مرگ بیمار سرطانی براثر اضطراب

0 ۱

پژوهشگران در بریتانیا گفته‌اند افسردگی و اضطراب خطر مرگ در نتیجه ابتلای به انواعی از سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.

در گزارش نشریه پزشکی بریتانیا British Medical Journal منتشر شده آمده است که در انجام تحقیقات در این زمینه، پرونده پزشکی بیش از یکصد و شصت هزار فرد بالغ ساکن مناطق انگلستان و ویلز در بریتانیا مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه‌ای که به دست آمد این بود که کسانی که خود را مبتلای به افسردگی توصیف کرده بودندبیش از سایرین به سرطان، به خصوص سرطان کولون (پس‌روده)، پروستات و لوزالمعده مبتلا شدند.

همچنین، ابتلای به لوسمی (سرطان خون) و سرطان مری نیز در میان این گروه از افراد بیشتر بوده است.

البته پژوهشگران در نتیجه‌گیری از این مشاهدات احتیاط به خرج داده و گفته‌اند که وجود ارتباط آماری بیان کننده علت و معلول نیست و نمی‌توان با قاطعیت گفت که حالات روحی خاصی به ابتلای به سرطان منجر می‌شود.

در عین حال، آنان تاکید داشته‌اند که یافته‌های پزشکی حاکی از آن است که سلامت تن و روان در دو سطح مختلف قرار ندارند بلکه بر یکدیگر اثر می‌گذارند. به عنوان مثال، تحقیقات قبلی نشان داده است که افسردگی و اضطراب می‌تواند به بروز بیماری قلبی و سکته منجر شود.

پیشتر، تلاش برای یافتن رابطه‌ای بین وضعیت روانی و ابتلای به سرطان به نتیجه قطعی نرسیده بود و تحقیقات جدید به رهبری دیوید بتی، استاد یونیورسیتی کالج دانشگاه لندن با هدف دستیابی به شواهد بیشتری در این زمینه آغاز شد.

برای این منظور، پرونده پزشکی یکصد و شصت و سه هزار و سیصد فرد بالای شانزده سال به مدت نزدیک به یکدهه بررسی شد. در این مدت، بیش از چهارهزار و سیصد تن از این افراد در اثر ابتلای به سرطان درگذشتند. گروه تحقیق برای یافتن عوامل مختلف موثر بر ابتلای به سرطان به بررسی ارتباط بین مجموعه مفصلی از اطلاعات در مورد میزان فشار روانی، شیوه زندگی و عادات شخصی با خطر ابتلای به سرطان پرداخت.

البته نظر بر این است که افسردگی در واقع توازن هورمونی را مختل می‌کند تا حدی که به افزایش میزان کورتیزون طبیعی و جلوگیری از عملکرد مکانیسم ترمیم دی‌ان‌ای منجر می‌شود و چنین تغییراتی قابلیت دفاعی بدن را کاهش می‌دهد. در عین حال، معمولا اضطراب و افسردگی به افزایش مصرف دخانیات و الکل و چاقی منجر می‌شود که به نوبه خود باعث بالا رفتن خطر ابتلای به سرطان می‌شود.

نتیجه تحقیقات اخیر نشان داد که بدون توجه به شیوه زندگی، کسانی که خود را مبتلای به افسردگی توصیف کرده بودند دو برابر بیش از سایرین در معرض مرگ ناشی از سرطان کولون و بیش از دوبرابر در معرض ابتلای به سرطان لوزالمعده و مری قرار داشتند در حالیکه خطر ابتلای آنها به سرطان خون حتی از این هم بیشتر بود. البته پژوهشگران این نکته را نادیده نگرفته‌اند که مبتلایان به سرطان ممکن است بیش از سایرین گرفتار افسردگی و اضطراب شوند و در نتیجه، این حالات روانی معلول، و نه علت بیماری سرطان باشد.

در مجموع، در حالیکه ارتباط بین انواعی از سرطان با اضطراب و افسردگی کمابیش مشخص است، یافتن رابطه علت و معلول بین این دو به پژوهش بیشتری نیاز دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین