نویدگام های بلندی در درمان بیماری ALS

2 ۲۷

81899694-70411266

بیماری ALS (اسکلروز آمیوتروفیک جانبی) یک بیماری عصبی پیشرونده عمدتا در سنین 40 تا 70 سال است که سبب زوال تدریجی سلول های عصبی می شود و توانایی حرکتی بیمار را سلب می کند.
محققان دانشگاه کارولینای شمالی با تمرکز روی پروتئینی به نام SOD1 دریافتند که جهش این پروتئین عامل اصلی بیماری ALS است. البته از سال 1990 میلادی محققان می دانستند که یک پروتئین عامل نابودی سلول های عصبی است. هنوز نحوه عملکرد این پروتئین مشخص نیست؛ ولی کاملا واضح است که جهش پروتئین SOD1، عامل بیماری ALS است.
محققان پس از دو سال بررسی و ردیابی سلول های مغزی آسیب دیده ناشی از این پروتئین، از طریق یک الگوریتم ریاضی و مدل های کامپیوتری، قادر به شناسایی ساختار SOD1 در محل آسیب دیده در سلول زنده شدند. این تحقیقات نشان می دهد که SOD1 به توده ای متشکل از سه پروتئین موسوم به تریمر trimers تبدیل می شود که قادرند سلول های عصبی را نابود کنند. همین امر سبب می شود که بیماران به تدریج فلج شوند و در صحبت کردن، بلع و تنفس مشکل داشته باشند.
این مطالعه دستاورد ارزشمندی در زمینه توسعه روش های درمانی موثر محسوب می شود و محققان بر مبنای آن می توانند داروهایی تولید کنند که از تشکیل trimers جلوگیری کنند و مانع از پیشرفت بیماری شوند.
سالانه حدود شش هزار و 400 آمریکایی با این بیماری تشخیص داده می شوند.
نتایج این تحقیقات در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

۲ نظرات
  1. صالح می گوید

    سلام
    پدر من دو ساله به این بیماری مبتلا شده . کلیه اندامهاش فلج شده و غذا هم از طریق peg معده بهش میدیم . حرف زدن هم براش بسیار مشکل و در حد یک یا دو کلمه و اون هم بسیار با زحمت و کم صدا .
    آیا این روشهای درمان برای ایران هم هست ؟
    آیا روشی برای درمان این بیماران پیدا شده ؟ چه در داخل و چه خارج؟
    قبلا ممنونم از راهنماییتون

    1. davanlou می گوید

      سلام
      مرقوم نکرده اید بر پایه تستهای پزشکی انجام شده تشخیص چه بوده است.احتمال موتور نورون و بیماری ALS می رود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین