چشم انداز ‘تیره’ توسعه در کشورهای آسیای میانه و قفقاز

0 ۱

یک میدان نفتی در آذربایجان :

صندوق بین المللی پول می گوید که تاثیرات ناشی از رکود اقتصادی روسیه و کاهش بهای اجناس، چشم انداز توسعه در کشورهای آسیای میانه و قفقاز را در سال جاری میلادی تیره کرده است.

این سازمان روز سه شنبه ۲۹ اردیبهشت (۱۹ مه) با انتشار گزارشی تازه اعلام کرد که کاهش جدی بهای نفت و کاهش حجم اقتصاد روسیه آهنگ توسعه در کشورهای آسیای میانه و قفقاز را در سال جاری کندتر خواهد کرد.

طبق این گزارش، در سال ۲۰۱۴ رشد اقتصادی در این منطقه به دلیل کاهش بهای اجناس داخلی و تاثیر رکود اقتصادی روسیه کاهش یافته و به ۵.۳ درصد رسیده است. انتظار می رود رشد اقتصادی در آسیای میانه و قفقاز در سال جاری باز هم کاهش یابد به به ۳.۲ درصد برسد.

در کشورهای صادرکننده نفت در این قلمرو، مثل قزاقستان و جمهوری آذربایحان، کاهش بهای نفت و تاثیر رکود اقتصادی روسیه منجر به کاهش تولید نفت و عدم استخراج در میدان های تازه خواهد شد.

اما در کشورهای وارد کننده نفت، مانند تاجیکستان و قرقیزستان و ارمنستان، تقاضای داخلی به دلیل کاهش پول های انتقالی مهاجران تضعیف خواهد شد و بهای پایین اجناس صادراتی غیرنفتی موجب کاهش درآمد از صادرات خواهد شد.

این وضعیت در افزایش سطح تورم در کشورهای آسیای میانه و قفقاز تاثیرات جدی گذاشته و پول های ملی این کشورها از آغاز سال میلادی جاری بهای خود را به طور چشمگیری از دست داده اند.

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده که با توجه به این وضعیت، سطح تورم در تاجیکستان و قیرقزستان، دو کشور فقیر آسیای میانه، در سال جاری دو برابر افزایش خواهد یافت.

از جمله، نرخ تورم در تاجیکستان از ۶.۱ در سال ۲۰۱۴ به ۱۲.۸ در سال میلادی جاری افزایش خواهد یافت. در قرقیزستان نرخ تورم از ۷.۵ درصد در سال میلادی گذشته به ۱۰.۷ درصد در سال جاری خواهد رسید.

در برابر افزایش تورم، رشد تولید ناخالص داخلی در این دو کشورِ وابسته به پول مهاجرت از روسیه نیز در سال جاری کاهش چشمگیر خواهد داشت.

سال ۲۰۱۴ رشد تولید ناخالص داخلی تاجیکستان ۶.۷ درصد بوده و امسال ۳ درصد پیش بینی شده است. این رقم در قرقیزستان ۳.۶ بوده و امسال به ۱.۷ درصد کاهش خواهد یافت.

اقتصاد تاجیکستان تا حدود زیادی به پول‌هایی متکی است که مهاجران تاجیک از روسیه می‌فرستند

با این حال، صندوق بین المللی پول معتقد است که رکود اقتصادی روسیه دیرپا نخواهد بود و با وجود ادامه کاهش بهای نفت، کشورهای منطقه از سال ۲۰۱۶ به تدریج ثبات اقتصادی را بازخواهند یافت.

در سال ۲۰۱۶ نرخ تورم در تاجیکستان و قرقیزستان به ترتیب ۶.۳ و ۸.۶ درصد پیش بینی شده است.

از میان این کشورها، تورم در قزاقستان و گرجستان با کمترین تغییر روبرو خواهد شد. ولی ازبکستان و ترکمنستان و ارمنستان و جمهوری آذربایجان هم تاثیراتی جدی را متحمل خواهند شد.

کشورهای صادرکننده نفت در منطقه با کاهش درآمدهای نفتی روبرو خواهند شد و به ناچار از ذخایر خود استفاده خواهند کرد، اما کشورهای واردکننده نفت منطقه با افزایش کسر بودجه روبرو می شوند.

صندوق بین المللی پول به کشورهای آسیای میانه و قفقاز توصیه کرده که سیاست های مالی خود را تقویت کنند و به اصلاحات جدی برای آسان کردن تجارت و رهایی از تاثیرات آسیب های بیرونی از جمله تاثیر رکود اقتصادی روسیه، اقدام کنند.

مثلا، تاجیکستان در روسیه بیش از یک میلیون مهاجر کاری دارد. با توجه به این که پولهای انتقالی مهاجران تقریبا نیمی از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد، بانک جهانی، تاجیکستان را وابسته ترین کشور به پول مهاجرت در جهان شناخته است.

سازمانهای دیگر مالی نیز همواره از دولت تاجیکستان خواسته اند که با انجام اصلاحات و ایجاد مشاغل بیشتر، به ویژه در عرصه های کشاورزی و جهانگردی، از وابستگی اقتصادی خود به روسیه بکاهد، اما به گفته صاحب نظران، اقدامات مؤثری در این زمینه مشاهده نشده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین