شیوه جدیدی برای درمان تومورهای مغزی

0 ۷

پژوهشگران بر این باورند که آخرین راه برای جلوگیری از پیشرفت مجدد سرطان مغز و کاهش رشد تومورهای بدخیم پس از جراحی، استفاده از میدان الکتریکی است.

به گزارش f6ساینس نیوز، گلیوبلاستوما شایعترین تومور بدخیم اولیه سیستم عصبی مرکزی است که در نخاع یا مغز پدیدار می‌شود.

منشا تومورها از سلولهای آستروسیت مغزی است و نرخ ابتلا به این بیماری مهلک تقریبا دو تا سه نفر در هر 100 هزار نفر است. میانگین زندگی بیماران فقط بین 12 تا 17 ماه پس از تشکیل تومور است.

در این طرح آزمایشی مشخص شد که استفاده از میدان الکتریکی بعد از جراحی برداشت تومورهای مغزی بهترین روش برای جلوگیری از رشد و تکثیر تومورهای کوچک باقی‌مانده در مغز است.

جسیکا موریس یک بیمار مبتلا به سرطان پیشرفته مغز است که پس از عمل جراحی برداشت تومور با استفاده از روش میدان الکترونیکی از طریق هدبندهای موجود به مدت 6 ماه توانسته با سرطان مبارزه کند.

هدبند الکترونیکی توسط شرکت Novocure تولید شده و برای استفاده از آن باید موهای سر بیمار کاملا تراشیده شود و دوره درمانی آن حداقل 6 ماه است.

استفاده روزانه از هدبند الکترونیکی شاید برای بیماران ناخوشایند باشد اما این روش آخرین گزینه برای مقابله با رشد و پراکنده ‌شدن تومورها در مغز است.

جسیکا موریس در مورد برخی از مشکلات هنگام استفاده از هدبند الکترونیکی عنوان کرد: عملکرد صحیح این دستگاه تنها زمانی میسر است که سر بیمار به صورت روزانه تراشیده شود و مطابق دستور روزانه از آن استفاده شود.

وی در ادامه افزود: بهترین اثر هدبند مغناطیسی زمانی حاصل می‌شود که تمام الکترودها به طور مستقیم با پوست سر در تماس باشند. اما بیماران باید مشکلات حمل  مجموعه کیف حاوی ژنراتور و سایر تجهیزات الکترونیک را نیز تحمل کنند.

تاکنون 695 بیمار مبتلا به گلیوبلاستوما پیشرفته به صورت آزمایشی با هدبند الکترونیکی جدید تحت درمان هستند که حداقل 43 درصد از آنها پس از دو سال از آغاز دوره درمان آزمایشی هنوز زنده هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین