فراورده های لبنی و الزایمر

0 ۱

yo

تحقیقاتی تیمی بین‌المللی از دانشمندان به رهبری محققان دانشگاه کاشان نشان داد که یک دوز پروبیوتیک در روز می‌تواند بطور موثری توانایی تفکر و حافظه بیماران دیابتی را بهبود بخشد.

به گزارش سای‌تک، پرفسور محمود سلامی و همکارانش دریافتند بیماران آلزایمری که شیر غنی از باکتری‌های زنده مفید را مصرف می‌کردند، بهبود چشمگیری در عملکرد شناختی خود مشاهده کردند.
سلامی، مولف ارشد این تحقیق اظهار کرد که نخستین بار است که فواید پروبیوتیک در ارتقای عملکرد شناختی نمایش داده شده است.

پروبیوتیک‌ها، مخمرها یا باکتری‌های زنده‌ای هستند که آثار مثبت شناخته‌شده‌ای بر بدن دارند، از جمله اینکه از فرد در برابر اتلاف استخوان مشابه یائسگی حفاظت کرده و سلامت ذهنی را بهبود می‌بخشند.
سلامی و همکارانش در این تحقیق به مدت 12 هفته هر روز به 52 شرکت‌کننده شیر و ماست پروبیوتیک دادند. این شرکت‌کنندگان که در سنین 60 تا 95 سال بودند، به دو گروه تقسیم شدند و به گروه اول روزانه 200 میلی‌لیتر شیر عادی و به گروه دیگر،‌ همین میزان شیر غنی شده با باکتری‌های بیفیدوباکتریوم بیفیدوم، لاکتوباسیلوس کازئی، لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و لاکتوباسیلوس فرمنتوم ارائه کردند.
محققان تغییرات در نمرات آزمون عملکرد مغزی شرکت‌کنندگان را قبل و بعد از درمان با ماست سنجیدند. آن‌ها از مقیاس آزمون کوتاه وضعیت ذهنی استفاده کردند که در آن‌ها، شرکت‌کنندگان به تکمیل چندین آزمون از جمله نام‌گذاری اجسام، نسخه‌برداری از یک تصویر و شمارش معکوس می‌پرداختند.
در نهایت، محققان دریافتند که مصرف‌کنندگان شیر پروبیوتیک بیشتر از گروه اول به نمایش بهبود عملکرد حافظه و تفکر پرداختند. نمره این گروه از 8.7 به 10.6 از 30 افزایش یافت، اما نمرات گروه مصرف کننده شیر عادی از 8.5 به 8 کاهش یافت.
سلامی و همکارانش همچنین با نمونه‌برداری از خون بیماران دریافتند که مصرف پروبیوتیک باعث ارتقای چشمگیر در سلامت آن‌ها شده بود. از جمله این بهبودها می‌توان به سطوح با غلظت بسیار پائین کلسترول لیپوپروتئین، سطوح پایین‌تر تری‌گلیسیرید و همچنین کاهش سطح پروتئین واکنشی C که یک نشانگر التهاب  است، اشاره کرد.
همچنین میزان مقاومت به انسولین و عملکرد سلول‌های بتای تولیدکننده انسولین در پانکراس موسوم به HOMA-B و HOMA-IR در مصرف‌کنندگان پروبیوتیک بطور چشمگیری کاهش یافت.
این یافته‌ها در مجله Frontiers in Aging Neuroscience منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین