صرع و نگاهی تازه

0 ۱۰

1765391

بیماری صرع نسبت به بیماری هایی مانند دیابت و آسم، قابل درمان تر است

ن در آستانه برگزاری دوزادهمین کنگره بین المللی صرع ایران در مورد ویژگی های بیماری صرع گفت: صرع بیماری قابل درمانی است و نسبت به بیماری های دیگر مانند دیابت و آسم قابل درمان تر است بطوریکه حدود ۷۶ درصد بیماران اگر به طور مرتب داروهای خود را مصرف کنند و در نتیجه آن ام آر آی آنها طبیعی شود، می توانند بنا به صلاحدید پزشک، بعد از سه تا پنج سال از زمان شروع بیماری داروها را قطع کنند.

این متخصص بیماری های مغز و اعصاب افزود: در طول مدت مصرف دارو (پنج سال اولیه) نیز بیمار زندگی کاملا نرمالی دارد و می تواند مانند سایر افراد به امور روزمره خود بپردازد.

وی با اشاره به اینکه افراد بسیار زیادی هستند که به رغم ابتلای به صرع، بسیار موفق اند، اضافه کرد: افراد بسیار مشهوری مانند ناپلئون و ژولیت سزار مبتلا به صرع بودند و در حال حاضر مبتلایانی در بین ورزشکاران ایرانی داریم که بسیار موفق هستند.

وی گفت: مبتلایان به این بیماری نباید از جامعه طرد شوند زیرا آنها می توانند زندگی نرمال خود را تنها با محدودیت های خفیفی ادامه دهند، به تحصیل بپردازند، شغل مورد علاقه خود را  داشته باشند و حتی ازدواج کنند و در زمینه ازدواج به خصوص مردان مبتلا به صرع هیچ مشکلی ندارند و فقط زنان در هنگام بارداری باید موضوع را با پزشک خود در میان بگذارند.

وی اظهار کرد: جامعه نباید به این بیماری به گونه ای نگاه کند که مبتلایان به صرع باید طرد شوند زیرا آنها می توانند در جامعه حضور فعالی داشته باشند و فقط در ۲ یا ۳ شغل مانند خلبانی و غواصی و کار در ارتفاع نمی توانند وارد شوند اما قادر به اشتغال در سایر مشاغل هستند.

وی افزود: بیشتر مبتلایان به صرع، افرادی باهوش و مستعد هستند و حتی پزشکان و متخصصان زیادی داریم که مبتلا به این بیماری هستند. بنابراین نباید از بیمار صرعی ترسید بلکه باید با آنها برخورد عادی داشت.

عضو هیئت مدیره انجمن صرع ایران در خصوص شیوع این بیماری گفت: در تمام جوامع یک درصد جمعیت مبتلا به صرع هستند و بر این اساس می توان گفت که حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار صرعی در ایران وجود دارند که با اضافه کردن این تعداد به اطرافیان و خانواده های آنها، حدود ۳ تا ۴ میلیون ایرانی درگیر این بیماری و مسائل حواشی آن هستند.

ایشان در تعریف بیماری صرع اظهار داشت: صرع به علت ایجاد ایمپالس ناگهانی و گذرای سلول های مغز ایجاد می شود که سبب بروز علائم یا حرکاتی غیرارادی و گذرا در بیمار می شود.

وی افزود: اگر این موج که به طور ناگهانی ایجاد می شود، مربوط به دست راست یا چپ باشد، دست راست یا چپ دچار حرکات ناگهانی می شود، اگر مربوط به پای راست یا چپ باشد، پای راست یا چپ دچار این حرکات می شود و اگر مربوط به کل بدن باشد، تمام بدن شروع به یک سری حرکات ناگهانی می کند.

او بیان کرد: همچنین ممکن است فرد فقط به طور مختصر پلک بزند و از محیطی که در آن قرار دارد ناگهان بیرون رود که گویی کامپیوتر مغز او هنگ کرده است و بعد از چندین بار پلک زدن دوباره به حالت عادی بازگردد.

وی ادامه داد: بنابراین می توان گفت که صرع علائم بسیار متعددی دارد و بستگی به این دارد که کدام قسمت مغز این امواج را بفرستد اما معروف ترین این علائم، همان است که عموم مردم آن را می شناسند و به این صورت است که تمام مغز گرفتار می شود و حرکات ناگهانی در دست و پا رخ می دهد و فرد بیهوش می شود و پس از چند دقیقه دوباره به هوش می آید.

بیماری صرع انواع مختلفی دارد، اظهار داشت: خیلی مهم است که نوع صرع مشخص شود و بر اساس نوع آن، دارو و درمان مناسب انتخاب شود.

وی افزود: صرع هم درمان دارویی دارد و هم درمان و مراقبت های غیردارویی؛ درمان های غیردارویی شامل این است که بیمار باید سعی کند خسته، گرسنه و کم خواب نشود و به طور ناگهانی و با صدای تلفن یا زنگ ساعت یا نور مهتابی از خواب بیدار نشود بلکه اطرافیان او را به آهستگی و با لحن آرام از خواب بیدار کنند چون اگر به طور ناگهانی بیدار شوند، ممکن است دچار حمله صرع شوند.

نامبرده خاطرنشان کرد: بنابراین توصیه می شود که مبتلایان به صرع سه وعده غذا مصرف کنند و خواب کافی داشته باشند، خواب پیشنهادی بین ساعت ۱۱ شب تا ۶ صبح است.

وی افزود: همچنین این بیماران نباید دچار خستگی مفرط شوند بنابراین باید از ورزش هایی که بیمار را به تنفس شدید و نفس نفس زدن می اندازد، پرهیز کنند.

دوازدهمین کنگره بین المللی صرع با حضور محققان ایرانی و خارجی در روزهای ۳۰ دی ماه تا دوم بهمن در سالن همایش رازی برگزار می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین