شکل مغز و شخصیت انسان

0 ۱۸۶

طبق نتایج یک مطالعه ی جدید، شکل مغز میتواند سرنخ های شگفت انگیزی از شیوه ی رفتار (شخصیت) و ریسک ابتلا به بیماری های روانی افراد در اختیار ما قرار میدهد.

به گزارش وبسایت خبری دانشگاه فلوریدا استیت، دانشیار دانشکده پزشکی دانشگاه فلوریدا استیت، دکتر آنتونیو تراچیانو، برای آزمایش ارتباط بین ویژگی های شخصیتی و ساختار مغز به گروهی از محققان از آمریکا، بریتانیا و ایتالیا ملحق شد. مطالعه ی این گروه که در ژورنال Social Cognitive and Affective Neuroscience منتشر شده است، تفاوت های آناتومی مربوط به کورتکس مغز (خارجی ترین قسمت مغز) شامل سه ویژگی ساختاری ضخامت، مساحت و چین خوردگی را مورد مطالعه قرار داده و ارتباط این ویژگی های ساختاری را با پنج ویژگی عمده ی شخصیتی، بررسی کرده است.

پنج ویژگی شامل این موارد است: ۱٫ عصبی بودن، به معنای تمایل به بودن در شرایط احساسی منفی؛ ۲٫ برونگرایی، به معنای تمایل به اجتماعی و با اشتیاق بودن؛ ۳٫ ذهن باز، به معنای میزان روشن فکر بودن فرد؛ ۴٫ سازش پذیری، به عنوان معیاری برای سنجش میزان نوع دوستی و تمایل به همکاری کردن؛ و ۵٫ باوجدان بودن، به عنوان معیاری برای کنترل نفس و قاطعیت.

در این مطالعه از یک پایگاه داده ی تصاویر مغزی، متعلق به بیش از ۵۰۰ نفر استفاده شد، که توسط پروژه ی Human connectome در دسترس عموم قرار گرفته است. پروژه ی Human connectome حاصل تلاشی بلند همتانه از انستیتو ملی سلامت، با هدف نگاشت مسیر های عصبی (نورونی) مرتبط با عملکردهای مغزی است.

لوکا پاسامونتی، نویسنده ارشد، از دپارتمان علوم اعصاب بالینی دانشگاه کمبریج بیان کرد:” فرآیند تکامل، آناتومی مغز ما را به نحوی شکل داده است که مساحت و چین خوردگی را با کاهش زخامت کورتکس به حداکثر خود برساند. این عمل مانند کشیدن و تا زدن تکه ای ورق پلاستیکی است به طوری که مساحت ورق پلاستیکی افزایش یافته اما ضخامت آن کاهش پیدا میکند. ما این موضوع را نظریه کشش قشریمی نامیم.”

دکتر تراچیانو افزود:” کشش قشری یک مکانیزم تکاملی کلیدی است که به مغز امکان میدهد در حالی که به سرعت توسعه می یابد اما همچنان در درون جمجمه ی ما جا بگیرد زیرا جمجمه با نرخ بسیار کندتری رشد میکند. فرآیند مشابهی در دوران جنینی وقتی در حال رشد هستیم، در دوران خردسالی، نوجوانی و بزرگسالی رخ میدهد: ضخامت کورتکس تمایل به کاهش یافتن دارد در حالی که مساحت و چین خوردگی آن بیشتر میشود.”

در مطالعه ی دیگری، دکتر تراچیانو و دیگران نشان دادند که هر چه سن افراد بالاتر میرود، میزان عصبی بودن کاهش پیدا میکند به عبارت دیگر افراد در مدیریت احساسات خود بهتر عمل میکنند و این در حالی است که سازش پذیری و با وجدان بودن افزایش می یابد، افراد به تدریج مسئولیت پذیرتر میشوند و از میزان ستیزه جویی آن ها کاسته میشود.

محققان دریافتند که مقادیر زیاد عصبی بودن، که میتواند زمینه را برای بروز اختلالات عصبی-روانپزشکی فراهم کند، با ضخامتِ افزایش یافته و همچنین مساحت و چین خوردگیِ کاهش یافته در برخی بخش های کورتکس در ارتباط است. مانند بخش پیش پیشانی-گیجگاهی کورتکس.

در مقابل، ذهن باز، که یک ویژگی شخصیتی مرتبط با کنجکاوی و خلاقیت بوده و مزیتی برای نوع آوری و تنوع محسوب میشود، با الگوی متضادی در ارتباط است: ضخامتِ کاهش یافته و مساحت و چین خوردگیِ افزایش یافته در برخی از نواحی کورتکس پیش پیشانی.

تصاویر گرفته شده از مغز، به عنوان بخشی از پروژه ی Human connectome، همگی متعلق به افراد سالم ۲۲ تا ۳۶ ساله بودند که هیچ گونه سابقه ای از بیماری های عصبی-روانپزشکی یا بیماری های اساسی و مهم نداشتند. ارتباط بین ساختار مغز و ویژگی های شخصیتی در افراد سالم و جوان، میتواند با افزایش سن تغییر کند و بدین ترتیب یک چارچوب مرجع را برای درک بهتر از ساختار مغز در بیماری هایی مثل اوتیسم، افسردگی و آلزایمر فراهم کند.

پاسامونتی گفت: “مرتبط کردنِ نحوه ی ارتباط ساختار مغز با ویژگی های شخصیتی پایه، گامی حیاتی برای بهبود درک ما از ارتباط شکل ظاهری مغز با اختلالات خاص حالات روحی، شناختی و رفتاری است. همچنین ما نیاز داریم که درک بهتری از ساختار مغز و عملکرد آن در افراد سالم پیدا کنیم تا قادر باشیم تفاوت ها را در بیماری های عصب شناختی و روانپزشکی تشخیص دهیم.”

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین