اهمیت نوتوانی در سیر بهبود سکته های مغزی

0 ۱۰

مقدمه

خبر خوب در مورد سکته مغزی: افراد بیشتری از سکته اولیه جان سالم به در می برند. خبر بد در مورد سکته مغزی: افراد بیشتری از سکته اولیه با ناتوانی جان سالم به در می‌برند که در صورت دریافت نوع توانبخشی فیزیکی زودهنگام و فشرده که به گفته محققان می‌تواند عملکرد را بهبود بخشد و ناتوانی طولانی‌مدت را کاهش دهد، ممکن است به حداقل برسد. در واقع، 60 درصد با کاهش استفاده از بازو یا پا مواجه می شوند.

استیون زیلر، کارشناس جانز هاپکینز، دکترای دکترای جانز هاپکینز، توضیح می‌دهد: «وقتی در مورد بهبودی صحبت می‌کنیم، واقعاً در مورد چگونگی سازگاری سیستم عصبی با مغز که بخشی از بافت عملکردی خود را از دست می‌دهد، صحبت می‌کنیم. ما تمام تلاش خود را در دوره حاد انجام داده‌ایم، اما آسیب انجام شده و غیرقابل برگشت است.» سپس این سؤال پیش می‌آید: «چگونه می‌توان باقی‌مانده سیستم عصبی را سازگار کرد؟» به عبارت دیگر، آیا می‌توانیم سایر قسمت‌های مغز را وادار کنیم تا سستی را برطرف کنند؟ معلوم شد که بله، ما می توانیم.

بازآموزی مغز !

یک مطالعه پیشگامانه جانز هاپکینز از زیلر و همکارانش آنچه را که پزشکان مدت‌ها به آن مشکوک بودند تأیید کرد – ما می‌توانیم مغز را به گونه‌ای سیم‌کشی کنیم که یک قسمت عملکردهایی را که معمولاً توسط ناحیه دیگری که اکنون آسیب دیده انجام می‌شود، به عهده بگیرد.

در مطالعاتی که بر روی موش ها انجام شد، محققان ابتدا روش خاصی را به موش ها آموزش دادند تا به دنبال غذا بروند. این وظیفه معمولاً توسط بخشی از مغز به نام قشر حرکتی اولیه هدایت می شود که در هماهنگی فیزیکی نقش دارد. سپس به موش‌ها ضربه‌های خفیفی دادند که به این قشر حرکتی آسیب رساند. همانطور که انتظار می رفت، موش ها دیگر نمی توانستند کار رسیدن را با سطح دقت قبل از ضربه انجام دهند. با این حال، دو روز پس از سکته مغزی، محققان شروع به آموزش مجدد موش‌ها کردند و پس از یک هفته، موش‌ها این کار را به خوبی قبل از سکته انجام دادند.

زیلر می گوید که قسمت آسیب دیده مغز بهبود نیافته بود. درعوض، بخش دیگری از مغز به نام قشر پیش حرکتی داخلی کنترل شد. برای نشان دادن آن، محققان موش‌ها را در آن قسمت از مغز سکته کردند و دیدند که توانایی رسیدن دوباره ناپدید می‌شود. اما، یک بار دیگر، موش‌ها این وظیفه را دوباره یاد گرفتند، زیرا بخش دیگری از مغز وارد عمل شد تا کار قشر پیش حرکتی میانی را انجام دهد.

در یک مطالعه مشابه، محققان دریافتند که هرچه بازآموزی زودتر شروع شود، بهتر است. زیلر می‌گوید: «اگر موش‌ها را پس از یک روز تأخیر مجدداً آموزش دهید، بهتر می‌شوند، اما پس از هفت روز تأخیر، بهبود نمی‌یابند.»

پروژه کاتای جانز هاپکینز، همکاری بین دانشمندان علوم اعصاب، مهندسان، متخصصان حیوانات، هنرمندان و کارشناسان صنعت سرگرمی، تجربه ای همهجانبه را برای بیماران پس از سکته مغزی طراحی کرده است که سعی می کنند به عنوان یک دلفین مجازی به نام Bandit “شنا” کنند. کارآزمایی‌های بالینی آینده مشخص خواهند کرد که آیا این تجربه منحصربه‌فرد به بیماران کمک می‌کند تا عملکرد حرکتی را سریع‌تر از درمان مرسوم فعلی تمرین‌های تکراری بازیابی کنند.

اثر شگرف  نوتوانی در  سکته های مغزی

زیلر می‌گوید پیام اصلی این تحقیق این است که توانبخشی «زود و شدید» – حتی زمانی که هنوز در بیمارستان بستری است – در بهبود سکته مغزی حیاتی است. او می گوید، متأسفانه، همیشه این روش استاندارد نیست. “به عنوان یک جامعه پزشکی، ما باید برای تغییر فوری و شدید در توانبخشی تلاش کنیم.”

توانبخشی همراه با زندگی سالم به بهبود سکته مغزی و جلوگیری از سکته دوم کمک می کند. زیلر می گوید: اگر دچار سکته مغزی ایسکمیک (ناشی از فقدان جریان خون در بخشی از مغز) شوید، پزشک آسپرین یا داروهای ضد انعقاد دیگری را توصیه می کند. اگر فیبریلاسیون دهلیزی دارید، با پزشک خود در مورد یک داروی ضد انعقاد مانند وارفارین صحبت کنید. سایر اقدامات هوشمندانه برای انجام:

سطح فشار خون و کلسترول سالم را حفظ کنید، که بسته به سن و سابقه پزشکی شما متفاوت است.
رژیم غذایی مدیترانه ای داشته باشید: سرشار از روغن زیتون، حبوبات، غلات، میوه ها و سبزیجات و چربی اشباع شده، کلسترول و سدیم کم.
حداقل چهار روز در هفته به مدت 30 تا 60 دقیقه ورزش های بدنی متوسطی مانند پیاده روی سریع، آهسته دویدن، دوچرخه سواری یا شنا انجام دهید.
وزن مناسب را هدف قرار دهید، از جمله دور کمر کمتر از 80سانتیمتر اینچ برای زنان و 94 سانتیمتر اینچ برای مردان.

نتیجه گیری

در این تحقیق، استیون زیلر، کارشناس جانز هاپکینز، M.D., Ph.D. و همکاران همچنین دریافت می کنند که سطح پایینی به نام پاروالبومین نشان می دهد که قشر پیش حرکتی پس از سکته مجددا سیم کشی شده است. مجموعه فعالیت های پاروالبومی از سلول های عصبی به نام نورون های بازدارنده را مشخص می کند. اندازه گیری می گویند سطح پایین پاروالبومین و در نتیجه کاهش میزان فعالیت بازدارنده به آسیب های ندیده مغز کمک می کند تا قسمت های آسیب دیده را کنترل کنند. این نشان می‌دهد که بازداری در خاصیت‌های مغز پس از آسیب‌دیده (شاید با استفاده از داروهای مختلف و/یا تحریک الکتریکی) ممکن است باعث بهبودی شود.

منبع https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/STROKEAHA.121.035850

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین