ورزش و سلامتی روح و روان

0 ۴

مقدمه

تعیین یک زمان مشخص برای ورزش کردن در روز، آنهم با مشغله‌های کاری، تعهدات خانوادگی، کارهای خانه و قرارهای دوستانه نیز چندان آسان نیست و گاهی اوقات تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد.

اگرچه ورزش صبحگاهی و عصرگاهی هر دو فواید خود و همزمان مشکلات بالقوه‌ای برای سلامتی دارند، اما منظور از زمان مناسب برای ورزش کردن این نیست که در آن مدت چه مقدار کالری می‌سوزانید بلکه بیشتر این مهم است که چه وقت از روز با ورزش کردن احساس بهتری خواهید داشت و چطور می‌توان ورزش را به گونه‌ای در برنامه روزانۀ زندگی حفظ کرد.

در ادامه برخی توصیه‌های کارشناسان درباره بهترین زمان برای ورزش کردن در طول روز آورده می‌شود:

بهترین زمان برای ورزش هر زمانی است که بتوانید

بهترین زمان برای ورزش کردن، هر زمانی است که بتوانید. واقعیت این است که همه در زندگی روزانه این فرصت را ندارند که هر روز یک زمان ثابت ۹۰ دقیقه‌ای برای ورزش، برای تهیه اسموتی‌های گیاهی و یک زمان مشخص ۲۰ دقیقه‌ای برای استفاده از دستگاه‌های ماساژ برای خود بگذارند.

بنابراین هر زمان که می‌توانید ورزش کنید؛ حتی اگر تنها ۲۰ دقیقه باشد. با این وجود توصیه کارشناسان این است که به همین دورۀ کوتاه ۲۰ دقیقه‌ای نیز پایبند باشید و آن را برای روزها و هفته‌ها و ماهها تکرار کنید.

افرادی که به طور مداوم ورزش می‌کنند، در درازمدت نتایج کاهش وزن و تناسب اندام بهتری را مشاهده می‌کنند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که بدن شما می‌تواند خود را با برنامه‌های تمرینی منظم وفق دهد، بنابراین اگر هر روز صبح ورزش کنید، احتمالاً در ورزش صبحگاهی بسیار بهتر خواهید بود و همین‌ موضوع برای ورزش‌های عصرگاهی یا شامگاهی نیز صادق است.

 

همانطور که در ابتدای این مطلب گفته شد، ورزش صبحگاهی و عصرگاهی هر دو فواید خود و همزمان مشکلات بالقوه‌ای برای سلامتی دارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

فواید ورزش صبحگاهی

مطالعات نشان داده است افرادی که صبح‌ها قبل از رفتن به سر کار ورزش می‌کنند، به انجام آن پایبندتر هستند زیرا اگر تمرینات ورزشی را به عصرها بعد از پایان کارهای روزانه موکول کنید، ممکن است هر روز این فرصت را نداشته باشید که عصرها در زمانی مشخص از کارهایتان فارغ شده و به سراغ ورزش بروید.

ورزش روتین صبحگاهی به تدریج برنامه خواب شما را هم تنظیم می‌کند. ممکن است در روزهای اول، زود بیدار شدن آسان نباشد اما بدن به تدریج خود را با وضعیت جدید تطبیق خواهد داد. ورزش صبحگاهی همچنین به شما کمک خواهد کرد تا به تدریج صبح‌ها هوشیارتر و شبها خسته‌تر شوید و به این ترتیب برنامه خواب شما نیز نظم پیدا خواهد کرد.

دیگر اینکه ثابت شده که بطور کلی ورزش با معده خالی از جمله ورزش صبحگاهی باعث می‌شود که بدن نسبت به ورزشِ بعد از غذا، چربی بیشتری بسوزاند. چراکه در زمان ورزش با معده خالی، بدن برای تامین انرژی به سراغ چربی‌های ذخیره می‌رود و نه چربی غذایی که به تازگی خورده‌اید.

ورزش صبحگاهی همچنین باعث افزایش بهره‌وری شما می‌شود و تأثیر مفیدی بر سطح انرژی، هوشیاری، تمرکز و تصمیم گیری دارد و می‌تواند یک روز کاری پربارتر را برایتان رقم بزند.

ورزش صبحگاهی باعث بهتر شدن خلق و خوی شما در طول روز نیز خواهد شد. همچنین حس موفقیتی که پس از اتمام تمرینات ورزشی به دست می‌آورید، می‌تواند سطح خوش‌بینی را در شما برای شروع روزتان افزایش دهد.

** تمرین صبحگاهی معایبی نیز دارد**

ورزش صبحگاهی ممکن است باعث شود که انرژی کمتری برای انجام دیگر فعالیت‌ها در طول روز داشته باشید و سریع‌تر احساس گرسنگی کنید؛ بویژه اگر عصرها غذای کمی بخورید.

ورزش صبحگاهی ممکن است خواب عمیق شما را مختل کند. بستگی به چرخه خواب شما، زنگ ساعتی که صبح خیلی زود زده شود ممکن است باعث شود علاوه بر مختل شدن خواب عمیقتان، برای مدتی بعد از بیداری نیز دچار گیجی شوید و اگر این کار بارها تکرار شود، باعث خستگی مزمن در شما می‌گردد.

صبح‌ها نیاز به زمان بیشتری برای گرم کردن بدن و انجام تمرینات ورزشی دارید؛ بویژه آنکه در آغاز روز دمای بدن شما از حد معمول پایین‌تر است و به همین دلیل است که اول صبح احساس قدرت نمی‌کنید.

فواید ورزش بعد از ظهر و عصر

کسانی که بتوانند بین ساعت ۱۲ تا ۴ بعد از ظهر ورزش کنند، استفاده بهتری از این کار می‌برند. در این دوره زمانی، بدن انعطاف پذیرتر، دارای تحرک بیشتر و پرانرژی‌تر است و انسان احساس چابکی بیشتری می‌کند.

شاید به همین دلیل است که مردمی که ورزش در ساعات مختلف روز را تجربه کرده‌اند، بعد از ظهر و عصرها را بهترین زمان برای ورزش کردن می‌دانند.

تحقیقات نشان می‌دهد که اکثر مردم از نظر فیزیکی در اواخر روز بهتر عمل می‌کنند. قدرت عضلانی، انعطاف پذیری و سطح استقامت بدن، همگی در عصر بهتر از صبح هستند. همچنین افرادی که در عصر ورزش می‌کنند تا ۲۰ درصد دیرتر از طرفداران ورزش صبحگاهی به نقطه خستگی می‌رسند.

بدن با گذشت روز گرمتر می‌شود و به همین دلیل افراد بعد از ظهر و عصرها سریع‌تر می‌توانند خودشان را برای انجام تمرینات ورزشی گرم کنند.

هورمون‌ها هم به کمک شما می‌آیند. تستوسترون برای عضله سازی در مردان و زنان مهم است و بدن شما احتمالا در طول تمرینات بعد از ظهر بیشتر از تمرینات صبحگاهی این هرمون را تولید کند و در نتیجه باعث عضله سازی بیشتری می‌شود.

ورزش همیشه یک راه خوب برای کاهش استرس است و ورزش در اواخر روز بویژه در شب می‌تواند استرس را کاسته و خواب آرامی برای شما به ارمغان بیاورد.

ورزش عصرگاهی می‌تواند جایگزین برخی عادات بد نیز بشود. اگر عادت دارید که عصرها با میان وعده‌ها، نوشیدن، سیگار کشیدن یا تماشای بیش از حد تلویزیون وقتتان را پر کنید، اجازه دهید ورزش جایگزین این فعالیت‌ها شود.

معایب تمرینات بعد از ظهر و عصر

تحقیقات نشان داده که بر خلاف تصور عموم، ورزش در شب هیچ تاثیری بر خواب ندارد و حتی باعث خواب بهتر می‌شود؛ با این وجود برخی افراد اگر خیلی نزدیک به زمان خواب ورزش کنند ممکن است بدخواب شوند. البته این وضعیت بیشتر درباره ورزش‌های سنگین صدق می‌کند درحالیکه انجام یوگا، حرکات کششی و سایر تمرینات ملایم احتمالا می‌توانند کیفیت خوابتان را بهتر کنند.

نتیجه گیری

احتمال عدم موفقیت در انجام منظم ورزش عصرها و در ساعات پایانی روز بیشتر است. زیرا ممکن است بعد از یک روز پر کار، برای انجام حرکات ورزشی خیلی خسته باشید و یا برخی روزها به دلیل داشتن مسئولیت‌های بسیار، اصلا فرصت ورزش کردن نداشته باشید. به همین دلیل به این گروه از افراد، انجام ورزش‌های صبحگاهی توصیه می‌شود

منبع https://www.quora.com/What-is-the-best-time-to-practice-sports

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین