مهار سلول های ایمنی و الزایمر

0 ۴

 محققان ادعا می‌کنند که بیماری آلزایمر را می‌توان با استفاده از یک روش درمانی که سلول‌های تولید شده توسط سیستم ایمنی بدن را از بین می‌رود، متوقف ساخت.

به گزارش روزنامه دیلی میل، مطالعات انجام شده بر روی موش‌ها نشان دادند که سلول‌هایی به نام « میکروگلیا» سلول‌های عصبی را در مغز نابود کرده و سرعت آسیب به مغز را تسریع می‌کنند.

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه واشنگتن انجام شد نشان می‌دهد که سرکوب «میکروگلیا» می‌تواند از ابتلا به کاهش حافظه پیشگیری کند. پروفسور «دیویدهولمزمن» نویسنده ارشد این مطالعه گفت: اگر بتوانیم دارویی ابداع کنیم که میکروگلیا را دقیقاً در ابتدای مرحله عصبی ابتلا به بیماری غیرفعال کند، قطعا اقدام مهمی برای پیشگیری از زوال عقل انجام داده‌ایم. تاکنون پروفسور هولمزمن که خود متخصص مغز و اعصاب است، معتقد بود که میکروگلیا در کاهش سرعت زوال عقل مفید است. این سلول‌ها که در مغز و نخاع یافت می‌شوند یکی از اشکال اصلی دفاع ایمنی در سیستم عصبی مرکزی هستند. 

میکروگلیا به پروتئین‌های «تاو تنگلز» (tau tangles)، توده‌هایی از پروتئین در مغز که در ابتلا به زوال عقل نقش دارند، حمله می‌کند. در انسان‌های سالم، وجود پروتئین «تاو» کاملاً طبیعی است و حتی به عملکرد صحیح نورون‌ها نیز کمک می‌کند. محققان مدرکی پیدا کردند که میکروگلیا چنان وحشیانه به پروتئین تاو حمله می‌کند که سهواً سلول‌های عصبی را از بین می‌برد.

بیماری آلزایمر یا بیماری فراموشی که به اختصار آلزایمر خوانده می‌شود، یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که به‌تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود. بارزترین نوع از انواع مختلف زوال عقل اختلال حافظه‌ است. اختلال حافظه معمولاً به‌تدریج ایجاد شده و پیشرفت می‌کند. در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته‌های اخیر محدود می‌شود ولی در ادامه، خاطرات قدیمی هم آسیب می‌بینند. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین