ام اس و کودکان چاق

0 ۲

محققان دانشگاه گوتینگن در آلمان دریافتند کودکان چاق دو برابر سایر کودکان در معرض خطر ابتلا به بیماری ام اس قرار دارند و واکنش ضعیف‌تری را نسبت به روش‌های درمان متداول ام اس نشان می‌دهند.

در این تحقیقات که با بررسی سوابق ۴۵۳ کودک مبتلا به ام اس در یک مرکز پزشکی انجام گرفت، محققان این سوابق را با سوابق ۱۵ هزار کودک دیگر مقایسه کردند و دریافتند احتمال ابتلای کودکان چاق به ام اس دو برابر سایرین است. همچنین کودکانی که دارای اضافه‌وزن هستند ۳۷ درصد بیش از کودکان دارای وزن متعادل در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. علاوه بر این واکنش کودکان چاق به درمان ضعیف‌تر از کودکان دارای وزن متعادل است و به همین علت احتمال نیاز آن‌ها به یک دروه درمانی اضافی بیش از سایرین است.
چاقی موجب افزایش التهاب در بدن می‌شود و میزان ویتامین D و ترکیب باکتری‌های روده را تغییر می‌دهد. این مکانیزم‌ها در بیماری ام اس نیز دستخوش تغییر می‌شوند و به همین علت محققان معتقدند چاقی می‌تواند یکی از عوامل ریسک ابتلا به ام اس باشد.
این تحقیقات بزرگترین مطالعه انجام گرفته در خصوص ارتباط بین چاقی و ام اس محسوب می‌شود، با وجود این هیچ مدرکی دال بر اینکه چاقی موجب افزایش خطر ابتلا به ام اس می‌شود، ارائه نمی‌کند. به اعتقاد محققان دلیل اصلی ابتلای کودکان به ام اس ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی است و چاقی نیز می‌تواند یکی از این عوامل باشد.
مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی پاسخ غیر متعارفی به سیستم عصبی مرکزی (CNS ) می‌دهد. سیستم عصبی مرکزی شامل مغز، نخاع و اعصاب بینایی است. در بیماری ام اس ، سیستم ایمنی به میلین حمله می‌کند. میلین به غلاف چربی اطراف سلول‌های عصبی گفته می‌شود. میلین آسیب دیده سبب به وجود آمدن تصلب بافت (sclerosis) می‌شود که نام بیماری نیز از همین واژه گرفته شده است. زمانی که پوشش میلین یا بافت‌های عصبی آسیب می بینند، ارسال پیام‌های عصبی مختل می‌شود که عوارض مختلفی دارد.
ام اس پیشرونده مقدماتی، نوع عودکننده – فروکش کننده، ام اس پیشرونده ثانویه و نوع پیشرونده عودکننده اشکال مختلف این بیماری هستند و در حال حاضر حدود ۲.۵ میلیون نفر در سراسر جهان به ام اس مبتلا هستند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه JAMA Neurology منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین