رشدجنین ونقش ویتامین ایی

0 ۲

محققان دانشگاه ایالت اورگان آمریکا دریافتند برای رشد مناسب مغز و سیستم عصبی در دوران جنینی، دسترسی به میزان کافی ویتامین ای ضروری است.

بر اساس این تحقیقات که با استفاده از جنین ماهی زبرا انجام گرفت، کمبود ویتامین E موجب اختلال در رشد فیزیکی مغز و سیستم عصبی می‌شود.  ماهی زبرا در سطح مولکولی، ژنتیکی و سلولی شباهت قابل توجهی به انسان دارد و بسیاری از یافته‌های علمی که با استفاده از این نوع ماهی به دست می‌آید، در مورد انسان نیز مصداق دارد.
آسیب‌هایی که در سیستم عصبی جنین ماهی زبرا مشاهده شد، شباهت زیادی به آسیب‌های ناشی از کمبود فولیک اسید دارد. در ارگانیسم‌های سالم، سلول‌های ستیغ عصبی موجب شکل‌گیری استخوان‌های صورت و غضروف شده و اعصاب را در بدن شکل می‌دهند تا سیستم عصبی محیطی تکمیل شود. این سلول‌ها عملکردی مانند سلول‌های بنیادی دارند و برای رشد مغز و نخاع ضروری هستند و بخشی از سلول‌های تشکیل دهنده ۱۰ اندام دیگر از جمله قلب و کبد محسوب می‌شوند.
کمبود ویتامین E سلول‌های ستیغ عصبی را دچار مشکل می‌کند و در نتیجه به طور کلی رشد جنین با اختلال مواجه شده و در نهایت منجر به مرگ آن می‌شود.

ستیغ عصبی (neural crest) نواری است تیغه ‌مانند از یاخته‌های بنیادی در ناحیهٔ پشتی ـ کناری لولهٔ عصبی که گره‌های نخاعی و مغزی را به وجود می‌آورد.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، حدود ۹۶ درصد زنان و ۹۰ درصد مردان، به اندازه کافی ویتامین E دریافت نمی‌کنند.
اسفناج، بادام، دانه آفتابگردان، میگو، روغن زیتون، ماهی، کلم بروکلی، کدو حلوایی، بادام زمینی، شلغم، چغندر و مارچوبه، مهمترین منابع ویتامین E هستند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین