گروه خونی و سکته مغزی

0 ۲۲۴

مقدمه

محققان دریافتند افراد دارای گروه خونی A ممکن است در مقایسه با سایر گروه‌های خونی، در معرض خطر بیشتری در برابر سکته مغزی قبل از ۶۰ سالگی باشند.

در مقابل افرادی که دارای گروه خونی O هستند کمتر احتمال دارد که دچار سکته زودرس شوند.

سکته مغزی و گروه خونی

این تحقیق از سوی تیمی به سرپرستی دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند در ایالات متحده انجام شد که به بررسی رابطه بین ویژگی‌های ژنتیکی مانند گروه خونی و ارتباط آن‌ها با سکته مغزی پرداختند.

برای انجام این کار، آن‌ها داده‌های ۴۸ مطالعه ژنتیکی درباره سکته‌های مغزی ایسکمیک (انسدادی) در بزرگسالان بین ۱۸ تا ۵۹ سال را بررسی کردند. سکته‌های مغزی ایسکمیک به‌دلیل انسداد جریان خون به مغز ایجاد می‌شود.

این مطالعه در مجموع حدود ۱۷ هزار بیمار سکته مغزی و نزدیک به ۶۰۰ هزار فرد سالم که هرگز سکته مغزی را تجربه نکرده بودند بررسی کرد.

براکستون میچل، محقق ارشد این مطالعه به یورونیوز گفت: «ما علاقه‌مند بودیم که عوامل ژنتیکی سکته را شناسایی کنیم.»

وی که استاد پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند است می‌گوید: «مدت‌ها است که می‌دانیم برای سکته مغزی یک مولفه محیطی بزرگ وجود دارد اما یک مولفه ژنتیکی نیز وجود دارد.»

برای بررسی بیشتر این موضوع، او و همکارانش مشخصات ژنتیکی افراد را بررسی کردند و در نهایت متوجه شدند بین سکته مغزی زودرس و ناحیه کروموزومی که شامل ژن تعیین کننده گروه خونی افراد است ارتباط وجود دارد.

انسان‌ها دارای چهار گروه خونی اصلی هستند که شامل گروه خونی A، B، AB، O می‌شود. گروه خونی افراد با ژن‌هایی که از والدین خود به ارث می‌برند تعیین می‌شود. گروه خونی O شایع‌ترین گروه خونی است.

آنچه محققان دریافتند این بود: افرادی که سکته مغزی زودرس داشتند در مقایسه با افرادی که دیرتر سکته مغزی کردند و افرادی که هرگز سکته مغزی را تجربه نکرده بودند بیشتر احتمال داشت گروه خونی A داشته باشند و گروه خونی O کمتر دیده شد.

میچل گفت: «داشتن گروه خونی A خطر ابتلای به سکته مغزی زودرس را حدود ۱۶ درصد افزایش می‌دهد اما اگر گروه خونی O دارید ۱۲ درصد کمتر در معرض سکته مغزی زودرس قرار می‌گیرید.»

خطر بسیار ناچیز

گرچه محققان ارتباطی بین داشتن گروه خونی A و خطر سکته مغزی زودرس پیدا کردند اما می‌گویند که افزایش خطر بسیار کم است.

آن‌ها تاکید می‌کنند که افراد دارای گروه خونی A نباید نگران شروع زودهنگام سکته مغزی باشند یا بر اساس این یافته در غربالگری یا آزمایشات پزشکی اضافی شرکت کنند.

میچل می‌گوید: «ما نباید از نظر بالینی نگران گروه‌های خونی خود که ما را در معرض خطر سکته مغزی قرار می‌دهد باشیم.»

عوامل خطرزای دیگری برای سکته مغزی مانند فشار خون بالا و سیگار کشیدن وجود دارد که بسیار مهمتر هستند. بنابراین اگر می‌خواهید خطر سکته مغزی را کاهش دهید اینها واقعا عواملی هستند که باید به آن‌ها توجه کرد.

وی اضافه می‌کند که «هنوز جواب این سوال را نمی‌دانند که اگر شما عوامل خطرزای دیگر را داشته باشید و گروه خونی شما نیز A باشد آیا خطر بیشتر می‌شود یا خیر؟»

وی تاکید کرد که محققان به این موضوع توجه دارند.

هنوز مشخص نیست که چرا گروه خونی A این خطر را بیشتر می‌کند اما محققان فکر می‌کنند ممکن است این موضوع با عوامل لخته شدن خون ارتباط داشته باشد.

مطالعات دیگر نشان داده‌اند افرادی که دارای گروه خونی A هستند کمی بیشتر در معرض خطر ایجاد لخته خون در پاها هستند که به‌عنوان ترومبوز ورید عمقی شناخته می‌شود.

میچل می‌گوید: «داشتن گروه خونی A احتمالا شما را در معرض خطر بیشتری برای بیماری‌های مرتبط با لخته شدن خون قرار می‌دهد که سکته مغزی یکی از آن‌ها است.»

یکی از محدودیت‌های تجزیه و تحلیل، عدم تنوع نسبی در میان شرکت‌کنندگان بود که اکثر آن‌ها از اجداد اروپایی بودند و محققان می‌خواهند در مطالعات بعدی بر روی جمعیت متنوع‌تر بررسی داشته باشند.

گروه خونی با خطر سایر بیماری‌ها مرتبط است

تحقیقات دیگر ارتباط بین گروه خونی و خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر را نشان داده است.

مطالعه‌ای از سوی دانشمندان دانشکده بهداشت عمومی هاروارد نشان داد که افراد داری گروه‌های خونی B، A یا AB نسبت به افراد دارای گروه خونی O در معرض خطر بیشتری برای ابتلای به بیماری عروق کرونر قلب هستند. کسانی که نادرترین گروه خونی یعنی AB را داشتند بیشترین خطر در بین آن‌ها مشاهده شد.

مطالعات دیگر نشان داده است که افراد دارای گروه خونی A در مقایسه با سایر گروه‌های خونی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان معده هستند.

گرچه مطالعات نشان داده است که بین گروه خونی و برخی از بیماری‌ها رابطه وجود دارد اما هنوز دلایل این ارتباط ها کشف نشده است.

بنابراین اگر گروه خونی A دارید چقدر باید نگران باشید؟

میچل خاطرنشان می‌کند که یک فرد نمی‌تواند گروه خونی خود را تغییر دهد و عوامل خطر دیگری برای سکته مغزی مانند فشار خون، مصرف الکل و میزان تحرک روزانه وجود دارد که بیشتر تحت کنترل فرد است.

وی اضافه می‌کند: «من نمی‌گویم اصلا نباید نگران بود اما باید درباره سایر عوامل خطرزای قابل اصلاح فکر و روی آن تمرکز کرد. چراکه این ها نه تنها عوامل خطرزا برای سکته مغزی هستند بلکه این عوامل برای بیماری‌های قلبی، سرطان و … نیز ایجاد خطر می‌کنند.»

گامی بزرگ برای کمک به کاهش خطر سکته مغزی

کلر جوناس از انجمن خیریه سکته مغزی بریتانیا درباره یافته‌های جدید گفت که این نتایج «گامی عالی» به سمت نظارت بهتر بر عوامل خطر سکته اولیه است.

جوناس به‌عنوان سرپرست بخش تحقیقات ارتباطات و مشارکت در انجمن سکته مغزی می‌گوید: «اکثر سکته‌های مغزی در افراد مسن به دلایلی که معمولا از آن‌ها آگاه هستیم اتفاق می‌افتد. این عوامل شامل فشار خون بالا، ضخیم شدن شریان‌ها یا فیبریلاسیون دهلیزی است.»

نتیجه گیری

او در بیانیه‌ای اضافه می‌کند: «علت‌های سکته مغزی در بزرگسالان جوان به خوبی شناخته نشده است که پیشگیری از آن را سخت‌تر می‌کند. ما هنوز نمی‌دانیم که چرا افراد دارای گروه خونی A ممکن است در معرض خطر ابتلا به سکته اولیه قرار داشته باشند. این بدان معنی است که ما هنوز نمی‌توانیم پیشگیری‌های هدفمند برای سکته زودهنگام را در نظر بگیریم.»

وی تاکید می‌کند: «با این حال، این تحقیق گامی عالی برای کمک به متخصصان حوزه مراقبت‌های بهداشتی است تا بفهمند چه کسی از نظارت بر سایر عوامل خطر و ارائه مداخلات برای کمک به کاهش خطر بیشتر سود می‌برد.»

منبع https://www.sciencealert.com/your-blood-type-affects-your-risk-of-an-early-stroke-scientists-find

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین