کشف سمفونی رشد مغز

۱۰

محققان معتقدند رشد مغز انسان در یک سمفونی و طی سه مرحله رخ می‌دهد

  تحقیقات دانشمندان دانشگاه ییل نشان می‌دهد، مغز انسان با یک طراحی زمانبندی‌شده بی‌سابقه‌ و توسط الگوهای متمایز فعالیت ژنی در مراحل مختلف، از جنینی گرفته تا بزرگسالی رشد می‌کند.

محققان تحلیل بزرگی از فعالیت ژنی را در مراحل مختلف رشد نئوکورتکس مغز انجام دادند. این بخش، ناحیه‌ای در مغز است که درک، رفتار و شناخت را تنظیم می‌کند.

تحلیل انجام‌شده نشان می‌دهد که معماری کلی نواحی مغز، بیشتر در شش ماهه اول پس از بارداری و توسط فوران فعالیت ژنتیکی شکل می‌گیرد که این فعالیت در نواحی خاص نئوکورتکس متمایز است.

پس از این مرحله، نوعی وقفه (Intermission) در سه ماه سوم بارداری آغاز می‌شود. در طول این بازه زمانی، اکثر ژن‌هایی که در نواحی خاص مغز فعال هستند، به جز ژن‌هایی که ارتباط بین تمامی نواحی نئوکورتکس را ایجاد می‌کنند، آرام می‌شوند.

سپس در اواخر کودکی و ابتدای نوجوانی، ارکستر ژنتیکی دوباره آغاز شده و به شکل‌گیری ظریف نواحی نئوکورتکس کمک می‌کند. این نواحی به طور فزاینده‌ای وظایف تخصصی‌تری را انجام می‌دهند و چنین رویه‌ای تا زمان بزرگسالی ادامه می‌یابد.

این نخستین تحلیلی است که طرح رشد مغز انسان را آشکارسازی می‌کند.

تعدادی از الگوهای فعالیت ژنتیکی که این طرح انسانی را تعریف می‌کنند، در رشد میمون‌ها مشاهده نشده‌اند و این بدین معناست که چنین الگوهایی در شکل‌گیری ویژگی‌های تخصصی رشد مغزی انسان ایفای نقش می‌کنند.

این یافته‌ها بر اهمیت تعامل مناسب بین ژن‌ها و محیط در سال‌های آغازین تولد کودک،‌ زمانی که که شکل‌گیری اتصالات سیناپسی بین سلول‌های مغز هماهنگ می‌شود، تاکید می‌کند.

این موضوع همچنین چگونگی کاربرد ساختارهای مغزی را در دوران‌ بعدی زندگی شکل‌ می‌دهد. به طور مثال، اختلال در همزمانی ارتباطات سیناپسی طی سال‌های آغازین کودکی منجر به بروز اوتیسم می‌شود.

نناد سستان، استاد نوروبیولوژی موسسه علوم اعصاب «کاولی» در دانشگاه ییل، رهبر ارشد این مطالعه گزارش شد.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Neuron منتشر شد.

source:isna.ir

نظرات بسته شده است.

× ثبت نوبت آنلاین