چربی بالای خون و ارتباطش با جنون جوانی

0 ۵۹

محققان دانشگاه کیوتو واقع در ژاپن دریافتند جهش‌های ایجادشده در یک پروتئین حامل کلسترول با بیماری اسکیزوفرنی ارتباط دارد.

در این تحقیقات که روی موش‌ها انجام گرفت، مشخص شد ساختار غیرطبیعی پروتئین ABCA۱۳ موجب بروز رفتارهایی مشابه بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی در موش‌ها می‌شود.

پروتئین ABCA۱۳ عضوی از یک خانواده پروتئین‌های حامل است که با عنوان ATP-binding cassette transporter (ABC) شناخته می‌شوند و وظیفه انتقال کلسترول و سایر مولکول‌ها را به درون و بیرون سلول‌ها بر عهده دارند.

به منظور بررسی عملکرد این پروتئین، محققان انواع مختلف آن را مورد مطالعه قرار دادند و در موش‌ها ژنی را که عهده‌دار برنامه‌ریزی این پروتئین است، فعال و غیرفعال کردند. همچنین آثار جهش‌ این پروتئین در سلول‌های انسان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

در نتیجه این مطالعات مشخص شد ABCA۱۳  پروتئین بزرگی متعلق به وزیکول‌های سلولی است و در انتقال کلسترول از غشای سلول به وزیکول‌ها نقش دارد و اختلال در عملکرد آن با مجموعه‌ای از اختلالات روانی در ارتباط است.

با مطالعه عملکرد این پروتئین در مغز مشخص شد وزیکول‌های عصبی که دارای پروتئین‌های ABCA۱۳ جهش یافته هستند، توانایی جذب کلسترول را ندارند و به همین علت سیناپس‌های مرتبط با این سلول‌ها به درستی عمل نمی‌کنند. به اعتقاد محققان ایجاد اختلال در انتقال اطلاعات بین سلول‌های عصبی می‌تواند نقش قابل توجهی در بروز اختلالات روانی از جمله اسکیزوفرنی داشته باشد.

به گفته محققان هنوز فرایند اثرگذاری این پروتئین بر بیماری‌های روانی به درستی مشخص نیست و درک این موضوع مستلزم انجام تحقیقات بیشتری است.

اسکیزوفرنی یک اختلال مغزی است که معمولا از دوران نوجوانی آغاز می‌شود و فرد مبتلا مدام دچار توهم، هذیان، افکار غیرطبیعی و حرکات نامتعارف است.

تحقیقات نشان می‌دهد که احتمال بروز آن در افرادی که در بستگان درجه یک خود بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی دارند، ۱۰ درصد بیشتر است.

از هر ۱۰۰ نفر، یک نفر به این عارضه مبتلا می‌شود و در حال حاضر بیش از ۲.۴ میلیون نفر در آمریکا به اسکیزوفرنی مبتلا هستند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Journal of Biological Chemistry منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین