استرس و گرما

0 ۶۱

مطالعه جدید محققان نشان می دهد در فصل تابستان ترشح هورمون های استرس در بدن به مراتب بالاتر است.

 کورتیزول که غالبا به آن هورمون استرس اطلاق می شود به تنظیم قند خون، نمک و مایعات بدن کمک می کند. کورتیزول در طول شرایط استرس زا در جریان خون آزاد می شود.

این هورمون به کاهش التهاب کمک کرده و برای حفظ سلامت عمومی بدن هم ضروری است. معمولا میزان هورمون کورتیزول در هنگام صبح به بالاترین میزان می رسد و به تدریج در طول روز کاهش می یابد.

میزان این هورمون در زمان عصر کاهش می یابد تا الگوی خواب سالم حفظ شود. بیماری، بیخوابی و مصرف برخی داروها می تواند بر ترشح میزان کورتیزول تاثیر گذارد.

حال محققان دانشگاه پوزنان لهستان الگوهای فصلی میزان کورتیزول را در دانشجویان پزشکی کشف کرده اند.

تیم تحقیق گروهی از دانشجویان پزشکی دختر را در دو روز جداگانه در فصل زمستان و مجددا دو روز متفاوت در فصل تابستان بررسی کردند. در طول مدت آزمایش، محققان هر دو ساعت یکبار نمونه بزاق دهان دانشجویان را گرفته و میزان کورتیزول و نشانگرهای التهاب در آن را اندازه گیری می کردند.

شرکت کنندگان در طول هر جلسه آزمایش، پرسشنامه ای در مورد زمان بندی خواب، نوع رژیم غذایی و میزان فعالیت فیزیکی شان را تکمیل کردند.

محققان دریافتند میزان کورتیزول در تاریخ های مربوط به فصل تابستان به مراتب بالاتر بود. اما میزان التهاب در بین فصول تغییر چشمگیری نداشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین