رویاها وویتامین ب6!

0 ۳۵

یافته‌های یک مطالعه جدید نشان می‌دهد، مصرف ویتامین B6 قبل از خواب، ممکن است برای افرادی که می خواهند رویاهای خود را به یاد بیاورند، مفید باشد.

 محققان استرالیایی می‌گویند افرادی که قبل از رفتن به رختخواب 240 میلی‌گرم مکمل ویتامین B6 مصرف می‌کنند ، توانایی خود را برای به یاد آوردن رویاهای خود بهبود می‌بخشند.

ویتامین B6 یک ویتامین محلول در آب است که به طور طبیعی در بسیاری از خوراکی‌ها وجود دارد. می‌توان آن را در حبوبات، غلات، میوه‌ها به ویژه موز و آووکادو، سبزیجات مانند سیب‌زمینی و اسفناج، محصولات لبنی مانند شیر و پنیر، ماهی، گوشت و جگر یافت.

این ویتامین همچنین به عنوان مکمل غذایی در دسترس است.

ویتامین B6 برای رشد طبیعی مغز، حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن و سیستم عصبی ضروری است.

محققان اکنون دریافته‌اند که ویتامین B6 همچنین ممکن است به دیدن خواب‌های شفاف و واضح کمک کند.

“دن‌هولم آسپی” از دانشگاه “آدلاید” استرالیا و همکارانش، 100 نفر را برای مطالعه بر روی اثرات ویتامین B6 روی خواب و دیدن رویا به کار گرفتند.

قبل از آزمایش، بسیاری از شرکت‌کنندگان به ندرت رویاهای خود را به یاد می‌آوردند.

شرکت‌کنندگانی که 240 میلی‌گرم مکمل ویتامین B6 را قبل از خواب طی یک دوره پنج روز متوالی دریافت کردند، با بهبود توانایی در یادآوری رویاهایشان مواجه شدند.

“آسپی” گفت: نتایج ما نشان می‌دهد که مصرف ویتامین B6 باعث بهبود توانایی افراد در به یاد آوردن خواب‌ها، نسبت به گروه پلاسبو(شاهد) که دارونما مصرف می‌کردند، شده است.

برخی از کسانی که مکمل را مصرف کردند، گزارش دادند که رویاهای واضح‌تری دیده‌اند که موجب یادآوری آسان‌تر آنها می‌شود و همچنین رویاهایی دیده‌اند که به نظر واقعی‌تر می‌رسیده است.

آسپی می‌گوید که با توجه به میزان زمانی که مردم صرف دیدن رویا می‌کنند، توانایی دیدن رویاهای واضح و قادر بودن به کنترل رویاها می‌تواند به مردم کمک کند که در طول زمان خواب، خلاق‌تر باشند.

محققان همچنین گفتند که رویای واضح دارای مزایای بالقوه زیادی است. به عنوان مثال، خواب سالم و شفاف می‌تواند به مردم کمک کند تا بر کابوس‌ها غلبه کنند، از فوبیاها و ترس‌های خود دوری کنند، مهارت‌های حرکتی خود را تقویت کنند، توانایی حل خلاقانه مشکلات را بالا ببرند و حتی می‌تواند به افرادی که از آسیب‌های جسمی رنج می‌برند، کمک کند.

محققان گفتند که گام کلیدی برای داشتن رویاهای واضح این است که قادر به یادآوری رویاهای خود به صورت منظم باشند.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که مصرف ویتامین B6 ممکن است به مردم کمک کند که رویاهای شفاف داشته باشند.

محققان در این مطالعه نوشتند: ما دریافتیم که ویتامین B6 به میزان قابل توجهی یادآوری رویاها را توسط شرکت‌کنندگان به همراه دارد، اما به طور چشمگیری بر روی جذابیت، عجیب و غریب بودن یا رنگ رویاها تاثیر نگذاشت و همچنین تاثیری بر سایر متغیرهای مرتبط با خواب نداشت.

یافته‌های این مطالعه در مجله Perceptual and Motor Skills منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین