هوش مصنوعی در درمان عارضه استرس بعد از تروما

0 ۷۰


شماره کنتور  ۹۸۵اب خطدرمان بدون داروی اضطراب بعد از حادثه یا تروما (PTSD)با استفاده از هوش مصنوعی
این اضطراب نوعی از اختلال اضطرابی، حدود ۷٫۷ میلیون بزرگسال در ایالات متحده را درگیر کرده و پس از بروز یک تروما، مانند تجاوز یا مبارزه نظامی در فرد پدید آید. محققان این پژوهش به دنبال راههای جایگزین برای درمان‌های فعلی اضطراب مانند بیزاری درمانی هستند. بیزاری‌درمانی یک گونه درمان روان‌شناسی است که در آن بیماران در معرض داروی محرک یا برانگیزنده قرار گرفته در حالیکه هم زمان در معرض برخی از ناراحتی‌ها نیز قرار می‌گیرند. این موجب شرطی‌شدن خواهد گشت و بیمار داروی محرک را با احساسات ناجخوشایند همبسته ساخته و باعث می‌شود تا بیمار رفتار ویژه‌ای را انجام ندهد.
رویکرد جدید این محققان ترکیبی از هوش مصنوعی (AI) و تکنولوژی اسکن مغز در یک تکنیک به نام “واکنش عصبی رمزگشایی شده” ((Decoded Neurofeedback است. این دانشمندان علوم اعصاب برای انجام پژوهش خود از ۱۷ داوطلب سالم استفاده کردند.
آنها به جای آزمایش ترس موجود در شرکت کنندگان، یک ترس خفیف و جدید را با ارائه یک شوک الکتریکی کوچک در هنگام دیدن تصاویر رایانه‌ای در فرد ایجاد کردند. اسکنر مغز بر فعالیت ذهنی داوطلبان نظارت کرده و قادر به تشخیص نشانه‌های ترس در حافظه فرد شد.
این محققان ادعا می‌کنند که با استفاده از روش تشخیص تصویر  AI، یک روش سریع و دقیق برای بررسی علل ترس‌های پنهان و قدیمی ایجاد کردند. چالش بعدی این محققان پیدا کردن یک راه برای کاهش و یا حذف این ترس‌های قدیمی بود. این تیم دریافتند که مغز داوطلبان هنوز هم نشانه‌هایی از ترس‌های قدیمی و خاص را نشان داد، حتی زمانیکه آنها در حال استراحت بودند و نسبت به ترس آگاهی نداشتند
دانشمندان به سرعت توانستند آن الگوهای مغز  رمزگشایی کنند و به شرکت کنندگان پول و پاداش دادند به طوریکه پاداش جای ترس قدیمی آنها را گرفت. آنها این کار را در طول سه روز مداوم انجام دادند. در پایان پاداش درمانی، عصب شناسان همان تصاویر را که قبلا با شوک الکتریکی همراه بود به داوطلبان نشان دادند. آنها مشاهده کردند که مرکز ترس مغز″ آمیگدال”، دیگر هیچ فعالیتی از خود نشان نداد.
محققان این پژوهش امیدوارند که این روش بتواند از ترس و قرار گرفتن در معرض عوارض جانبی درمان‌های مبتنی بر دارو جلوگیری کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین