فولاد مبارکه ۵ و نیم درصد کل اصفهان آب مصرف می‌کند

۰

به‌رغم جاری شدن دوباره آب در زاینده‌رود، کارشناسان، صنایع آب‌بر در اصفهان را یکی از معضلات این استان ارزیابی می‌کنند. بخش قابل ملاحظه‌ای از آب زاینده‌رود در صنایع استان اصفهان مصرف می‌شود.

خشک‌سالی و کم‌آبی معضلی است که تقریبا تمام شهرها و شهرستان‌های ایران با آن روبرو هستند. با این همه سهم بخش‌های مختلف در مصرف و هدر دادن آب در استان‌های مختلف تفاوت‌های زیادی دارد.

مطابق آمارهایی که نهادها و مقام‌های مسئول ارائه می‌کنند ۹۲ تا ۹۳ درصد آبی که در ایران مصرف می‌شود به بخش کشاورزی اختصاص دارد.

سهم بخش صنایع از مصرف سرانه آب حدود دو درصد برآورد می‌شود. این میزان در مناطقی که صنایع سنگین و آب‌بر در آنها متمرکز هستند به مراتب بیشتر است.

تمرکز این گونه صنایع در استانی مانند اصفهان که به دریا و آبهای آزاد راه ندارد به برداشت غیرمتناسب از آب‌های روان و رودخانه‌ها منجر شده است. البته این صنایع در اشتغال نقش مهمی دارند.

صنایع آلاینده و پرمصرف

مطابق آمار آبفای اصفهان، کارخانه فولاد مبارکه به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه فولاد ایران، سال گذشته ۲۷ میلیون متر مکعب آب مصرف کرده و آب مصرفی کل شهر اصفهان در همین دوره زمانی ۴۷۶ میلیون متر مکعب بوده است.

به نوشته سایت “صدای اقتصاد”، مقایسه این دو رقم نشان می‌دهد مصرف آب کارخانه فولاد مبارکه معادل ۵ و ۶ دهم درصد مصرف کل شهر بوده است.

اصفهان از صنعتی‌ترین استان‌های ایران است و شماری از کارخانه‌های آن، از جمله ذوب‌آهن، پتروشیمی، پالایشگاه، لوله‌سازی، و نساجی از واحدهای پر مصرف آب به شمار می‌روند.

صنایع اصفهان علاوه بر مصرف زیاد آب، در آلایندگی رودخانه‌ها، زمین و هوای این استان نیز نقش زیادی دارد. در سال ۹۰ بیش از یک هزار واحد تولیدی در اصفهان در شماره واحدهای آلاینده قرار داشته‌اند.

استقرار صنایعی مانند ذوب‌آهن و فولادسازی در اصفهان، که در اصل برای شهرهای ساحلی مناسب هستند، اگر حاصل ملاحظات سیاسی و رانت‌خواری نباشند، حاصل ضعف مدیریت در موقعیت‌سنجی و جانمایی درست ارزیابی می‌شوند.

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.

× ثبت نوبت آنلاین