کنترل علایم مغزی

0 ۱

bu

محققان دانشگاه ایلینویز با استفاده از لایه نازک سیلیکونی موفق به ساخت حسگری شدند که قادر است دما و فشار موجود در مغز را اندازه‌گیری کند. این ابزار روی موش‌های آزمایشگاهی نتایج موفقی داشته است.

محققان موفق به ساخت حسگر الکترونیکی بسیار کوچکی شدند که می‌تواند دما و فشار را در جمجمه اندازه‌گیری کند. این دو عامل از پارامترهایی هستند که بعد از آسیب مغز یا جراحی می‌تواند درباره سلامت مغز اطلاعاتی به پزشکان دهد. این حسگر به گونه‌ای ساخته شده است که بعد از مدتی از بین می‌رود و دیگر نیازی به جراحی و خارج ساختن آن از بدن نیست.

این حسگر همانند حسگرهای رایجی است که برای رصد علائم حیاتی بدن ساخته می‌شود.

جان روگر می‌گوید: «این حسگر نوع جدیدی از زیست‌حسگرهای الکترونیکی قابل کاشت در بدن است. این نوع حسگرها می‌توانند کاربردهای مختلفی در بخش شناسایی و درمان داشته باشند. مزیت آن‌ها این است که بعد از اتمام کار، از بین می‌روند و دیگر نیازی به خارج کردن آن‌ها از بدن نیست.»

در ساخت این حسگر جدید از فناوری سیلیکون قابل انحلال استفاده شده است. این حسگر ابعادی کوچکتر از یک دانه برنج دارد و در طراحی و ساخت آن از لایه نازک سیلیکونی زیست‌تخریب‌پذیر استفاده شده است. این حسگر چند هفته کار کرده و بدون اینکه به بدن آسیبی وارد شود، تجزیه می‌شود. این حسگر بعد از تجزیه وارد سیالات بدن شده و دفع می‌شود.

این حسگر نسبت به فشار و دمای موجود در مغز حساس است. برای استفاده از این ابزار باید آن را زیرپوست بر روی جمجمه قرار داد. محققان این حسگر را روی موش‌های آزمایشگاهی قرار دادند و در نهایت دریافتند که فشار و دمای رصد شده با دقت بالا با نتایج به دست آمده از ابزارهای دیگر مطابقت دارد.

برای وارد شدن به مراحل تجاری‌سازی، این ابزار باید روی انسان مورد آزمایش قرار گیرد که محققان این پروژه در حال کار روی این موضوع هستند.

نتایج یافته‌های این محقق دانشگاه ایلینویز در نشریه Nature به چاپ رسیده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین