یک‌سوم موادغذایی تولیدی جهان دور ریخته می‌شود

۰

سازمان ملل می‌گوید سالانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن موادغذایی دور ریخته می‌شود. در بریتانیا هر خانوار سالانه ۸۳۰ یورو موادغذایی دور می‌ریزد و در آلمان هنوز خانواده‌ها در مصرف خود اسراف می‌ورزند.

انتشار نتایج یک پژوهش تازه در بریتانیا، بحث اتلاف موادغذائی در کشورهای صنعتی را دوباره زنده کرده است. براساس گزارش سال ۲۰۱۳ سازمان ملل متحد، هرسال دست کم یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن مواد غذائی در جهان دور ریخته می‌شود که برابر با یک سوم تولید مواد غذائی است.

پژوهشی که در بریتانیا انجام شده نشان‌ می‌دهد که هر خانوار در بریتانیا سالانه دست‌کم ۸۳۰ یورو مواد غذایی دست‌نخورده و نیم‌خورده را هدر می‌دهد. به‌این ترتیب در مقایسه با دیگر کشورهای صنعتی، مشکل هدر دادن مواد غذایی در بریتانیا همچنان یک معضل جدی‌ست و هنوز اقدامات کافی برای مقابله با آن صورت نگرفته است.

پژوهش جدید، که با تمرکز بر سوپرمارکت زنجیره‌ای “تسکو” در سراسر بریتانیا صورت گرفته، به‌این نتیجه رسیده است که تنها این فروشگاه زنجیره‌ای سالانه ۶۰ هزار تن موادغذایی هدر می‌دهد. “تسکو” قول داده که گام‌های عملی برای مقابله با این اسراف بردارد. این سوپرمارکت زنجیره‌ای اعلام کرده که شیوه‌ی حمل‌ونقل موادغذایی خود را بهبود می‌بخشد و مشتریان خود را برای نگهداری بهتر مواد غذایی راهنمائی می‌کند.

جشن گوجه‌ فرنگی

با توجه به گزارش سال ۲۰۱۳ سازمان ملل متحد، که از اتلاف یک‌سوم مواد‌غذائی تولید شده در هر‌سال خبر می‌دهد، سازمان جهانی غذا توصیه کرده است که پرس‌های غذا کوچک‌تر شود، باقیمانده غذا برای مصرف در وعده‌های بعدی غذایی نگاهداری شود یا شیوه و سیستم اهدایغذای خورده نشده به موسسات بهبود پیدا کند.

مقصر هدررفتن موادغذایی کیست؟

پژوهش انجام شده در بریتانیا اگرچه میزان اسراف موادغذایی از سوی مشتریان را به خوبی نشان می‌دهد، اما تایید کننده این نکته نیست که تنها خریداران در اتلاف موادغذائی مقصرند. سیاست‌های دولت‌ها و حتا برخی سیاست‌های سازمان ملل متحد نیز نقش مهمی در هدر رفتن مواد غذایی بازی می‌کند.

در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته سیاست‌های کشاورزی دولت‌ها به گونه‌ای است که کشاورزان را به سوی تولید انبوه و بیش از نیاز موادغذایی با کیفیتی پایین‌تر سوق می‌دهد. از سوی دیگر، هنوز بسیاری از مزارع و دامداری‌ها به تکنولوژی‌های مدرن برای جلوگیری از هدر رفتن موادغذایی دسترسی ندارند.

در پی اجرای یک پروژه تحقیقی در شهر مونستر آلمان، فقط از چند زباله‌دان این میزان مواد غذایی سالم به دست آمد.

تلاش‌های آلمان برای مقابله با اسراف

آلمان نیز یکی از کشورهای صنعتی است که با معضل هدر رفتن مواد غذایی روبرو است. در آلمان چندسالی است که تلاش‌های جدی برای مقابله با این اسراف آغاز شده است.

قانون آلمان همه‌ی شرکت‌های دست‌اندرکار تولید موادغذایی را موظف کرده که باقی‌مانده‌ی موادغذایی مصرف‌نشده را تحویل دهد تا در اختیار کشورهای فقیر یا موسساتی که با معضل گرسنگی مقابله می‌کنند، قرار گیرد.

آلمان اولین کشور اروپایی است که چنین قانونی را برای شرکت‌های تولید موادغذایی وضع کرده است. برخی شرکت‌ها نیز در آلمان با جمع‌آوری باقی‌مانده‌ی موادغذایی و برخی گیاهان برای تولید انرژی منطبق بر حفاظت از محیط زیست استفاده می‌کنند.

با این‌حال علی‌رغم این اقدامات همچنان در آلمان موادغذایی بسیاری هدر می‌رود. هنوز هم هر خانوار در آلمان مسئول اصلی هدر رفتن مواد غذایی است. در آلمان هنوز خانواده‌ها و ساکنان منازل مسکونی موظف نیستند که باقی‌مانده موادغذایی را تحویل دهند و این موادغذایی به سادگی روانه‌ی سطل زباله می‌شود.

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.

× ثبت نوبت آنلاین