تشخیص بیماری های عصبی با کاهش فشار خون و افزایش ضربان قلب

0 ۳۹

مطالعات جدید نشان می‌دهد افزایش ضربان قلب همراه با کاهش فشار خون می‌تواند یکی از علایم بیماری‌های عصبی در مراحل اولیه باشد.این مطالعه بر اساس یک آزمایش ساده صورت گرفته و نشان می‌دهد افزایش ضربان قلب همزمان با کاهش فشار خون می‌تواند یکی از نشانه‌های بیماری‌های تخریب مغز به نام synucleinopathy باشد که شامل پارکینسون، نوعی زوال عقل و اختلالات مشابه است. این مطالعات که توسط محققان مرکز پزشکی NYU Langone در نیویورک صورت گرفته نشان می‌دهد تشکیل یک پروتئین به نام alpha-synuclein در مغز می‌تواند عامل این عارضه باشد. محققان ارتباط فشار خون و ضربان قلب را به محض ایستادن داوطلبان از حالت خوابیده یا نشسته بررسی کرده‌اند.
این مطالعه برای اولین بار شرایطی را که بیمار به محض ایستادن افزایش ضربان قلب به همراه کاهش فشار خون دارد توجیه می‌کند.
کاهش فشار خون به محض ایستادن، فشار خون ارتوستاتیک (orthostatic hypotension) نام دارد که باعث سرگیجه، گیجی و کاهش هوشیاری می‌شود. زمانی که این حالت به دلیل اختلال در فعالیت سلول‌های عصبی تحریک‌کننده رگ‌های خونی رخ می‌دهد، نشانه اختلال در سیستم عصبی خودکار است و به آن فشارخون ارتوستاتیک نوروژنیک (neurogenic orthostatic hypotension) گفته می‌شود. سیستم عصبی خودکار عملکردهایی مانند ضربان قلب، تنفس و سوخت و ساز بدن را کنترل می‌کند.
متخصصان معمولا این دو حالت را از طریق اندازه‌گیری فشار خون بیمار به محض ایستادن، از یکدیگر تفکیک می‌کنند. افراد مبتلا به فشار خون ارتوستاتیک معمولا به محض ایستادن افزایش چشمگیری در میزان فشار خون دارند، اما فشار خون مبتلایان به فشارخون ارتوستاتیک نوروژنیک پس از ایستادن ثابت است یا تغییر بسیار اندکی دارد.
گزارش این مطالعه در نشریه Annals of Neurology منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین