فن اوری و سلامتی

0 ۹

مقدمه

آیا گوشی‌های هوشمند و رسانه‌های اجتماعی می‌توانند علائم اضطراب و افسردگی را تشدید کنند؟ نگاهی دقیق‌تر به این مساله و توصیه‌هایی درباره نحوه دورشدن از صفحه‌های نمایش که این روزها اطراف ما را شلوغ کرده‌اند، می‌تواند به ما پاسخ دهد.

 چه بخواهیم چه نخواهیم، فناوری نقش زیادی در زندگی ما دارد و در حالی که بسیاری از جنبه‌های فناوری مدرن شگفت‌انگیز هستند، دسترسی به یک جامعه ۲۴ ساعته می‌تواند تاثیرات مثبت و منفی خود را داشته باشد.

برای برخی از افراد، ارتباطات مداوم می‌تواند باعث مسائل روانی مانند حواس پرتی، خودشیفتگی، مشکلات خواب، استرس، حتی اضطراب و افسردگی شود. برای مثال، اگر متوجه شدید که نگران دریافت نکردن پاسخ سریع به آخرین پیام خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی هستید، باید کمی حواستان را بیشتر جمع کنید، چون یکی از عوارض زیاد استفاده کردن از شبکه‌های اجتماعی همین حالت وسواس‌گونه نسبت به دریافت پاسخ از طرف دیگران است.

یکی دیگر از عوارض زیاد استفاده کردن از شبکه‌های اجتماعی این است که دائماً فیس بوک، اینستاگرام یا اسنپ‌چت را چک می‌کنید تا ببینید دوستانتان مشغول انجام چه کاری هستند و آخرین پست شما چند لایک دریافت کرده است؟

فناوری چگونه بر سلامت روان تأثیر می گذارد؟

برخی از مطالعات ارتباطِ بین استفاده زیاد از رسانه‌های اجتماعی و علائم اضطراب و افسردگی را نشان داده‌اند. با این حال، قبل از رسیدن به یک پاسخ قطعی به تحقیقات بیشتری نیاز است.

اضطراب و افسردگی

اگر بیش از حد در مورد آنچه نوشته‌اید فکر می‌کنید و نگران این هستید که چه کسی پست شما را پسندیده یا درباره آن نظر نداده است، این می‌تواند منجر به اضطراب شود. همچنین این واقعیت وجود دارد که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به بستری برای اشکال مختلف بی‌احترامی تبدیل شوند که می‌تواند منجر به کاهش عزت نفس، اعتماد به نفس پایین، اضطراب و افسردگی شود.

بی‌حوصلگی

وقتی در یکی از شبکه‌های اجتماعی به صورت آنلاین مطلب یا تصویری را پست می‌کنیم، مثلاً در فیس‌بوک یا اینستاگرام، نیاز ما به بازخورد فوری و تأییدکننده بالا می‌رود. در حالی که این اتفاق در دنیای واقعی رخ نمی‌دهد، در نتیجه ما بیشتر و بیشتر بی‌حوصله، ناامید و مضطرب می‌شویم.

مشکلات خواب

اگر نزدیک به تلفن همراه خود بخوابید، احتمالا و به صورت ناخودآگاه منتظر پیامی هستید، این انتظار می‌تواند برای یک پیامک یا اعلان یکی از شبکه‌های اجتماعی باشد، بنابراین خواب شما سبک‌تر خواهد شد. این امر باعث افزایش هوشیاری شما در جایی که نباید هشیار باشید می‌شود. نوری که از تلفن‌ها ساطع می‌شود نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد، زیرا با چرخه طبیعی خواب یا بیداری بدن شما تداخل می‌کند و تولید هورمون خواب را سرکوب می‌کند. این اتفاق بدن شما را متقاعد می‌کند که در حال حاضر باید بیدار بمانید، حتی نور مصنوعی سطح پایین، مانند صفحه نمایش تلویزیون یا کامپیوتر، می‌تواند ریتم شبانه روزی ما را مختل کند که منجر به اثرات منفی از جمله اضطراب و افسردگی می‌شود.این اختلالات در ریتم شبانه روزی ما، می‌تواند منجر به مشکلات جدی در زندگی‌مان شود.

راه حل

متخصصان و روانشناسان برای بهتر شدن اوضاع و بالا بردن «بهداشت روان» ما در زندگی، راه حل‌هایی ارائه داده‌اند:

همه برنامه‌ها و حساب‌های کاربری که باعث می‌شوند احساس بد، غمگینی، بی‌حوصلگی، غرق شدن در افکار منفی، استرس یا به‌طور کلی ناراحت‌کننده باشند را حذف کنید. خیلی از افرادی که این کار را انجام داده‌اند آن را به عنوان «تسکین فوری» توصیف کرده‌اند.

اعلان‌ها و صداهای موبایل و سایر وسایل خود را خاموش کنید تا حواس شما پرت نشود و مضطرب نشوید. تحقیقات نشان داده که وقتی حواس‌تان پرت می‌شود، به طور متوسط ۲۳ تا ۲۵ دقیقه طول می‌کشد تا به آنچه قبلاً انجام می‌دادید بازگردید.

همچنین این نکته را به یاد داشته باشید که صحبت چهره به چهره در مورد یک موضوع همچنان کارآمدترین و موفق ترین راه برای حل آن مشکل است.

نتیجه گیری

یک تعطیلات در شبکه‌های اجتماعی یا سم زدایی دیجیتالی انجام دهید، یعنی برای مدتی از این شبکه‌ها استفاده نکنید، حتی اگر فقط برای چند ساعت در روز باشد. این زمان را به استراحت یا انجام کاری که دوست دارید اختصاص دهید.

همچنین ایده خوبی است که یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب همه دستگاه‌های دیجیتالی خود را خاموش کنید، تا به بدن شما فرصتی برای آرام شدن بدهد.

اگر احساس می کنید که فناوری مدرن بر کیفیت زندگی شما تأثیر می گذارد، وقت آن است که به دنبال کمک باشید و برای رزرو قرار ملاقات با یک روانشناس تماس اقدام کنید.

منبع https://www.butler.org/blog/phone-affecting-your-mental-health

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین