تاثیرات فاجعه‌بار تغییرات اقلیمی برای پنج ایالت آمریکا

0 ۳

 

انتظار می‌رود که تغییرات اقلیمی باعث افزایش حوادث حاد آب‌وهوایی در گوشه و کنار دنیا شود. گروهی در ایالات متحده با دادن گزارشی به هر یک از ۵۰ ایالت، خطر بروز فجایع احتمالی و تغییرات بلندمدت خطرناک را بررسی و رتبه‌بندی کرده.

بیشتر ایالت‌های آمریکا به خوبی برای مقابله با فجایع طبیعی فعلی آمادگی دارند، ولی به ندرت تغییرات اقلیمی و افزایش خطر و دگرگونی تهدیدهای ناشی از آن را که می‌تواند به چیزهایی مانند آتش‌سوزی، گرمای شدید، آب‌گرفتگی ساحلی یا داخلی و خشک‌سالی منتهی شود در محاسبات خود دخیل کرده‌اند.

ریچارد وایلز، معاون ارشد گروهی به نام “کلایمت سنترال” که روی تغییرات اقلیمی تحقیق می‌کند، می‌گوید اگر مشخصا درباره تغییرات اقلیمی صحبت کنیم “خیلی از این ایالت‌ها حتی نقاط ضعف خود را هم بررسی نکرده‌اند.” این سازمان، با کمک شرکت مشاوره “آی‌سی‌اف اینترنشنال”، گزارشی از توان مقابل هر ایالت در برابر تغییرات اقلیمی تهیه کرده.

وایلز می‌گوید برنامه‌ریزی برای آینده اغلب شامل ایجاد تغییرات عمیق زیربنایی می‌شود، مثل جابه‌جا کردن راه‌هایی که به شدت در معرض آب‌گرفتی در آینده قرار دارند.

ولی ایالت‌های کمی هستند که این را در برنامه‌ریزی‌های بلندمدت خود در نظر بگیرند و منابع مالی لازم را به آن اختصاص دهند.

به گفته وایلز “انگار قرار نیست این تهدید‌های اقلیمی کسی را نگران کند.”

جوابی که ایالت‌های مختلف به این گزارش‌ها داده‌اند متفاوت بوده است. به گزارش روزنامه سان سنتینال، گروهی از شهرستان‌های اطراف میامی با برگزاری یک کنفرانس خبری موافقت خود با رتبه‌بندی کلی ایالت را اعلام کردند، ولی مدعی شدند که این گزارش کارهای انجام گرفته در زمینه مدیریت آب در نواحی مختلف و همچنین تاثیر فعالیت‌های جاری در شهرستان‌های جنوبی فلوریدا برای تطبیق با بالا آمدن آب دریاها را نادیده می‌گیرد.

به گفته اریکا اسپنگر-زیگرفرید، از اعضای برنامه انرژی و اقلیم اتحادیه دانشمندان دلواپس، “یکی از چالش‌های تهیه گزارش از آمادگی اقلیمی این است که ایالت‌ها ممکن است کارهای دیگری هم بکنند که بشود آن‌ها را در سبد فعالیت‌های تطبیقی با تغییرات اقلیمی قرار داد، اما لزوما زیر این عنوان طبقه‌بندی نشوند.”

او می‌گوید “ما باید درباره خطرات اقلیمی صحبت کنیم. فکر می‌کنم تهیه چنین گزارش‌هایی، خصوصا اگر به تناوب انجام بگیرد، می‌تواند به پیشرفت بحث کمک کند.”

پنج ایالت از این گروه نمره مردودی گرفته‌اند. تحلیل این گروه از دگرگون شدن تهدیدها بر پایه پیش‌بینی‌ها از رشد دمای کره زمین در صورت محدود نشدن نشر گازهای کربنی بنا شده است. و برای تحلیل فعالیت‌های ایالت‌ها، محققان با کارمندانی که روی این مسائل کار می‌کنند مصاحبه کرده‌اند و نتایج را با برنامه‌ها و سیاست‌های منتشر شده ترکیب کرده‌اند.

می‌سی‌سی‌پی

به گفته این گزارش، در حال حاضر میانگین سالانه گرمای خطرناک در می‌سی‌سی‌پی ۲۵ روز است و ۱/۷ میلیون نفر هم زیر سایه تهدید بالقوه آتش‌سوزی زندگی می‌کنند. ولی این ایالت دست به هیچ اقدامی در راستای تغییرات اقلیمی نزده است. پیش‌بینی می‌شود که این ایالت تا سال ۲۰۵۰ سالانه ۱۰۰ روز گرمای خطرناک – رتبه سوم در کل کشور – داشته باشد و ۶۰ روز احتمال زیاد بروز آتش‌سوزی در جنگل‌ها.

این ایالت در حال حاضر تاثیرات ناشی از آب‌گرفتگی نواحی ساحلی را پیگیری می‌کند، ولی هیچ برنامه یا سیاستی برای مقابله با تهدیدات ناشی از تغییرات اقلیمی وجود ندارد.

