تشخیص الزایمر با معاینه چشم

2 ۴۶

 

براساس یافته محقققان، نازک شدن شبکیه بیرونی چشم نشان می دهد که بیمار به دمانس پیشانی ‌گیجگاهی، نوعی نامعمول از زوال عقل به نام دمانس لوب پیشانی-گیجگاهی که قسمت جلو و کناره های مغز را تحت تاثیر قرار می دهد، مبتلا شده است.
دمانس لوب پیشانی – گیجگاهی (FTD)افراد بین 45 تا 60 سال را درگیر می­ کند. دمانس یک مشکل جدی در توانایی­ های مرتبط با تفکر است و باعث بروز مشکل در انجام فعالیت ­های روزمره مثل کار کردن، رانندگی و یا آشپزی می­ شود. دمانس پیشانی – گیجگاهی روی قسمت ­هایی از مغز اثر می­ گذارد که مسئول کنترل مهارت­ های اجتماعی، تصمیم­ گیری و قضاوت است. این بیماری با آلزایمر فرق دارد و مبتلایان به آن ابتدا دچار اختلال حافظه­ نخواهند شد، اما ممکن است فعالیت ­ها برایشان مشکل شود و یا کارهای عجیب انجام دهند. همچنین این بیماران ممکن است متوجه شوند که تمرکز کردن برایشان سخت شده است.
تشخیص این بیماری دشوار است زیرا مانند سایر اشکال زوال عقل موجب بروز مشکلات حافظه ای نمی شود، به تدریج گسترش می یابد و در عرض چند سال بدتر می شود.
اکنون محققان دانشکده پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا در آمریکا متوجه شده اند که تغییرات چشمی می تواند علامت ابتلا به فراموشی پیشانی‌-گیجگاهی باشد که به دمانس لب فرونتال نیز معروف است.
این بیماری حدود 16 هزار و 300 نفر و یا معادل دو درصد تمامی موارد وال عقل را تحت تاثیر قرار می دهد و علائم آن شامل تغییرات شخصیتی و رفتاری و مشکلات در توانایی های زبانی، ذهنی و حافظه ای است.
افراد مبتلا همچنین مشکلات فیزیکی را مانند حرکات آهسته یا تند از دست دادن کنترل مثانه یا روده، ضعف عضلانی یا بروز مشکل در بلعیدن تجربه می کنند.
این بیماری هیچ آزمایش واحدی ندارد و یکی از شایع ترین علل ابتلا به دمانس در میانسالی است.
در حال حاضر تشخیص این بیماری بر اساس ارزیابی علائم و ناتوانی های ذهنی، آزمایش های خون برای حذف شرایطی با علائم مشابه، اسکن های مغزی و آزمایش مایع نخاع برای حذف ابتلا به آلزایمر است.
اما آزمایش ساده چشم که توسط محققان دانشگاه پنسیلوانیا ابداع شده است و آزمایش تصویربرداری از شبکیه با تشخیص نازک شدن شبکیه بیرونی چشم، لایه های فتوگرامتری که از طریق آن مشاهده می کنیم، دقت تشخیص را بالا می برند.
شبکیه به طور بالقوه تحت تاثیر اختلال های نرودژنراتیو (عصبی پیش رونده) قرار می گیرد.

۲ نظرات
  1. پریسا می گوید

    سلام من مادر همسرم مشکوک به این بیماری هستند میشه راهنمایی کنید؟

    1. davanlou می گوید

      سلام
      لظفا اطلاعات بیشتری از بیمار و علایم ایشان بفرمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین