چشم مصنوعی و تامین دید از دست رفته

0 ۲۷

محققان استرالیایی در حال آماده‌سازی آزمایش‌های بالینی یک “چشم بیونیک” هستند که مستقیما با یک تراشه در مغز مرتبط است و می‌تواند نابینایی را درمان کند.

محققان دانشگاه “موناش” بیش از ۱۰ سال روی تولید یک چشم بیونیک کار کرده‌اند که سیستم بینایی بیونیک “جناریس”(Gennaris) نام گرفته و می‌تواند از تراشه‌های “نورالینک”(Neuralink) ایلان ماسک نیز موفقیت‌آمیزتر باشد.

محققان این پروژه در حال آماده‌سازی استفاده از این چشم روی انسان هستند.

چشم بیونیک “جناریس” شامل یک قسمت کلاه مانند مجهز به دوربین و فرستنده و نرم‌افزار و مجموعه‌ای از قطعات مربعی ۹x۹ میلی‌متر است که در مغز کاشته می‌شود.

مطالعات انجام شده روی دستگاه نشان از عملکرد موفقیت‌آمیز آن روی گوسفندان داشته و اینکه هیچ اثر سوئی بر سلامتی آن‌ها ایجاد نکرده است.

محققان پروژه در حال حاضر به دنبال افزایش بودجه برای افزایش تولید و توزیع ایمپلنت هستند که به گفته آن‌ها به زودی می‌تواند برای بهبود بیماری‌های دیگر مانند فلج اعضا استفاده شود.

سیستم بینایی جناریس اولین ایمپلنت مغزی جهان است که با هدف بازسازی در محل تولید شده و آماده آزمایش‌های انسانی است.

این سیستم می‌تواند از اعصاب بینایی آسیب‌دیده که مانع ارسال سیگنال‌ها از شبکیه به مرکز بینایی مغز می‌شوند عبور کند.

دوربینی که به بخش کلاه مانند سیستم نصب می‌شود، می‌تواند صحنه‌های اطراف کاربر را ضبط کند و آن را به پردازنده بینایی ارسال کند. جایی که فناوری دستگاه،‌ اطلاعات را از انتقال داده‌ها استخراج می‌کند.

سپس این امر به مدار پیچیده در هر یک از ایمپلنت‌ها منتقل می‌شود و به الگویی از پالس‌های الکتریکی تبدیل می شود که مغز را با استفاده از میکروالکترود تحریک می‌کند.

هدف این دستگاه این است که اطلاعات دیداری در افرادی که بینایی خود را از دست داده‌اند بازگرداند و اطلاعات بصری را پردازش کند.

تیم تحقیقاتی این پروژه، سال گذشته یک میلیون دلار بودجه دریافت کردند و قرار است به زودی بودجه دیگری نیز دریافت کنند.

این تیم امیدوارند با تجاری‌سازی این محصول، از فناوری خود در درمان سایر موارد غیر از بینایی استفاده کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین