کنترل رفتاری از طریق دستکاری مغز

0 ۲۴

محققان دانشگاه ایالتی نیویورک در شهر بوفالو برای اولین‌بار با استفاده از تحریک مغناطیسی- گرمایی موفق به دستکاری سلول‌های مغزی موش در جهت کنترل رفتار این حیوان شدند.

تا قبل از این دستاورد سه روش برای هک واکنش بین سلول‌های مغزی مثل القاء جریان الکتریکی، تحریک نوری و استفاده از دارو معرفی شده است.

تکنیک دستکاری سلول‌های مغزی از طریق تحریک مغناطیسی- گرمایی به طور معمول برای فعال‌سازی فعالیت مغزی در جوندگان رایج و این اولین‌بار است که محققان دانشگاه ایالتی نیویورک از آن برای دستکاری در رفتارهای طبیعی حیوانات استفاده می‌کنند.

به طور کلی هک مغز به دانشمندان در شناخت بهتر اتصالات بین نورون‌های مغزی و نحوه قرارگرفتن این سلول‌های بی‌شمار در ساختاری واحد و سازنده رفتار و تحرکات متفاوت در هر حیوان کمک می‌کند.

محققان امیدوارند که در صورت پیشرفت این روش در آینده نزدیک روش ساخت بافت مصنوعی چشم و گوش و یا روش‌های درمانی کارامد برای بیماری‌های غیرقابل درمانی همچون فلج و ترومای مغزی، پارکینسون و افسردگی ارائه شود.

چهارمین روش برای کنترل واکنش‌های مغزی، دانش و تخصص بالایی را طلب می‌کند. در اولین مرحله محققان باید یک ویروس حاوی ژن‌های خارجی را برای افزایش حساسیت سلول‌های مغزی موش به گرما و تغییرات دمایی به مغز این جاندار تزریق کنند.

پس از تاثیر ژن‌های ورودی به مغز ، محققان مرحله دوم یعنی تزریق نانوذرات مغناطیسی به نقاط مشخصی از مغز جاندار را آغاز می‌کنند. ترکیب این دو روش باعث می‌شود که در صورت القاء میدان مغناطیسی خارجی و تحت تاثیر نانوذرات، نقاط مورد هدف مغز گرم شده و با باز شدن کانال‌های یون‌های انتقال‌دهنده عصبی، در رفتار جانوار تغییراتی ایجاد شود.

محققان در اولین‌سری از آزمایش‌ها برای اثبات عملکرد این ابزار نوین هک مغزی موفق شدند تا کنترل برخی از رفتارهای حرکتی موش‌های آزمایشگاهی مثل سرعت دویدن در قفس، چرخیدن به صورت دایره‌وار و حرکات پنجه این حیوان را در اختیار بگیرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین