هوای گرم خلیج فارس زندگی را انجا غیر ممکن می سازد؟

0 ۱۵
شهر اهواز در جنوب ایران هم از جاهایی است که می تواند هوای غیرقابل تحمل را تجربه کند

چند ماه پس از آنکه اهالی ماهشهر گرم ترین هوای زمین را تجربه کردند، مطالعه تازه ای حاکیست که اگر روال کنونی گرمایش زمین ادامه یابد زندگی در جنوب ایران و سایر بخش های حاشیه خلیج فارس تقریبا غیرممکن خواهد شد.

محققان در نشریه “نیچر کلایمت چنج” نوشتند که در صورت ادامه تصاعد گازهای گلخانه ای با شدت فعلی،‌ تا پایان قرن وقوع موج گرما هر ۱۰ تا ۲۰ روز یک بار اتفاق خواهد افتاد به طوری که بدن یک فرد جوان و سالم امکان کنترل دما را از دست خواهد داد؛‌ شرایطی که بالقوه مرگبار است.

شهرهای ساحلی جنوب ایران، دوبی، ابوظبی و دوحه از جمله متاثر خواهند شد. شرکت در مراسم زیارت حج در عربستان هم می تواند تجربه ای خطرناک شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جرمی پل از نویسندگان این مقاله که استاد دانشگاه لویولا مریمانت در لس آنجلس است گفت:‌ “بدن انسان دمای درونی اش را تا حدود ۳۷ درجه سانتیگراد تنظیم می کند، و دمای پوست را تا ۳۵ درجه.”

این اختلاف دما به ما امکان می دهد دمای اضافه را به خصوص در هوای گرم و مرطوب دفع کنیم.

اما به گفته پروفسور پل با فراتر رفتن میزان دما و رطوبت از یک سطح مشخص “بدن دیگر قادر به خنک کردن خود نخواهد بود و داغ می شود.”

اهالی بندر ماهشهر روز نهم مرداد (۳۱ ژوئیه) چیزی شبیه به این شرایط را تجربه کردند.

کریستوف شار محقق در موسسه علوم جوی و آب و هوایی در موسسه فناوری فدرال زوریخ (ای تی اچ زوریخ) با اشاره به ماهشهر گفت:‌ “آمار مرگ حوادث اخیر مثل موج گرمای شیکاگو در سال ۱۹۹۵، اروپا در سال ۲۰۰۳ و روسیه در سال ۲۰۱۰ تبعات موج شدید گرما برای سلامت انسان را روشن می کند.”

براساس ارقام رسمی، فقط در تابستان سال ۲۰۰۳ آمار مرگ در فرانسه ۱۵ هزار نفر بیش از میزان عادی بود.

محققان گفتند که شرایط در خلیج فارس برای ایجاد شرایطی که زندگی را در برخی نواحی تقریبا غیرممکن خواهد کرد ایده‌آل است.

این محققان برای نشان دادن این خطر از مقایسی به نام “دمای لامپ مرطوب” (WBT) که ترکیبی از دما و رطوبت را می سنجد استفاده کردند.

به گفته آنها اگر روند کنونی تولید گازهایی مثل دی اکسید کربن ادامه یابد، دما در قرن حاضر ۴ درجه سانتیگراد بالاتر خواهد رفت.

و در این صورت “دمای لامپ مرطوب” می تواند در جریان موج گرما مکررا از ۳۵ درجه فراتر رود؛ به عبارت دیگر وقتی دماسنج ۴۶ درجه را نشان می دهد و میزان رطوبت هوا هم ۵۰ درصد است.

شرایطی که اهالی ماهشهر تا آستانه آن رفتند.

مهمترین راهی که بدن انسان دمای خود را کاهش می‌دهد تعریق است، اما وقتی هوا از رطوبت اشباع باشد و در نقطه شبنم بالا، تعریق متوقف می‌شود و در واقع مثل این است که دستگاه تهویه بدن از کار می‌افتد. از این رو دمای هوا بدون در نظر گرفتن رطوبت، معیار خوبی برای اینکه گرما چقدر احساس می‌شود نیست.

پروفسور فاتح الطاهر از موسسه فناوری ماساچوست که از نویسندگان مقاله است گفت: “ما امیدواریم که این اطلاعات موثر واقع شود و علاقه کافی برای کاهش تصاعد کربنی در میان کشورهای منطقه ایجاد شود. منافع حیاتی این کشورها در حمایت از تدابیری نهفته است که از تراکم دی اکسید کربن خواهد کاست.”

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین