هوش مصنوعی وانتخابات

0 ۱۰

مقدمه

کمتر از ۴۵۰ روز دیگر، دور جدید انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آغاز می‌شود؛ انتخاباتی که پیش‌بینی شده اولین انتخابات مبتنی بر هوش مصنوعی باشد.

در چند سال گذشته، ادعاهایی مبنی بر اینکه انتخابات قبلی آمریکا «اولین انتخابات رسانه‌های اجتماعی» بوده است، مطرح شد، اما انتخابات ۲۰۲۴ و نتایج آن قرار است با نفوذ هوش مصنوعی تعریف شود.

هوش مصنوعی وانتخابات

سال آینده با برگزاری انتخابات عمومی در هند، مکزیک و پارلمان اتحادیه اروپا و همچنین انتخابات ریاست جمهوری از آمریکا و ونزوئلا گرفته تا تایوان، سال پرمخاطره‌ای برای دموکراسی در سراسر جهان خواهد بود و با برگزاری انتخابات عمومی بریتانیا حداکثر تا ۲۸ ژانویه ۲۰۲۵، بخش قابل توجهی از جمعیت جهان پای صندوق های رای خواهند رفت. از بین همه این کشورها، انتخابات آمریکا ممکن است محوری‌ترین باشد زیرا دونالد ترامپ برای نامزدی جمهوری خواهان مطمئن است و اعلام حضور هم کرده است.

در سراسر جهان در آفریقای جنوبی، غنا، تونس، اتریش، بلژیک، لیتوانی، مولداوی و اسلواکی نیز انتخابات در حال برگزاری است. با نزدیک شدن به انتخابات ۲۰۲۴ در آمریکا، نقش هوش مصنوعی در تأثیرگذاری بر رأی دهندگان و شکل دادن به گفتمان سیاسی یکی از نگرانی‌های مهم این دوره است. برای رای دهندگان و سیاستمداران بسیار مهم است که از ظرفیت هوش مصنوعی برای دستکاری افکار عمومی و انتشار اطلاعات نادرست آگاه باشند و بتوانند از آنها به نفع خود استفاده کنند. با افزایش پیچیدگی الگوریتم‌های هوش مصنوعی، تشخیص محتوای واقعی از موارد دستکاری شده یا تولید شده توسط این تکنولوژی به طور قابل توجهی چالش برانگیز شده است.

رسانه های جمعی

نکته قابل توجه و ضروری در انتخابات پیش رو به ویژه در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی این است که افراد باید بتوانند محتوایی را که با آن مواجه می‌شوند، ارزیابی انتقادی کنند. در عصری که هوش مصنوعی می‌تواند تصاویر و ویدیوهای جعلی قانع‌کننده‌ای تولید کند، منابع راستی‌آزمایی و توانایی افراد در تشخیص مطالب درست از غلط بسیار حیاتی‌تر می‌شود.

اکنون که انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ پیش روی ماست و نتایج این دوره توسط کارشناسان در حال پیش‌بینی است، متخصصان هشدار می‌دهند پیشرفت‌های هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که تاکتیک‌هایی را درباره انتشار اطلاعات نادرست در پیش گیرد و جان تازه‌ای به آنها ببخشد. به گفته کارشناسان، اطلاعات نادرست تولید شده توسط هوش مصنوعی نه تنها مخاطبان را فریب می‌دهد، بلکه اکوسیستم اطلاعاتی را، با پرکردن از نادرستی‌ها و فریب‌ها، از بین می‌برد. برای مثال می‌توانیم به انتشار تصاویری از دستگیری ترامپ توسط پلیس آمریکا اشاره کنیم که مدتی قبل در رسانه‌های مختلف منتشر شد و بعد همه متوجه شدند که آنها با هوش مصنوعی ساخته شده است.

در انتخابات سال آینده، با استفاده از استراتژی‌ها و ابزارهای تبلیغاتی هوش مصنوعی، کارزارهای تبلیغاتی احتمالاً قادر خواهند بود رای‌دهندگان را با محتوایی که مخصوصاً برای آنها ایجاد شده است، هدف قرار دهند. کارزاری که از فناوری تبلیغاتی هوش مصنوعی بهترین استفاده را می‌کند، بدون شک نتیجه انتخابات را به نفع خود تغییر می‌دهد.

مضارومنافع هوش مصنوعی

مضرات بالقوه هوش مصنوعی در انتخابات می‌تواند مانند بزرگترین نگرانی‌های دهه‌های گذشته دخالت در انتخابات باشد. ربات‌های رسانه‌های اجتماعی که وانمود می‌کنند رای‌دهنده واقعی هستند، تولید ویدیوها یا تصاویر دستکاری شده و حتی تماس‌های فریبنده توسط این ربات‌ها، همگی آسان‌تر می‌شوند و شناسایی آنها نیز دشوارتر. محققان می‌گویند باید دید سواد رسانه‌ای و ابزارهای سنتیِ بررسی حقایق چقدر می‌توانند در مقابله با سیل متون و تصاویر گمراه کننده موثر باشند و این خود یک چالش جدید است.

نتیجه گیری

انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا بدون شک نقطه عطف مهمی در تلاقی سیاست و فناوری خواهد بود. همانطور که هوش مصنوعی به پیشرفت خود ادامه می دهد، برای جامعه بسیار حیاتی است که هوشیار بماند و از مزایای بالقوه و خطرات هوش مصنوعی در عرصه سیاسی مطلع باشد.

منبع https://www.theguardian.com/us-news/2023/jul/19/ai-generated-disinformation-us-elections

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین