چین و امریکا آماده همکاری با اقدامات حفاظت اقلیمی

۰

اتحادیه اروپا از جامعه جهانی می‌خواهد که در جهت حفظ محیط زیست بیشتر بکوشد. کمیسیون زیست‌محیطی اتحادیه اروپا در آغاز کنفرانس تازه از سازمان ملل خواست تا پیش از ۲۰۲۰ اقدامات عاجلی در جهت کاهش گازهای گلخانه‌ای صورت گیرد.

کنفرانس ۱۲روزه‌ای که از روز چهارشنبه (۴ ژوئن / ۱۴ خرداد) در بن برگزار می‌شود، قرار است مقدمه‌ای باشد بر نشست سران در لیما، پایتخت پرو که در ماه دسامبر سال جاری برگزار می‌شود.

کشورهای بزرگ جمهوری خلق چین و ایالات متحده تا کنون در امر مقابله با تغییرات جوی وضعیت مساعدی نداشتند. اما اکنون این دو قدرت بزرگ صنعتی از کاستن گازهای گلخانه‌ای طرفداری می‌کنند. طرفداران محیط زیست این را نشانه‌ای امیدبخش می‌دانند.

نشستی که این روزها در بن برگزار می‌شود، به تلاش‌های کشورهای گوناگون جهان در جهت کاستن از گازهای گلخانه‌ای رسیدگی می‌کند تا ببیند کشورها در فاصله ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ چه گام‌های عملی دراین جهت برمی‌دارند.

در سال گذشته نخستین مرحله از اجرای پیمان کیوتو سپری شد، اکنون شرکت‌کنندگان قصد دارند اهدافی تازه را تا سال ۲۰۲۰ در برابر خود قرار دهند.

چین و امریکا که تا کنون بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای به شمار می‌رفتند، در گذشته همواره از همکاری با مصوبات بین‌المللی خودداری می‌کردند، اما اکنون خود طرح‌ها و پیشنهادهای تازه‌ای در این راستا عرضه می‌کنند.

تغییر موضع امریکا و چین
باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، در آغاز هفته اعلام کرد که امریکا حاضر است دی اکسید کربن نیروگاه‌های خود را تا سال ۲۰۳۰ به میزان یک سوم نسبت به سال ۲۰۰۵ کاهش دهد. امریکا پیش از این متعهد شده بود که تا سال ۲۰۲۰ به میزان ۱۷ درصد از گازهای گلخانه‌ای خود بکاهد. برای پیشبرد این اهداف اوباما ناچار است با کنگره، که با سیاست محیط زیستی او مخالف است، مقابله کند.

چین نیز گفته است که مایل است در جهت کاهش گازهای گلخانه‌ای گام بردارد. اما روشن نیست که دولت جمهوری خلق تا چه حد در این امر جدی است.

باربارا هندریکس، وزیر محیط زیست آلمان، از موضع‌های تازه‌ی چین و امریکا استقبال کرد. او می‌گوید: «مواضع تازه اوباما برای ما امیدبخش است و می‌تواند به مذاکرات و تلاش‌های جاری توان تازه‌ای ببخشد.»

کشورهای اتحادیه اروپا اهدافی که برای سال ۲۰۲۰ تعیین شده را از هم‌اکنون محقق ساخته‌اند. به گفته کنی هدگارد، سرپرست کمیسیون امور اقلیمی، “اتحادیه اروپا” حتی بیش از میزان مقرر از حجم گاز کربنیک در فضای اروپا کاسته است. امروزه در سراسر “اتحادیه اروپا” نسبت به سطح سال ۱۹۹۰ به میزان ۲۴ و نیم درصد از تولید گاز کربنیک کاسته شده است.

تدارکات اتحادیه اروپا برای نشست سران در لیما تا ماه اکتبر به تصویب خواهد رسید و سپس به کنفرانس آب‌وهوایی در پرو منتقل خواهد شد. پس از آن مصوبات کنفرانس پرو در سال آینده در پاریس به تصویب نهایی می‌رسد

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.

× ثبت نوبت آنلاین