“دایره مدیریت وضعیت غیرمنتظره می‌سی‌سی‌پی” به بی‌بی‌سی گفت که این گزارش “قوت برنامه تسکینی و برنامه جامع مدیریت وضعیت فوق‌العاده ایالت و اقدامات دیگر در راستای مقابله با تهدیدهای فعلی” را به رسمیت می‌شناسد و این مایه افتخار است.

در ایمیلی که از یکی از سخنگویان ایالت دریافت کردیم آمده بود “همه ادارات می‌سی‌سی‌پی توانایی کافی برای مطابقت با هر تغییری را دارند و در آینده هم با قوت فعلی به کار خود ادامه خواهند داد.”

میزوری

در این گزارش آمده که میزوری در ۴۰ سال آینده با خطرات شدیدا فزاینده‌ای روبه‌رو خواهد شد، مخصوصا گرما. تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۰۵۰ گرمای خطرناک در این ایالت از ۱۵ روز در سال به ۶۰ روز در سال برسد.

این ایالت تصمیم گرفته اثرات گرمای شدید بر آب و سلامت را پیگیری کند، ولی برای این افزایش در آینده برنامه‌ریزی نکرده است. خطرات رو به رشد دیگر در این ایالت شامل خشک‌سالی، آتش‌سوزی جنگل‌ها و آب‌گرفتگی می‌شود.

سخنگوی ستاد مدیریت وضعیت فوق‌العاده این ایالت به برنامه‌های پیشرفته تسکینی و برنامه مقابله با امواج گرمایی میزوری اشاره کرد و گفت که این ایالت از نظر بازخرید خانه‌هایی که در مناطق سیل‌گیر واقع شده‌اند مقام نخست را در کل کشور دارد و در انتقال مناطق مسکونی به نقاط مرتفع‌تر بسیار موفق عمل کرده است.

تگزاس

تگزاس با مشکلات مفرطی روبه‌رو است. بنا به تحلیلی که این گروه ارائه داده، این ایالت تا سال ۲۰۵۰ با بالاترین سطح از تهدید خشک‌سالی و آتش‌سوزی جنگل‌ها در کل آمریکا روبه‌رو خواهد بود و از نظر خطر گرمای شدید – ۱۱۵ روز در سال – در جایگاه دوم قرار خواهد گرفت.

با این حال گرما و خشک‌سالی حتی در برنامه فعلی مدیریت وضعیت فوق‌العاده این ایالت هم گنجانده نشده‌اند، چه برسد به برنامه‌ریزی برای آینده.

دایره ایمنی عمومی تگزاس اعلام کرده که “تهدیدها و خطرات را سالانه ارزیابی می‌کند تا در برنامه‌های آماده‌سازی ایالت چیزی از قلم نیافتد.”

آرکانزاس

در سال ۲۰۰۸ گزارشی در آرکانزاس منتشر شد که مختصرا به تغییرات احتمالی اقلیمی در این ایالت اشاره می‌کرد، ولی از آن زمان کار خاصی در این زمینه انجام نگرفته است.

این ایالت از نظر خطر آب‌گرفتگی اراضی داخلی در جایگاه سوم قرار دارد، خطری که بیش از ۲۰۰٫۰۰۰ نفر از ساکنانش را تهدید می‌کند.

بنا به تحلیل ارائه شده، تا سال ۲۰۵۰ تعداد روزهای شدیدا گرم سال چهار برابر خواهد شد.

140429081207_imagens_aereas_arkansas_tornado_640x360_ap_nocredit

نوادا

این ایالت در حال حاضر گرمای شدید را یک ”خطر کوچک“ تلقی می‌کند و – با وجود هوای گرمش – کار خاصی برای رسیدگی به آن نمی‌کند.

و با این‌که مقامات ایالتی گفته‌اند که آتش‌سوزی‌های جنگلی شاید در آینده زیادتر شوند، ولی هیچ برنامه‌ای برای آن ندارند و حتی آسیب‌های احتمالی را هم ارزیابی نکرده‌اند.

تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۰۵۰ حدود ۴۵٪ جمعیت ایالت در نقاطی زندگی کنند که مناطق مسکونی با اراضی طبیعی در هم می‌آمیزند و این به معنی افزایش مرگ‌ومیر و آسیب‌های ناشی از آتش‌سوزی‌ خواهد بود.

آمادگی بهتر

البته همه ایالت‌هایی که با تهدید جدی روبه‌رو هستند نمره بد نگرفته‌اند. کالیفرنیا، که در حال حاضر یک خشک‌سالی چندین‌ساله تاریخی را تجربه می‌کند، حداکثر نمره را گرفت. این ایالت از مرحله برنامه‌ریزی برای تغییرات اقلیمی عبور کرده و دارد سیاست‌های خود در قبال تهدید‌های پنج‌گانه را عوض می‌کند.

کتی یاکوبز، رئیس مرکز علوم تطبیق اقلیمی در دانشگاه آریزونا، می‌گوید”به سختی می‌شود تحت تاثیر فعالیت‌های کالیفرنیا قرار نگرفت.” به گفته او یکی از دلایلی که این ایالت توانسته دست به کارهای اساسی بزند این است که بر نشر گازهای کربنی مالیات اعمال کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین