علوم اعصاب و اعتیاد

0 ۲۸

82271839-71100722

پروفسور علی گرجی روز سه شنبه نشستی با عنوان ‘بررسی کاربرد علوم اعصاب’ در مشهد افزود: متخصصان علوم اعصاب می توانند با تحریک گیرنده های مغزی حالت نشئگی را در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد ایجاد نمایند بدون اینکه آنها به داروهای استفاده شده معتاد شوند.
موسس مراکز تحقیقات علوم اعصاب بیمارستان رضوی مشهد و مرکز علوم اعصاب شفا در تهران ادامه داد: اعتیاد یک پدیده مغزی و ناشی از تغییرات آن است لذا باید قانونگذاران با توجه به این مساله قانون وضع کنند.
وی گفت: بر این اساس طی چند دهه مسیر غلطی در همه کشورهای جهان و نهادهای بین المللی مرتبط مانند سازمان بهداشت جهانی مبارزه با اعتیاد طی شده است.
او افزود: به عنوان متخصصان علوم اعصاب در قالب یک طرح مدون و با یافته های علمی می توانیم برای کنترل و کاهش شیوع اعتیاد و درمان احتمالی برخی بیماران راهکار ارائه کنیم.
پروفسور گرجی ادامه داد: بسیاری از معضلات اجتماعی ریشه در اختلالات شناختی و درکی از محیط اطراف دارد و هر چیزی که در این حوزه قرار دارد به مغز مربوط می شود پس باید از همه جنبه های علوم اعصاب در درمان بیماریها استفاده شود.
وی به جانباختن 300 هزار نفر در ایران طی چند دهه گذشته بر اثر تصادفات جاده ای اشاره و بیان کرد: متخصصان علوم اعصاب سال 1386 ‘طرح مقابله با صدمات عصبی’ را در قالب پیشگیری از تصادفات جاده ای ارائه کردند.
این پزشک فوق تخصص مغز و اعصاب گفت: همان سال آمار تلفات جاده ای 28 هزار نفر بود در حالی که با مشارکت متخصصان علوم اعصاب این آمار به 16 هزار کشته در سال کاهش یافت.
وی افزود: از دیگر بخشهایی که این شاخه از علوم پزشکی می تواند در آن فعال باشد توجه به مقوله یادگیری در حوزه آموزش و پرورش، مدیریت استعداد و نخبه پروری است که امروز مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان قرار دارد.
پروفسور گرجی ادامه داد: به عنوان مثال بررسی عملکرد هیپوکامپوس یا اسبک مغز و ارتباطش با سایر بخشها در فرایند تمرکز و یادگیری اثرگذار است. بررسی عوامل تمرکز می تواند در بخش آموزش و یادگیری در ایران و تدوین روشهای علمی در این زمینه مفید باشد.
وی گفت: همچنین می توان از طریق کنترل هورمونهای عامل اضطراب در سطح افراد جامعه و بررسی تاثیر آلودگی هوا بر ایجاد اضطراب، برای کنترل آن برنامه ریزی کرد.
او رشد اخیر علوم اعصاب را در ایران خوبی توصیف و بیان کرد: هم اکنون کشورمان در میانه رتبه بندی جهانی این گرایش پزشکی قرار دارد.
پروفسور علی گرجی پزشک فوق تخصص مغز و اعصاب در پی سالها پژوهش و طبابت در معتبرترین مراکز جهانی تاکنون دو مرکز علوم اعصاب را تهران و مشهد تاسیس کرده تا روشهای جدید درمانی را در اختیار بیماران هموطن خود قرار دهد.
وی تحصیلات پزشکی خود را در دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز کرد و برنامه های پژوهشی خود را در دانشگاه پزشکی سن دیه گو و مرکز آسیب نخاعی و تحقیقات بالینی بیرمنگام انگلیس گذراند. از سوابق کاری پروفسور گرجی می توان به سردبیری نشریه پزشکی امام رضا(ع)، ریاست بیمارستان بنت الهدی مشهد، استاد دانشگاه علوم پزشکی و داروسازی مشهد و دستیار ارشد مرکز فیزیولوژی اعصاب دانشکده مونستر آلمان اشاره کرد.
همچنین کرسی پژوهشی توسعه علوم اعصاب ایران از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به پروفسور علی گرجی اعطا شده است.
هدف از اعطای کرسی پژوهشی به مشاهیر علمی گسترش ارتباطات علمی و تلاش برای استفاده بهینه از اندوخته های علمی دانشمندان ایرانی برای حل مسائل مختلف کشورمان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین