نقش رژیم غذایی در درمان مشکلات شناختی

0 ۱

دانشمندان “دانشگاه کنتاکی” در مطالعه اخیرشان به بررسی یک احساس شبیه دلشوره و ارتباط آن با مغز پرداخته‌اند.

 تقریبا همه افراد احساس دلشوره را در زندگی تجربه کرده‌اند. اکنون پژوهشگران طی یک مطالعه جدید به بررسی ارتباط میان مغز و روده که منشاء این حس است، پرداخته‌اند.

اکنون آی لینگ و دیگر پژوهشگران مرکز Sanders-Brown Center on Aging “دانشگاه کنتاکی”(University of Kentucky) آمریکا با بررسی یک مفهوم نسبتا جدید علمی، دو پژوهش که تاثیر یک رژیم غذایی خاص بر سلامت شناختی حیوانات را نشان می‌دهد، انجام داده‌اند.

نتیجه این مطالعه که در مجله “ساینتفیک ریپورتس”(Scientific Reports) منتشره شده است بهبود عملکرد رگ‌های عصبی در موش‌هایی که رژیم غذایی کتوژنیک در پیش گرفته‌اند را نشان می‌دهد.

“ژیم غذایی کتوژنیک” یا “رژیم کتون‌زا”(Ketogenic Diet regimen) یک نوع رژیم غذایی است با چربی زیاد، مقدار کافی پروتئین و قند اندک، که بدن را وادار می‌کند تا به جای قند، از چربی برای تأمین انرژی استفاده کند. از این رژیم برای درمان صرع‌های مقاوم‌ به‌ درمان در کودکان استفاده می‌شود.

در حالت عادی، قندهای موجود در غذا در بدن انسان به گلوکز مبدل شده و در سرتاسر بدن به‌ویژه مغز پخش می‌شود تا به عنوان منبع انرژی، سوزانده شود. حال اگر در رژیم غذایی، مقدار قند کم باشد، کبد، چربی را به اسید چرب و اجسام کتونی مبدل می‌کند. این اجسام کتونی به مغز رفته و جایگزین گلوکز می‌شود. هر گاه سطح اجسام کتونی در خون و مغز بالا برود و کتوزیس ایجاد شود، تعداد حملات صرعی کاهش می‌یابد.

لین گفت: یکپارچگی رگ‌های عصبی-عضلانی از جمله جریان خونی مغزی و عملکرد سد خونی مغزی، نقش مهمی در توانایی شناختی ایفا می‌کند. مطالعات اخیر نشان می‌دهند که عملکرد صحیح  رگ‌های عصبی ممکن است توسط یک باکتری در روده تنظیم شود، بنابراین ما تصمیم گرفتیم تا دریابیم آیا رژیم کتوژنیک عملکرد عروق مغزی را بهبود می‌بخشد یا خیر.

بنابراین پژوهشگران در گام نخست رژیم غذایی کتوژنیک که دارای سطوح بالای چربی و کربوهیدرات کم است را مورد بررسی قرار دادند زیرا در مطالعات پیشین پژوهشگران، این رژیم اثرات مثبتی بر روی بیماران مبتلا به اختلالات عصبی مانند صرع، پارکینسون و اوتیسم داشته بود.

دو گروه متشکل از ۹ موش ۱۲ تا ۱۴ هفته ای، طی یک مدت زمان خاص رژیم کتوژنیک دریافت کردند. پس از ۱۶ هفته لین و همکارانش شاهد افزایش قابل توجه جریان خونی مغزی، بهبود تعادل میکروبیوم روده، کاهش سطح گلوکز خون، کاهش وزن و افزایش مفید در فرآیند حذف آمیلوئید بتا از مغز( یک مشخصه شروع بیماری آلزایمر) در موش‌هایی که رژیم غذایی کتوژنتیک داشتند، بودند. با توجه به گفته‌های لین، اثرات مفید رژیم غذایی کتوژنتیک به طور بالقوه ناشی از مهار یک سنسور مواد مغذی به نام” mTOR” است .MTOR یک پروتئین در انسان‌ها است که توسط ژن MTOR کدگذاری می‌شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین