علل سرگیجه و تشخیص آن

۱۰۶

سال‌های ۱۹۷۰، بر مبنای تحلیلی بر ۱۲۵ بیمار مراجعه‌کننده به یک کلینیک سرگیجه، یک طبقه‌بندی برای احساس گیجی (dizziness) صورت گرفت. سرگیجه به صورت احساس غیرواقعی حرکت یا جهت‌یابی تعریف شد که نشانگر اختلالات لابیرنت یا ساقه مغز است. پیش‌سنکوپ به صورت احساسی نزدیک به غش که نوعا به دلیل افت گذرای فشار خون است، تعریف شد. عدم تعادل سالمندان اغلب به صورت یک « ناپایداری» مختصر غیراختصاصی به ویژه در هنگام چرخش تعریف می‌شود و نشان‌دهنده ضعف تعادل و قدرت است. احساس سبکی در سر نیز غالبا مربوط به اختلال کارکردی تنفس یا اضطراب است.

برای افتراق سرگیجه از احساس گیجی غیرچرخشی، می‌توان این سوال رواسازی‌شده را پرسید: « آیا فقط احساس سبکی در سر کردید یا دیدید که همه چیز مثل اینکه تازه از چرخ و فلک پایین آمده باشید، در حال چرخش است ؟»
وجود علامت سرگیجه، تشخیص افتراقی را محدود به اختلالات لابیرنت یا ارتباطات آن با دستگاه عصبی مرکزی می‌کند. چالش تشخیصی در موارد جدید سرگیجه برای پزشک عمومی، افتراق میان علل محیطی ( شایع و به‌سادگی قابل درمان) سرگیجه از علل مرکزی ( بسیار ناشایع و جدی‌تر) مانند سکته ساقه مغزی است.
به دلیل اینکه ساختارهای موجود در ساقه مغز بسیار نزدیک به یکدیگر قرار گرفته‌اند، غیر محتمل است که سرگیجه در غیاب هر گونه ویژگی مرتبط با اعصاب مغزی (از قبیل دوبینی، ضعف صورت، بی‌حسی صورت، دشواری بلع، دیس‌فونی) یا علامت مسیر بلند (long tract) (از قبیل ضعف یا بی‌حسی اندام‌ها)، علت مرکزی داشته باشد. این استدلال تا حدی با مطالعه‌ای بزرگ روی بیماران مبتلا به بیماری عروقی ساقه مغز، مورد تایید قرار گرفته است. کمتر از ۱ از ۴۰۷ بیمار دچار سکته‌های مغزی سیستم گردش خون خلفی در مرکز ثبت گردش خون خلفی مرکز پزشکی نیوانگلند ، با یک علامت منفرد مراجعه کرده بودند. مطالعه دیگری بر ۱۶۶۶ بیمار بالای ۴۴ سال که با شکایت گیجی به یک بخش اورژانس در ایالات متحده مراجعه کرده بودند، دریافت که ۵۳ مورد (۶/۳) از این شکایات به علت سکته مغزی یا حملات گذرای ایسکمیک بوده است و در میان بیماران دچار گیجی بدون سایر علایم یا نشانه‌ها، تنها ۷/۰ سکته کرده بودند یا حملات گذرای ایسکمیک داشتند. با وجود اینکه مجموعه موارد بالینی نشان می‌دهند ۵ از موارد جدید مولتیپل اسکلروز، سرگیجه دارند، بعید است که اولین تظاهر دمیلینیزاسیون، فقط سرگیجه باشد. نوروم آکوستیک نیز علتی بسیار نادر برای سرگیجه حاد منفرد است.
با وجود این، سرگیجه همراه با هر گونه ویژگی نورولوژیک دیگر از قبیل تاری دید، دوبینی، ضعف یا بی‌حسی صورت، دشواری بلع، دیس‌فونی، ضعف اندام یا آتاکسی می‌تواند به دلیل بیماری ساقه مغز مانند سکته مدولاری جانبی یا مخچه‌ای باشد. این بیماران را باید فورا ارجاع داد.

کیان

http://www.tebbook.com

نظرات بسته شده است.

× ثبت نوبت آنلاین