نقش موثر ویتامین د در تکوین مغزواعصاب

0 ۶

 ویتامین D معروف به ویتامین نور خورشید، به خاطر تاثیر سودمندش بر سلامت استخوان ها و ماهیچه ها معروف است. همچنین در مطالعه سال گذشته محققان دانشگاه کوئین مری لندن مشخص شد که این ویتامین می تواند نقش حفاظتی در مقابل سرماخوردگی و آنفولانزا هم داشته باشد.

دکتر «جاوریا سلیم»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کوئین مری لندن و دانشگاه پنجاب پاکستان، در این باره می گوید: «ویتامین D  با دوز بالا به شکل قابل توجهی موجب بهبود اضافه وزن در کودکان دچار سوءتغذیه می شود. با وجود حدود ۲۰ میلیون کودک مبتلا به سوءتغذیه در سراسر جهان این یافته می تواند تغییری اساسی در مدیریت سوءتغذیه حاد ایجاد کند.»

«آدریان مارتینو»، عضو ارشد این تحقیق از دانشگاه کوئین مری، نیز می گوید: «این اولین آزمایش بالینی بر روی انسان هاست که نشان می دهد ویتامین D می تواند بر رشد مغز تاثیر گذارد و از اینرو مشخص است که ویتامین D تاثیرات مثبتی بر سیستم عصب مرکزی دارد.»

این مطالعه در پاکستان که دارای حدود ۱.۴ میلیون کودک مبتلا به سوءتغذیه است انجام شد. بسته های غذایی با انرژی بالا درمان استانداردی برای این عارضه هستند، اما حاوی میزان متوسط ویتامین D هستند.

در این مطالعه، ۱۸۵ کودک ۶ تا ۵۸ ماهه مبتلا به سوءتغذیه با بسته های غذایی پرانرژی به مدت ۸ هفته تحت درمان قرار گرفتند. به آنها به طورتصادفی ویتامین D با دوز بالا یا دارونما هم داده شد.

محققان مشاهده کردند بعد از هشت هفته مکمل ویتامین D منجر به بهبود اضافه وزن در کودکان در مقایسه با گروه کنترل دریافت کننده دارونما شد.

همچنین مکمل ویتامین D منجر به کاهش قابل توجه نسبت کودکان دچار تاخیر در رشد حرکتی، تاخیر در رشد زبانی، و تاخیر در رشد عمومی شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین