عوارض روحی دراز مدت استفاده از انتی بیوتیک ها

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی دریافتند که مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک در کودکی می‌تواند امکان ابتلا به بیماری روحی را افزایش ‌دهد.

بررسی جدید پژوهشگران دانمارکی نشان می‌دهد که بین مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک در دوران کودکی و ابتلا به بیماری‌های روحی در بزرگسالی، رابطه مستقیم وجود دارد.

براساس این پژوهش، یکی از نتایج خطرناک استفاده از آنتی بیوتیک‌ها، افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های جدی روانی از جمله اختلال وسواس فکری- عملی و اسکیزوفرنی است.

دانشمندان در سال های اخیر، به مطرح کردن این موضوع پرداخته‌اند که عفونت‌های رایج بدن می‌توانند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را در سنین بالا افزایش دهند اما اکنون پژوهشگران دریافته‌اند که مصرف آنتی‌بیوتیک‌ در دوران کودکی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های روحی را حتی زودتر از سنین میانسالی یعنی در نوجوانی و جوانی افزایش دهد.

فرضیه متداول این است که شاید این عفونت‌ها به التهاب مزمن یا سایر عوارض جانبی در بدن منجر شوند و نهایتا به آسیب مستقیم مغز بیانجامند. “رابرت یولکن”(Robert Yolken)، عصب‌شناس “دانشگاه جان هاپکینز” (JHU) و گروهش تصمیم گرفتند این فرضیه را مورد بررسی قرار دهند. آنها برای این کار، سوابق پزشکی تمام ساکنان دانمارک که بین سال‌های 1995 تا 2012 به دنیا آمده بودند و پرونده پزشکی بیش از یک میلیون کودک را بررسی کردند.

کودکان مورد بررسی گروه یولکن، کسانی بودند که تقریبا همیشه آنتی‌بیوتیک‌ها را دریافت کرده بودند. آنها سابقه سلامت این کودکان را در طول 10 سال پیگیری کردند و دریافتند که بسیاری از آنها نسبت به کودکانی که این داروها را دریافت نکرده بودند، شرایط روانی ناراحت کننده‌ای دارند.

حدس یولکن و گروهش این بود که تغییر در میکروبیوم روده می‌تواند به مغز آسیب بزند زیرا میکروبیوم روده، به هماهنگی محور مغز و روده کمک می‌کند. این محور، یک شبکه ارتباطی از سیگنال‌های هورمونی و عصبی میان روده و مغز است که در تنظیمات بدن نقش دارد. یکی از مخرب‌ترین روش‌های تغییر میکروبیوم، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها است.

یوکلن گفت: ما دریافتیم که قرار گرفتن در معرض آنتی بیوتیک‌ها، به خصوص آنتی بیوتیک‌هایی که برای مدت طولانی و با چندین دوز گوناگون مصرف می‌شوند، با افزایش خطر ابتلا به اختلالات روانشناختی گوناگون همراه است.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که کودکان مبتلا به عفونت حاد که در بیمارستان بستری هستند و آنتی بیوتیک دریافت می‌کنند، 84٪ بیشتر از کودکان دیگر، به بیماری روانی مبتلا می‌شوند اما این آمار در کودکانی که داروهای ضد ویروسی دریافت می‌کنند، 42 درصد است.

گفتنی است که یولکن تاکید کرد نیازی به نگرانی والدین نیست و نباید تصور کرد که هر آنتی بیوتیکی خطرناک است. وی افزود: نتایج پژوهش به این معنی نیست که هر آنتی‌بیوتیکی می‌تواند به بیماری روحی ختم شود. کودکان بارها به علت عفونت‌های گوناگون، دوزهای پایینی از آنتی بیوتیک را دریافت می‌کنند. این میزان مصرف آنتی‌بیوتیک، طبیعی است و به ندرت می‌تواند خطری به همراه داشته باشد.

نتایج این پژوهش، در مجله JAMA به چاپ رسید.