افراط در مصرف قند و چربی و نمک

0 ۲
Image copyrightThinkstock

ایرانیان در مصرف قند، نمک و چربی افراط می‌کنند.

به گفته دکتر هدایت حسینی، مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی، نوشیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و داروی ایران، ایرانیان به طور متوسط روزانه ۱۲ گرم نمک، ۵۱ گرم شکر و ۵۰ گرم چربی مصرف می‌کنند که همگی از حد مجاز بالاتر است.

دکتر حسینی حد مطلوب مصرف نمک، قند و چربی را به ترتیب روزانه پنج، ۴۰ و ۳۵ گرم عنوان کرد.

دکتر حسینی همچنین گفت که مردم ایران به طور متوسط بیست درصد بیش از حد مجاز انرژی دریافت می‌کنند که این منجر به افزایش وزن و شیوع بیماری‌های قلبی عروقی می شود. به گفته او، فقط ۳۰ درصد مردم ایران وزن مناسب دارند.

وزارت بهداشت ایران در سال‌های اخیر بارها هشدار داده که مصرف قند و نمک و چربی در سبد غذایی خانواده‌ها خیلی بیشتر از میزان توصیه شده است.

وزارت بهداشت ایران می‌گوید که تقریبا نیمی از افراد ۱۵ تا ۶۵ ساله کشور چاق هستند یا اضافه وزن دارند.

تحقیقات همچنین از شیوع بالای سندروم متابولیک در مردم ایران و بویژه زنان حکایت دارند به طوریکه گفته می‌شود نزدیک به یک‌سوم زنان ایرانی به این سندروم مبتلا هستند.

سندروم متابولیک را به طور ساده می‌توان مجموعه چاقی (BMI > ۳۰ ) فشارخون، قند و چربی بالا تعریف کرد.

شواهد علمی بسیار قوی نشان می‌دهد که تغذیه سالم، الگویی است که در آن سه اصل رعایت شده باشد:

  • تغذیه‌ای که از مواد غذایی تازه و از موادی تشکیل شده باشد که مستقیما از طبیعت بدست آمده‌اند (مواد فرآوری شده در آن حداقل باشد)
  • تغذیه‌ای که بیشتر آن گیاهی باشد
  • تغذیه‌ای که مواد حیوانی آن از حیواناتی گرفته شده باشد که خود غذاهای طبیعی مصرف کرده باشند (چون کیفیت گوشت و شیر حیوانات هم به تغدیه آنها بستگی دارد)

تحقیقات بین المللی هم نشان می‌دهند که در ایران فشار خون بالا مهمترین عامل و بعد از آن تغذیه نامناسب، اضافه وزن و چاقی، کلسترول بالا و قند خون بالا مهمترین عوامل زمینه‌ساز مرگ به علت بیماری‌های قلبی-متابولیک (بیماری‎های قلبی و عروقی و دیابت و سکته‌ مغزی) هستند.

اما تغذیه نامناسب مردم ایران فقط به علت افراط در مصرف قند و نمک و چربی نیست، بلکه مصرف کم غذاهای محافظ مثل سبزیجات و حبوبات، میوه و غذاهای دریایی و غلات سبوس‌دار در ایجاد بیماری‌های قلبی-متابولیک نقش مهمی دارند.

نشانگرهای رنگی تغذیه‌

مدیرکل نظارت و ارزیابی سازمان غذا و دارو در همایش کشوری برچسب‌گذاری موادغذایی و نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای صحبت می‌کرد گفت: “نشانگرهای رنگی تغذیه‌ مانند چراغ راهنما است، رنگ سبز به معنای اطمینان، زرد نشانگر احتیاط و قرمز بیانگر خطر است.”

“تلاش می‌کنیم در آینده‌ای نه چندان دور همه محصولات دارای برچسب و نشانگر باشند و صنایع نیز سعی کنند تا کیفیت محصولات خود را به رنگ سبز ارتقاء دهند.”

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین