخی از محققان معتقدند که این ویروس احتمالا در بروز بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر نیز نقش داشته باشد.

دومین هدف اعلام شده توسط “مُدرنا”، ویروس “واریسلا زوستر”(VSV) است. این ویروس عامل ابتلا به آبله مرغان است و یک ویروس نهفته است که می‌تواند سال‌ها پس از عفونت اولیه خفته بماند. هنگامی که VSV دوباره فعال می‌شود، باعث ایجاد بیماری ای به نام “زونا” می‌شود.

هدف قرار دادن بیماری زونا توسط “مدرنا” به دنبال اعلامیه ماه گذشته شرکت “فایزر” اعلام شد که نشان می‌داد آن شرکت نیز به دنبال توسعه واکسن mRNA برای این بیماری رایج است.

هدف نهایی تازه اعلام شده “مُدرنا”، واکسنی است که هدف آن دو آنتی‌ژن بیان شده توسط برخی از سلول‌های سرطانی است. این واکسن بر دو آنتی‌ژن متمرکز است: “ایندول آمین ۲،۳-دیاکسیژناز”(IDO) و “لیگاند ۱ مرگ برنامه‌ریزی شده”(PD-L۱).

هر دو مولکول نقش مهمی در رشد سلول‌های تومور دارند. هدف واکسن mRNA برای سرطان، آموزش سلول‌های ایمنی بدن برای تشخیص سلول‌های توموری است که این آنتی‌ژن‌های خاص را بیان می‌کنند.

نتیجه گیری

واکسن mRNA در ابتدا روی سرطان پیشرفته پوست و نوعی سرطان ریه به نام “کارسینوم ریه” آزمایش می‌شود.

“استفان بانسل” مدیر عامل شرکت “مُدرنا” گفت: ما خود را متعهد به مقابله با ویروس‌های نهفته با هدف جلوگیری از بیماری‌های مادام العمر می دانیم.

وی افزود: ما با واکسن سرطان جدیدمان، مشتاقانه منتظر بررسی این موضوع هستیم که آیا می‌توان سلول‌های T مخصوص PD-L۱ و IDO۱ را از طریق واکسیناسیون القا کرد. ما به زودی اطلاعات بیشتر را به اشتراک خواهیم گذاشت.

https://newatlas.com/medical/moderna-new-mrna-vaccine-targets-herpes-cancer-shingles/

منبع newatlas

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین