روش جدید کنترل درد

پژوهشگران آمریکایی در مطالعه اخیرشان دریافته‌اند که تغییر مسیر اعصاب پیچیده ناشی از قطع عضو به عضلات اطراف آن به شدت سبب کاهش درد افراد قطع عضو می‌شود.

پژوهشگران”دانشکده و مرکز پزشکی وکسنر در دانشگاه ایالتی اوهایو”(Ohio State University Wexner Medical Center and College of Medicine) آمریکا در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه یک روش جدید شده‌اند که می‌تواند فلج اندام خیالی و درد اندام پس از قطع عضو را کاهش دهد.

هدف پژوهشگران در این روش که “بازسازی اولیه عضلات مورد هدف”(TMR) نام دارد ، راهی برای کمک به زندگی بهتر برای افراد قطع عضو است.

بالغ بر ۷۵ درصد افراد قطع عضو آمریکایی، از اندام خیالی و درد ناشی از قطع عضو رنج می‌برند.

“بازسازی اولیه عضلات مورد هدف” این درد را با تغییر مسیر اعصاب که طی قطع عضو به عضلات اطرافشان قطع می‌شود، کاهش می‌دهد. “بازسازی اولیه عضلات مورد هدف” در ابتدا برای کمک به افراد قطع عضو برای کنترل بهتر اندام مصنوعی‌شان استفاده می‌شد. این عمل جراحی معمولا چند ماه یا حتی چند سال پس از قطع عضو اولیه انجام می‌شود.

در نهایت پزشکان کشف کردند که این جراحی همچنین به طور قابل توجهی بعضی از دردها را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد و بنابراین پژوهشگران تصمیم به توسعه این روش برای درمان “پایانه‌های عصبی مختل شده” (disorganized nerve endings) به نام “عصب‌های علامتی”(symptomatic neuromas) و یا درد اندام خیالی گرفتند.

دکتر “ایان والریو”(Ian Valerio) گفت: مقدار قابل توجهی از درد در افراد قطع عضو، ناشی از پایانه‌های عصبی مختل شده پس از عمل کاهش میابد. اتصال این پایانه‌های عصبی مختل شده به اعصاب حرکتی در یک عضله مجاور، بدن را قادر می سازد تا مدارهای عصبی خود را دوباره بسازد و این باعث کاهش درد اندام خیالی می‌شود.

این جراحی نه تنها درد را کاهش می‌دهد بلکه به طور قابل توجهی به افراد قطع عضو کمک می‌کند تا کنترل بهتری بر روی اندام ساختگی خود داشته باشند.

اندام خیالی

اندام خیالی (Phantom limb) به احساسی گفته می‌شود که اندام قطع شده یا جدا شده (یا حتی یک عضو مثل آپاندیس) همچنان به بدن متصل است و به شکل سابق قابل استفاده است. تقریباً ۶۰ تا ۸۰ درصد افرادی که دچار قطع عضو شده‌اند، اندام خیالی را حس می‌کنند و اکثریت آن‌ها این حس را دردناک می‌دانند. حس اندام خیالی اغلب برای بازه زمانی کوتاهی رخ می‌دهد ولی در شرایط بدتر ممکن است به فشار روانی و اضطراب طولانی مدت نیز منجر شود.