خواب و سلامت جسم و روح

0 ۹

مقدمه

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که کیفیت خواب، قوی‌ترین شاخص طول عمر است.

 اهمیت کیفیت خواب بر سلامت انسان بدون شک غیرقابل انکار است. هر شب بی‌خوابی می‌تواند روز بعد را خراب کند. علاوه بر بی‌خوابی، اگر خواب شما در شب مختل و قطع شود، ممکن است سلامت شما در خطر باشد.

بر اساس تحقیقات اخیر پژوهشگران دانشگاه استنفورد، اختلال در الگوهای خواب و افزایش وقفه‌های خواب می‌تواند از عوامل تعیین‌کننده در کوتاه شدن طول عمر انسان باشد.

در این مطالعه فراتحلیلی در مجموع ۱۲ هزار مطالعه که هر کدام بر روی یک فرد در هنگام خواب متمرکز شده بودند و ویژگی‌های خواب وی را مانند حرکت چانه و پا و تنفس و ضربان قلب گزارش می‌کردند، توسط “امانوئل میگنو” که یک متخصص خواب است و همکارانش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

خواب شاخص طول عمر

پژوهشگران در این مطالعه، سیستمی را ایجاد کردند که از فناوری یادگیری ماشینی برای پیش‌بینی “سن خواب” افراد استفاده می‌کرد. هدف آنها ایجاد سیستمی بود که بتواند سن خواب افراد را تعیین کند و الگوهای خواب را که بیشترین ارتباط را با مرگ و میر دارند، مشخص کند.

در نهایت نیز این مطالعه نشان داد کیفیت خواب، قوی‌ترین شاخص طول عمر است و الگوهای خواب نامناسب می‌تواند منجر به یک زندگی ناسالم شود.

اما چرا سن خواب تا این حد مهم است؟ قبل از بیان اهمیت سن خواب، باید بدانیم که سن خواب چیست. سن خواب تقریباً به معنای سن پیش‌بینی‌شده‌ای است که با سلامت افراد بر اساس کیفیت خواب آنها مرتبط است.

در حالی که ما می‌خوابیم، نه تنها مغز ما تحت یک برنامه خودکار قرار می‌گیرد، بلکه ضربان قلب و تنفس ما نیز تغییر می‌کند. این مطالعه تاکید می‌کند که تغییرات در این پارامترها ممکن است به عنوان علائم هشداردهنده اولیه یک مشکل سلامتی باشند.

جدای از این موارد، کارهای ساده‌ای وجود دارد که می‌توانیم برای بهبود سن خواب خود انجام دهیم. به عنوان مثال، دریافت نور خورشید به مقدار لازم در طول روز، ورزش منظم، اما نه خیلی نزدیک به زمان خواب، عدم مصرف الکل و کافئین در حوالی زمان خواب و پرهیز از وعده‌های غذایی سنگین شبانه، همگی به خواب سالم کمک می‌کنند.

کیفیت خواب

میگنو می‌گوید: یافته اصلی ما این بود که تکه تکه شدن خواب به معنی زمانی که افراد چندین بار در طول شب برای کمتر از یک دقیقه بیدار می‌شوند، بدون اینکه آن را به خاطر بیاورند، قوی‌ترین پیش‌بینی کننده مرگ و میر است.

وی افزود: اگرچه ما پیوندی را در داده‌ها می‌بینیم، اما چگونگی نقش آن در مرگ و میر ناشناخته است. چیزی که ما می‌گوییم با این که فرد متوجه شود در حال بیدار شدن است و در هنگام اختلالات خواب مانند بی‌خوابی اتفاق می‌افتد، متفاوت است.

نتیجه گیری

این پژوهشگر و گروه پژوهشی‌اش در حال حاضر با دانشمندان دانشگاه هاروارد کار می‌کنند تا با بررسی مطالعات روی ۲۵۰ هزار نفر به جمع آوری داده‌های بیشتری برسند. وی همچنین می افزاید که آنها در تلاش هستند تا بفهمند آیا کیفیت خواب می‌تواند خطر حمله قلبی و آلزایمر را افزایش دهد یا خیر.

 

منبع https://interestingengineering.com/health/sleep-quality-mortality-lifespan-study

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین