ازادی حشیش در یکی از ایالات امریکا

۴۹

در ایالت کلرادوی آمریکا دیگر مصرف تفریحی ماریجوانا جرم نیست.از ابتدای سال نوی میلادی هم در این ایالت

کلیک

فروش

گاه‌هایی باز شدند که به مشتریان ماریجوانا می‌فروشند

 

خریدار مشغول انتخاب ماریجوانای مورد علاقه‌اش.

هرچند فروش این ماده اعتیادآور با رای مردم این ایالت آزاد شد، اما هنوز هستند کسانی که با فروش آن به صورت قانونی مخالفند و آن را برای انسان مضر می‌دانند.

به این ماده سیگاری، علف، گراس، ماری جوآنا، بنگ، حشیش، چرس، جوینت و حتی” پنیر” هم می گویند اما همه این‌ها یک ریشه دارد و آن گیاه شاهدانه هندی است که وقتی برگ وگل آن رو خشک می کنند، بیشتر با نام ماریجوآنا و گراس شناخته می شود و هنگامی که علاوه بر برگ و گل، ساقه و ریشه آن را هم به شکل صمغ یا رزین درمی آورند، حشیش نامیده می شود که میزان خلوص آن بسیار بالاتر از ماریجوآنا است.

اما چه حشیش باشد و چه گراس و ماریجوآنا، عامل موثری که در این ماده باعث ایجاد توهم در مصرف کنندگان می شود، تی.اچ.سی یا تتراهیدروکانابینول‌ نام دارد.

کلیکماریجوآناگسترده ترین ماده اعتیاد‌آور مصرفی در جهان است و بنابر آمار دفتر کنترل مواد مخدر سازمان ملل متحد، حدود ۱۶۰ تا ۱۸۰ میلیون نفر در جهان ماریجوآنا مصرف می‌کنند. بیشترین تعداد مصرف‌کننده این ماده در کشورهای آمریکا و کانادا حضور دارند. سازمان ملل متحد گزارش کرده که حدود ۸ درصد از مردم آمریکا و کانادا به نوعی ماریجوآنا مصرف کرده یا می‌کنند.

شاید هم همین تعداد زیاد مصرف کننده در این کشورها باعث شده که در سالهای اخیر بحث و جدل ها برای آزادسازی مصرف ماریجوآنا در آمریکا و کانادا بسیار بالا بگیرد و بالاخره هم از روز اول ژانویه امسال، ایالت کلورادو مصرف آن را با شرایطی آزاد اعلام کرد.

اما بحث ها در مورد آزادسازی ماریجوآنا تنها در حوزه پلیسی و اجتماعی مطرح نیست؛ در بین دانشمندان هم سالهاست که در مورد خواص و مضرات این ماده بحث جدی در جریان است.

طرفداران این ماده از خواص آن برای آرامش‌بخشی به بیمارانی که از صرع، آسم، ام.اس و سردردهای میگرنی رنج می برند، صحبت می کنند و البته سالهاست که از آن برای آرامش بخشیدن به بیماران سرطانی که شیمی درمانی را پشت سر گذاشته اند، استفاده می شود. خواص تسکین دهنده ماریجوآنا به علت تاثیر ماده تی اچ سی موجود درآن بر ترشح هورمون‌های آرامش بخش سیستم پاراسمپاتیک بدن گزارش شده است. اما مخالفان قانونی شدن مارجوآنا از آسیب‌هایی که این ماده به حافظه و مغز وارد می کند صحبت می کنند و اینکه مصرف بیش از حد و مداوم این ماده چه طور می تواند زمینه ساز اختلالات روانشناختی چون اسکیزوفرنی از نوع پارانویا شود و حافظه رو نقصان دهد.

با وجود این خیلی‌ها با مقایسه ماریجوآنا و الکل می گویند مضرات آن اگر کمتر از الکل نباشد بیشتر از آن نیست و حالا که این یکی در جوامع غریب قانونی است چرا آن یکی را نباید در حیطه مصرف قانونی هم سنجید. البته این که قانونی‌شدن ماده ای که بیش از ۱۶۰ میلیون نفر در جهان آن را مصرف می کنند، خود به خود می‌تواند از دامنه بزهکاریها، قاچاق بین المللی و بسیاری از آسیب های اجتماعی پیرامون مصرف ماریجوآنا بکاهد.

از طرف دیگر، ازآنجایی که ماریجوآنا را نمی‌توان چون مواد اعتیادآور هرویین یا مرفین تزریق کرد، در سالهای اخیر دولت‌ها هم به فرض این که آسان گیری در مورد مصرف ماریجوآنا می‌تواند راهی برای کاهش آسیب ها از مواد اعتیادآور سنگین قلمداد شود، به تصویب قوانین آزادسازی این ماده تواهم‌زا یا آسان گیری برای مصرف شخصی آن، روی خوش نشان داده‌اند.

نظرات بسته شده است.

× ثبت نوبت آنلاین