قدمی دیگر در اثبات ارگانیک بودن امراض روحی

0 ۰

 


یافته گروهی از محققان آلمانی نشان می دهد سمت چپ هیپوتالاموس مغز افراد مبتلا به اختلال های عاطفی؛ مانند اختلال دوقطبی و افسردگی 5 درصد بزرگ تر از افراد عادی است. دلیل اصلی و زیربنایی هر دو وضعیت روانی هنوز معلوم نیست؛ اما دانشمندان علوم اعصاب هر روز جنبه های جدیدتری را می یابند که می تواند بر میزان احتمال ابتلا و تعمیق این اختلالات در فرد موثر باشد یا بر آن بیافزاید.

***ریشه های عصب شناختی ابتلا به افسردگی
شیوه های جدید عکسبرداری از جمله ام آر آی باعث شده محققان بتوانند چند محل را در مغز و شبکه های عصبی تعیین کنند که در بروز اختلالات عاطفی نقش موثری دارند. برای نمونه مطالعات در مورد بیماری افسردگی نشان داده است که افسردگی مقاوم به درمان با کاهش حجم هیپوکامپ (قسمتی از دستگاه کناره ای مغز و محل یادگیری) و هسته آمیگدال (بخشی از دستگاه لیمبیک مغز) کوچک تر مرتبط است.
هیپوکامپ منطقه ای در مغز است که به شدت در شکل دادن به حافظه و روند یادگیری و آمیگدال ساختار کوچکی است که در فرایند درک عواطف و پاسخ به رویدادهای خطرناک و هراسناک نقش دارد.
در واقع کل دستگاه درون ریز یا محور هیپوتالاموس، هیپوفیز و آدرنال در افرادی که به افسردگی مبتلا هستند مختل می شود. این محور بین هیپوتالاموس، غده درون ریز هیپوفیز و غده های فوق کلیوی آدرنال فوق العاده فعال است که در تحقیقات پیشین به عنوان مهم ترین خصوصیت عصبی افسردگی های اصلی نام گرفته است.
محور هیپوتالاموس، هیپوفیز و آدرنال در افراد سالم سطح هورمون استرس کورتیزول را افزایش می دهد تا بدن فرد به شکل بهتری با شرایط دشوار خطرناک و تهدیدآمیز کنار بیاید، بعد از رفع خطر این محور همچنین مسئول کاهش سطح کورتیزول و دیگر واکنش های بدن در برابر استرس تا رسیدن به حدی عادی است.اما در افراد مبتلا به افسردگی این ساختارها حتی بدون وجود خطر در حد فوق العاده ای فعال است.
تحقیقات جدید با این هدف انجام شده که نقش هیپوتاموس را در این زنجیره واکنش های بیش از حد مشخص کند.
گروهی از دانشمندان آلمانی به سرپرستی استفانی اشنایدر، از گروه روان پزشکی و روان درمانی دانشگاه لایپزیک آلمان، روی حجم هیپوتالاموس در افراد مبتلا به اختلالات عاطفی؛ مانند دوقطبی و افسردگی مطالعه ای انجام داده اند.

***هیپوتالاموس چپ 5 درصد بزرگ تر
اشنایدر و گروه محققان همکار وی مغز 84 فرد را بررسی کردند که از این تعداد 20 نفر مبتلا به افسردگی بودند و هیچ دارویی برای درمان آن مصرف نکرده و 20 فرد دیگر نیز مبتلا به همین اختلال برای درمان دارو استفاده می کردند.
آنها با کمک تصاویر ام آر آی مغز مشارکت کنندگان در این مطالعه را با دقت بالایی بررسی کردند، تا ججم هیپوتالاموس را در آنها به دست آوردند.
این گروه از محققان در مجموع مشاهده کردند که قسمت چپ هیپوتالاموس افراد مبتلا به اختلالات عاطفی به طور متوسط 5 درصد بزرگ تر از قسمت چپ هیپوتالاموس افراد معمولی است،
اشنایدر می گوید: مشاهده کردیم که این قسمت از مغز در افراد مبتلا به افسردگی و مبتلایان به اختلالات دوقطبی، یعنی دو نوع از اختلالات عاطفی بزرگ تر است.
همچنین در مورد افراد مبتلا به افسردگی، اندازه هیپوتالاموس به شکل مستقیم با شدت و عمق این بیماری مرتبط است. داروها بر اندازه این ناحیه از مغز تاثیر ندارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین