من افسردگی دارم، اما آیا خطر خودکشی من را تهدید می‌کند؟

۶

بیماری افسردگی می‌تواند افراد را در معرض خطر خودکشی قرار دهد. داروهای ضد افسردگی بیمار را سرحال می‌کنند، اما می‌توانند احتمال خودکشی را نیز بالا ببرند.آزمایشی جدید درصدد سنجش تاثیر این داروها بر بیماران است.

 

«من این کار را خواهم کرد، دیگر راه حلی نمی‌بینم». از این نوع جملات در گفتگوهای اینترنتی میان کسانی که دچار افسردگی هستند و می‌خواهند دست به خود کشی بزنند، بسیار دیده می‌شود. بسیاری از آنها حتی درمان‌های روانی یا درمان‌های دارویی را پشت سر گذاشته‌اند؛ به طور ویژه درمان با قرص‌های ضد افسردگی.

خودکشی با وجود قرص ضد افسردگی

از سال ۲۰۰۵ داروهای ضد افسردگی در ایالات متحده آمریکا، کانادا و برخی از کشورهای اروپایی حاوی یک هشدار هستند و آن اینکه: “این دارو می‌تواند احتمال خودکشی را بالا ببرد”. زیرا در اوایل دوره‌ی درمان، این داروها انرژی را بالا می‌برند، اما بیمار را سرحال نمی‌کنند. کسی که خیلی وقت است به خودکشی فکر می‌کند، احتمالا با مصرف این داروها بیشتر در صدد اجرای خودکشی بر خواهد آمد.

اندازه‌گیری احتمال خودکشی از طریق تست خون

آندرآس منکه (Andreas Menke) محقق موسسه ماکس پلانک در بخش روانپزشکی در شهر مونیخ است. او با همکاران خود میزان احتمال خودکشی از طریق تغییرات ارگانیک در بدن انسان بررسی و اندازه‌گیری کرده است.

منکه و تیم علمی‌اش در تحقیق خود ۴۰۰ بیمار افسرده را مورد بررسی قرار دادند. آنها برای هرکدام از این بیماران شدت بیماری افسردگی و احتمال خودکشی را تخمین زدند. این محققان این پروسه را در مدت زمان ۱۲ هفته‌ای که بیماران داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کردند، بررسی کردند. آنها در این پژوهش از طریق آزمایش خون، تغییرات ژنتیکی این افراد را زیر ذره بین بردند و سپس تغییرات را با هم مقایسه کردند.

این پژوهشگران در این آزمایش حدود ۱۰۰ علامت یافتند که با عوارض داروها در ارتباط مستقیم بودند. پس از انجام این تحقیق منکه گفت: «ما اکنون با احتمال بیش از ۹۰ درصد می‌توانیم بگوییم که در صورت استفاده از داروی ضد افسردگی در چه بیمارانی میزان خودکشی افزایش می‌یابد.»

شرکت آمریکایی Sundance diagnostics قرار است که پس از ارسال این آزمایش و نتایج مربوطه به روانپزشکان، آن را وارد بازار کند. اگر این امر صورت گیرد، دیگر هر بیماری می‌تواند از این آزمایش استفاده کند.

نظرات بسته شده است.

× ثبت نوبت آنلاین