سنگاپور؛ کشوری در تصرف گردشگران

۴

17

سنگاپور یکی از سه کشور-شهر مستقل جهان و کوچک‌ترین کشور در جنوب شرقی آسیا است. این کشور پیش از ورود استعمارگران بریتانیایی در سال 1824 تنها به‌عنوان یک منطقه ماهیگیری شناخته می‌شد. تقریبا طی 140 سال پس از آن مستعمره بریتانیا بوده و در زمان‌هایی نیز به اشغال ژاپن یا مالزی درآمده است. اما سنگاپور در سال 1965 استقلال خود را به دست آورد و از آن زمان به‌رغم فقدان منابع طبیعی توانست با تکیه بر توسعه بخش خدمات و صنعت و موقعیت ویژه‌اش به عنوان یک بندر تجاری توسعه خود را تضمین کند و امروزه می‌توان آن را یک کشور ثروتمند و مدرن دانست.

گردشگری سنگاپور یکی از بخش‌های اقتصادی و صنعتی عمده آن بوده و به اقتصاد کشور کمک زیادی کرده است. بسیاری از مردم جهان سنگاپور را با معماری خاص و منحصربه‌فرد بسیاری از مکان‌های تفریحی و تجاری آن می‌شناسند. تعداد گردشگران ورودی به این کشور در سال گذشته میلادی طبق آمار رسمی به 5/15 میلیون نفر رسید که این تعداد دو برابر جمعیت این کشور است! مطلب قابل توجه دیگر آن است که به این آمار باید گردشگران مالزیایی را نیز اضافه کرد که از راه زمینی اقدام به مسافرت می‌کنند. ضمن آنکه 75/11 میلیون نفر از این گردشگران از پایتخت کشور بازدید کرده و باعث شدند شهر سنگاپور به‌عنوان چهارمین شهر گردشگرپذیر جهان در سال گذشته شناخته شود. به‌رغم کاهش قابل توجه در نرخ اقامت هتل‌ها و نرخ متوسط اقامت گردشگران، تعداد اتاق/شب ثبت شده سنگاپور طبق حساب‌های اقماری این کشور در 6 ماه اول 2014 نسبت به سال پیش از آن با 35 درصد افزایش و تعداد اقامت‌ها توسط گردشگران چینی با 45 درصد افزایش روبه‌رو شده است. با این موفقیت مشاهده شده در نیمه اول سال سنگاپور از بانکوک برای تبدیل شدن به محبوب‌ترین مقصد آسیایی پیشی گرفته است. موفقیت مشابه در سال 2013 نیز مشاهده شد؛ زمانی که تعداد اتاق/شب اقامت ثبت شده 50 درصد افزایش یافت.
گردشگران ورودی بین‌المللی در نیمه اول سال 2014 به اندازه 8/2 درصد کاهش یافته است. این کاهش به دلایلی نظیر تضعیف گردشگران از چین، تقاضای کمتر برای سفرهای شرکتی و اضافه عرضه بوده است که منجر به رقابت قیمتی بیشتر شده است.
در مقابل، تعداد اتاق/شب ثبت شده در سنگاپور توسط آژانس‌های مسافرتی آنلاین و اپراتورهای تور سراسر جهان در 6 ماه اول 2014 به اندازه 35 درصد افزایش یافته است.

دلایل موفقیت سنگاپور
آنچه برنامه‌های گردشگری سنگاپور را متمایز می‌کند، برنامه‌های محیطی و ادامه برنامه‌های محافظت از میراث طبیعی و فرهنگی است. یکی از موارد دیگری که منجر به حفظ نرخ رشد گردشگران ورودی شده است، تامین امنیت و وجود یکی از پایین‌ترین نرخ‌های جرائم در این کشور بوده و گردشگران با خیال آسوده می‌توانند به این کشور سفر کنند. از طرفی زبان انگلیسی در این کشور یکی از چهار زبان رسمی محسوب شده و باعث می‌شود گردشگران در ارتباطات و تعاملات خود با سهولت بیشتری روبه‌رو باشند. یکی از موارد دیگر سیستم حمل‌ونقل عمومی و طبق ادعای خودشان فوق‌العاده سریع سنگاپور است که دسترسی به مناطق داخل را سهولت بخشیده است.
از جاذبه‌هایی که سنگاپور برای جذب گردشگران در نظر گرفته است می‌توان به مراکز خرید عظیم و هتل‌ها و فروشگاه‌های مختلف اشاره کرد. جاذبه دیگر سنگاپور حیات وحش آن است که به باغ‌وحش سنگاپور، سافاری شبانه و باغ پرندگان جورانگ می‌توان اشاره کرد. سافاری شبانه که به پیشنهاد شهردار وقت سنگاپور در دهه 1980 میلادی طراحی و احداث شد، به گردشگران این امکان را می‌دهد تا در شب از زیستگاه حیوانات آسیایی، آفریقایی و آمریکایی و بدون هیچ مانع قابل رویتی دیدن کنند. این پارک به‌طور رسمی در سال 1994با مساحتی بالغ بر 35 هکتار از جنگل‌های بارانی افتتاح شد.
سافاری شبانه در حال حاضر زیستگاه 2500 حیوان و 130 گونه مختلف است که 38 درصد از آنها از گونه‌های در حال انقراض محسوب می‌شوند. این پارک فقط در شب و از طریق تورهای مختلف، میزبان گردشگران است. از این طریق ضمن آنکه توانسته است به حفاظت از حیوانات در معرض انقراض بپردازد، به جذب گردشگران هم اقدام می‌کند. باغ وحش سنگاپور هم براساس ایده باغ‌وحش‌های سرباز بنا شده است و به جای استفاده از قفس تنها با برخی از موانع خشک یا تر نظیر خندق‌های آب، حیوانات را از مردم جدا می‌کنند.
باغ پرندگان جورانگ نیز از دیگر پارک‌های حیات وحش سنگاپور بوده که برای جذب گردشگران تلاش کرده است بیشترین تعداد و تنوع از پرندگان سراسر جهان را گردآوری کند که از آن جمله می‌توان به دسته‌ای بالغ بر هزار فلامینگو اشاره کرد.
جزیره توریستی سنتوزا یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری سنگاپور است که در سال 2011 توانست 19 میلیون گردشگر را جذب کند. این جزیره دارای موزه‌ها و بناهای تاریخی (برج‌ها و استحکامات) مختلفی از دوران جنگ جهانی دوم است که امروزه میزبان گردشگران است.
رویدادهای ورزشی مختلف نیز نظیر مسابقات اتومبیلرانی
فرمول 1 گرند پری از دیگر مواردی است که توانسته است گردشگران و ورزشکاران مختلفی را به این کشور بکشاند.
در این میان نباید از نقش دولت و هیات گردشگری سنگاپور غافل شد. این هیات که از سال 2004 کار خود را آغاز کرد، باعث شد تا فرازونشیب‌های صنعت گردشگری سنگاپور از بین برود و از همان سال رشد دائم این صنعت آغاز شود. این رشد به جز در سال‌های 2008 و 2009 و به تبع بحران اقتصادی جهانی تاکنون ادامه یافته و سنگاپور را تبدیل به یکی از موفق‌ترین مقاصد گردشگری جهان کرده است. هیات گردشگری سنگاپور در بسیاری از کشورهای جهان دفاتر و شعبه داشته و اقدام به بازاریابی و افزایش شناخت جهانیان از این کشور می‌کنند. از طرفی برنامه‌ها و استراتژی‌های مختلفی برای این بخش اقتصادی طراحی شده‌اند که آمار نشان‌دهنده عملکرد موفق آنها است. از کارهایی که دولت در زمینه برنامه‌ریزی گردشگری انجام داده است، برنامه‌ریزی و تحلیل دقیق گردشگری کشور و نقاط قوت و ضعف آن در 10 حوزه مختلف و ارائه راهکارهایی برای هر کدام از آنها است.

Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/836939/#ixzz3HL4hGDUJ

منبع:http://www.donya-e-eqtesad.com/

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.

× ثبت نوبت آنلاین