واکسن مننژیت بی به برنامه واکسیناسیون سراسری بریتانیا اضافه می‌شود

۳۰

واکسن مننژیت بی

واکسن “مننژیت بی” به برنامه واکسیناسیون سراسری بریتانیا اضافه می‌شود.

جرمی هانت، وزیر بهداشت بریتانیا، اعلام کرد بر اساس قراردادی که با شرکت داروسازی “گلکسو اسمیت کلاین” بسته شده، این واکسن برای تمام شیرخواران بریتانیا فراهم خواهد بود و واکسیناسیون آنها “امسال” در سیستم بهداشت و درمان بریتانیا آغاز خواهد شد.

مشاوران بهداشتی دولت بریتانیا سال پیش توصیه کرده بودند تمام کودکان بالای دو سال بر علیه مننژیت بی واکسینه شوند اما تامین بودجه باعث توقف مذاکره با شرکتهای سازنده واکسن شد.

گنجاندن این واکسن در برنامه وکسیناسیون سراسری بریتانیا به این معناست که تمام کودکان در دو ماه اول زندگی این واکسن را دریافت می کنند و دو نوبت دیگر هم در چهار ماهگی و یک سالگی تزریق خواهد شد.

شونا رابیسون، وزیر بهداشت اسکاتلند، هم خواستار فراهم شدن “هر چه سریعتر” امکان واکسیناسیون مننژیت بی برای کودکان اسکاتلندی شده است.

این واکسن هشتاد درصد موارد مننژیت بی را پوشش می‌دهد.

مننژیت عفونت پرده مننژ است که دور مغز و نخاع را گرفته است. عامل مننژیت بی نوعی باکتری به نام “مننگوکوک” نوع “بی” است.

این بیماری می‌تواند هر کسی را مبتلا کند اما معمولا کودکان زیر پنج سال، بخصوص پیش از یک سالگی، به این بیماری دچار می‌شوند. دیگر سن شایع این بیماری ۱۵ تا ۲۴ سالگی است.

ده درصد موارد ابتلا به مننژیت باعث مرگ می‌شود و در ۲۵ درصد مبتلایان هم آسیب‌های ماندگار و جدی مثل قطع دست و پا، صرع، ناشنوایی و مشکلات یادگیری ایجاد می‌کند.

مننگوکوک بدون خطر در گلو و بینی یک دهم افراد زندگی کند. انتقال این میکروب از راه تماس نزدیک است. این بیماری با تب بالا، سردی دست و پا، بی قراری و گیجی، استفراغ و سر درد بروز می‌کند.

سالانه ۱۸۷۰ مورد مننژیت بی در بریتانیا ثبت می‌شود.

نظرات بسته شده است.

× ثبت نوبت آنلاین