فن اوری جدید تشخیص صرع و اوتیسم

0 ۴

پژوهشگران اخیرا اسکنر مغز نوینی توسعه داده‌اند که توسط آن می‌توانند آسان‌تر از قبل اختلال اوتیسم و بیماری صرع را در کودکان تشخیص دهند.

 پژوهشگران اخیرا یک سیستم جدید اسکنر مغز همانند کلاه ایمنی دوچرخه سوای توسعه داده‌اند که می‌تواند عملیات اسکن را در کودکان آسانتر و قابل اطمینان‌تر از قبل ممکن سازد.کلاه مذکور امکان حرکت طبیعی را در حین اسکن فراهم می‌کند.دانشمندان می‌گویند که این یک گام مهم در جهت بهبود درک آنها از رشد مغز در دوران کودکی است.

فناوری‌های اسکن مغز ، اطلاعات مفیدی در مورد عملکرد مغز ارائه می‌دهد ، اما بیشتر اسکنرها برای بزرگسالان ساخته شده‌اند. علاوه بر تفاوت در اندازه سر ، کودکان در طول اسکن بیش از بزرگسالان سر خود را حرکت میدهند که این موضوع می تواند بر کیفیت اسکن تأثیر منفی بگذارد.

در مقاله‌ای که اخیرا در مجله” Nature Nature “منتشر شده است ، محققان نشان می‌دهند که چگونه آنها با استفاده از طراحی جدید کلاه ایمنی ، فن آوری نوین “مگنتوانسفالوگرافی ” را بهبود بخشیده‌اند.

مگنتوانسفالوگرافی (Magnetoencephalography) یک تکنیک تصویربرداری عصبی کارکردی برای نقشه‌برداری فعالیت‌های مغز با ثبت میدان‌های مغناطیسی تولید شده توسط جریان‌های الکتریکی، که به‌طور طبیعی در مغز رخ می‌دهند، با استفاده از مغناطیس سنج‌های بسیار حساس است.

دانشمندان می‌گویند این اسکنر می‌تواند به بررسی رشد مغز و همچنین اختلالات عصبی-رشدی مانند اوتیسم و صرع کمک کند. محققان حسگرهای سبک و کوچک را روی کلاه ایمنی تعبیه کرده‌اند که می‌تواند حرکت سر را شناسایی کند ، به طوری که کیفیت اسکن تحت تأثیر حرکت سر بیمار قرار نمی‌گیرد.این امر به آنها امکان می‌دهد که پاسخ مغز به لمس مادر را در کودکان خردسال دو و پنج ساله ثبت کنند.

برای نشان دادن این موضوع که این دستگاه می‌تواند با هر شکل و اندازه ای از سر سازگار باشد ، دانشمندان “مرکز تصویربرداری سر پیتر مانسفیلد” (Sir Peter Mansfield Imaging Centre) در دانشگاه ناتینگهام با همکاری محققان دانشگاه آکسفورد و کالج دانشگاهی لندن، فعالیت مغزی یک نوجوان در حال انجام بازی‌های ویدیویی  و یک جوان ۲۴ ساله که مشغول نواختن ساز یوکللی بود را ثبت کردند.

پروفسور “متیو بروکس” (Matthew Brookes) از دانشگاه ناتینگهام گفت: این مطالعه یک گام بسیار مهم در جهت شناسایی سریع اختلال اوتیسم و صرع در کودکان است. اکنون هدف بعدی ما پیشرفته تر کردن قابلیت‌های این کلاه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین