تازه های بیماری دوشن و نیزدرباره الویدایس ELEVIDYSE(داروی ژن درمانی دوشن)

0 ۶۱

 

مقدمه

ده‌ها سال است که پزشکان و محققان با پشتکار تلاش می‌کنند تا درمان‌های جدید را کشف کنند و گزینه‌های بیشتری برای بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی دوشن (DMD) فراهم کنند، یک بیماری ژنتیکی ناتوان‌کننده که عضلات بدن را تخریب می‌کند و منجر به از دست دادن حرکت و هماهنگی می‌شود. اکثر افراد مبتلا به DMD تا سن 12 سالگی قادر به راه رفتن نیستند و بدون هیچ درمانی جز مراقبت های حمایتی، در 30 یا 40 سالگی می میرند.

امیدهای تازه در درمان بیماری دوشن

امروزه به بیماران DMD امید جدیدی داده شده است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) Elevidys، اولین ژن درمانی برای DMD را برای بیماران مبتلا به این بیماری در سنین 4 تا 5 سال تایید کرده است. این ژن درمانی که به تازگی تایید شده است، یک کپی از ژنی را ارائه می دهد که یک شکل عملکردی کوتاه شده دیستروفین را رمزگذاری می کند، ژنی که در بیماران DMD جهش یافته است. دیستروفین مانند یک ضربه گیر برای عضلات است و بدون آن عضله تحلیل می رود. میکرودیستروفین کوتاه شده در این ژن درمانی به بهبود سلامت عضلات کمک می کند و تحلیل عضلانی را کاهش می دهد.

جان براندسما، MD، متخصص مغز و اعصاب کودکان در مرکز علوم اعصاب و رئیس بخش عصبی عضلانی در گفت: نزدیک به 40 سال طول کشید تا به تحقق این رویا نزدیک شویم و من نمی توانم بیشتر از این هیجان زده باشم که این رویا به واقعیت تبدیل شود. بیمارستان کودکان فیلادلفیا.

کارکردهای داروی اله ویدایسELEVIDYSE

CHOP به عنوان یکی از سایت های کارآزمایی بالینی برای Elevidys که توسط Sarepta Therapeutics توسعه یافته است، خدمت می کند. این تاییدیه هفتمین سلول درمانی و ژن درمانی است که در CHOP به بیماران ارائه می شود. ژن درمانی به تخصص چند رشته ای و پیگیری دقیق نیاز دارد. پزشکان CHOP از زمانی که FDA اولین ژن درمانی را در ایالات متحده در سال 2017 تأیید کرد، درمان‌های ژن درمانی را کامل کرده‌اند. در حال حاضر، CHOP سایتی برای بیش از 30 آزمایش بالینی ژن‌درمانی است که در افق بیشتر است.

ژن درمانی برای دیستروفی عضلانی دوشن

ژن درمانی برای DMD برای القای تولید یک نسخه کوتاه شده اما کاربردی از دیستروفین، معروف به پروتئین میکرو دیستروفین طراحی شده است.

ژن درمانی به بیماران مبتلا به بیماری های نادر و پیچیده که اغلب گزینه های درمانی دیگری ندارند امید می دهد. DMD معمولاً در کودکان بین سنین 3 تا 6 سال تشخیص داده می شود و تقریباً 20000 کودک هر ساله با این اختلال تشخیص داده می شوند. یکی از نشانه های DMD علامت Gowers است که باعث می شود کودکان هنگام بلند شدن از حالت نشسته یا دراز کشیده مشکل داشته باشند. کودکان معمولاً در سن 12 یا 13 سالگی به ویلچر نیاز دارند زیرا برای راه رفتن بسیار ضعیف هستند و بسیاری از نوجوانان مبتلا به DMD مشکلات قلبی یا ریوی را تجربه می کنند.

برنامه عصبی عضلانی CHOP که توسط انجمن دیستروفی عضلانی به رسمیت شناخته شده است، یکی از بزرگترین مراکز برای درمان DMD در کشور است. این برنامه مراقبت جامع و چند رشته ای را برای بسیاری از بیماران DMD فراهم می کند و یک سایت فعال برای مطالعات تحقیقاتی مهم است، از جمله یک مطالعه تصویربرداری برای بررسی اینکه آیا MRI می تواند به طور موثر پیشرفت بیماری را نظارت کند و یک درمان بالقوه دیگر برای این بیماران.

تایید این ژن درمانی برای DMD نشان دهنده یک نقطه عطف بزرگ است و برنامه عصبی عضلانی CHOP به مطالعه منشا ژنتیکی این بیماری و همچنین راه های بهبود یا تثبیت بافت عضلانی در این بیماران ادامه می دهد. بیشتر آزمایش‌های بالینی فعال برای درمان‌های جدید DMD در CHOP انجام می‌شود، از جمله سایر درمان‌های ژنی.

ژن در برابر ژن و درمان بیماری ضعف عضله دوشن

LEVIDYS(داروی ژن درمانی ) اولین ژن درمانی مورد تایید FDA برای درمان دیستروفی عضلانی دوشن است.

ELEVIDYS علت اصلی ژنتیکی دوشن – جهش‌هایی در ژن دیستروفین که منجر به کمبود پروتئین دیستروفین می‌شود – را با تحویل ژنی که شکل کوتاه‌شده‌ای از دیستروفین را به سلول‌های ماهیچه‌ای معروف به ELEVIDYS micro-dystrophin کد می‌کند، بررسی می‌کند. این تایید سریع بر اساس افزایش بیان پروتئین میکرو دیستروفین ELEVIDYS در عضله اسکلتی است. ELEVIDYS توسط شواهد بیولوژیکی و تجربی، علاوه بر داده‌های اثربخشی از دو مطالعه بالینی پشتیبانی می‌شود: SRP-9001-102 و SRP-9001-103 و داده‌های ایمنی از SRP-9001-101، SRP-9001-102 و SRP-9001- 103. آسیب جدی حاد کبد، میوزیت ناشی از سیستم ایمنی و میوکاردیت در بیماران تحت درمان با ELEVIDYS رخ داده است. شایع ترین عوارض جانبی در مطالعات بالینی استفراغ، تهوع، افزایش تست عملکرد کبد، تب و ترومبوسیتوپنی بود.

مطابق با مسیر تأیید تسریع شده، شرکت متعهد به تکمیل یک آزمایش تأییدی است. EMBARK، کارآزمایی فاز 3 جهانی، تصادفی، دوسوکور، کنترل‌شده با دارونما برای ELEVIDYS، به عنوان کارآزمایی تأییدکننده پس از بازاریابی عمل می‌کند و به طور کامل با نتایج اولیه که انتظار می‌رود در اواخر سال 2023 باشد، ثبت‌نام شده است.

جری مندل، پزشک متخصص مغز و اعصاب اطفال و محقق اصلی مرکز ژن درمانی در بیمارستان کودکان سراسر کشور، گفت: دوشن یک بیماری پیشرونده و دژنراتیو است که عملکرد عضلانی را از کودکان سلب می کند. افزایش بیان دیستروفین ELEVIDYS و نتایج عملکردی که می بینیم می تواند در زندگی بیماران ما تغییر ایجاد کند.

تایید واثر بخشی نسبی اله وی دایس ELEVIDYSE

تایید ELEVIDYS نقطه عطفی برای درمان دوشن است. داگ اینگرام، رئیس و مدیر اجرایی، گفت: ELEVIDYS اولین و تنها ژن درمانی تایید شده برای دوشن است و این تایید ما را به هدف ما برای ارائه درمانی که پتانسیل تغییر مسیر این بیماری دژنراتیو را فراهم می کند، نزدیکتر می کند. سرپتا. «در حالی که ما برای راه‌اندازی ELEVIDYS آماده می‌شویم، باید دهه‌ها فداکاری و کار جامعه بیماران، خانواده‌ها، پزشکان و همکاران سارپتا را که منجر به تأیید امروز شد، قدردانی و جشن بگیریم. کارآزمایی تاییدی ما، EMBARK، باید در سه ماهه چهارم سال جاری خوانده شود. اگر EMBARK مزایای مشاهده شده در آزمایشات قبلی ما را تأیید کند، Sarepta به سرعت برای ارائه یک مکمل BLA برای گسترش برچسب تایید شده به طور گسترده ای که علم خوب اجازه می دهد، حرکت می کند.

نتیجه گیری

پت فورلونگ، موسس و مدیر اجرایی پروژه دیستروفی عضلانی والدین، گفت: «تصمیم امروز یک لحظه مهم در ژن درمانی برای بیمارانی است که با دوشن زندگی می کنند. «این کار مادام العمر بسیاری در جامعه دوشن بوده است. کار ما تا زمانی که همه بیماران در جامعه ما به درمان دسترسی پیدا کنند ادامه می یابد.”

منبع https://www.hcplive.com/view/elevidys-dmd-advocacy-first-gene-therapy-approval

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین