سکس روباتی، نیاز یا انحراف؟

0 ۲۴

تلاش‌ها برای ممنوع کردن ساخت روبات‌هایی که می‌توان با آنها ارتباط جنسی برقرار کرد شدت گرفته است.

دکتر کتلین ریچاردسون متخصص اخلاق روباتی در دانشگاه دومونفورت در انگلیس که این کارزار را رهبری می‌کند معتقد است ساخت چنین روبات‌هایی نه ضرورت دارد و نه مطلوب است.

او سعی می‌کند سازندگان چنین روباتهایی را قانع کند تا این تکنولوژی را برای چنین مصارفی بکار نگیرند.

دکتر ریچاردسون به بی‌بی‌سی گفت: “به نظر می‌رسد صنعت روبات‌سازی علاقه روزافزونی به ساخت روبات برای سکس پیدا کرده و مدلهایی که برای این کار طراحی شده، از شکل ظاهری گرفته تا کارهایی که انجام خواهند داد، واقعا آزار دهنده‌اند.”

او معتقد است ساخت این روبات‌ها نگاه کلیشه‌ای و سنتی به زن را تقویت می کند و این پیام را صادر می کند که ارتباط جز جنبه شهوانی وجه دیگری ندارد:

“ما فکر می‌کنیم تولید چنین روباتهایی باعث روابطی زیانبار بین زنان و مردان، کودکان و بزرگترها، مردان با مردان و زنان با زنان می‌شود.”

تولیدکنندگان ابزارها و اسباب بازی های جنسی مدتی است که کار الکترونیک کردن محصولات خود را آغاز کرده‌اند و حتی شرکت ترو کامپنیون وعده ساخت “اولین روبات دنیا برای سکس” را داده و گفته اولین محصول خود را تا آخر سال وارد بازار می کند.

اولین “عروسک” این شرکت، به نام روکسی، به قیمت هفت هزار دلار، در واقع یک ماشین خودآموز است که می‌تواند با صاحبش حرف بزند و یاد بگیرد که او چه چیزهایی را دوست دارد یا ندارد.

ترو کامپنیون هزاران سفارش پیش‌خرید برای عروسک جنسی خود گرفته است.

داگلاس هاینز مدیر عامل ترو کامپنیون می‌گوید به چنین محصولی واقعا نیاز هست:

“ما نمی‌خواهیم جای همسر یا دوست دختر را بگیریم. این راه برای کسانی است که با کسی در رابطه نیستند یا همسرشان را از دست داده‌اند.”

“مردم از راههای جز تعاملات انسانی هم می‌توانند به احساس رضایت و خوشحالی برسند.”

“وقتی که با این روباتها گذرانده می‌شود بیشتر زمان به معاشرت و تعامل می‌گذرد و وجه جسمانی سکس بخش کوچکی از آن را تشکیل می‌دهد.”

برخی به ادعای این شرکت برای فرستادن نخستین عروسک جنسی خود به بازار به دیده تردید نگاه می‌کنند و مطمئن نیستند هوش مصنوعی به حدی رسیده باشد که محصولی چنین پیچیده را تا آخر سال وارد بازار کند.

دکتر کوین کوران یکی از اعضای ارشد موسسه مهندسی برق و الکترونیک می‌گوید برای چنین محصولاتی بازاری عظیم وجود دارد:

“ساده‌لوحی است که فشار بازار را برای این روبات‌های ‘همدم’ نادیده بگیریم. اگر مشکلات مکانیکی حل شوند ساخت روبات‌هایی شبیه انسان کاری ساده است و این روبات‌ها برای اینکه به مونسی جذاب تبدیل شوند فقط به پوست احتیاج دارند.”

“و این اصلا کار سختی نیست، البته تا به حال کار زیادی انجام نشده چون بیشتر روبات‌ها در موسسات تحقیقاتی ساخته شده‌اند نه برای تجارت، اما دیگر اینطور نخواهد بود.”

دیوید لوی نویسنده کتاب عشق و سکس با روبات‌ها معتقد است برای عروسک‌هایی مثل روکسی بازاری عظیم وجود دارد و پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۵۰ رابطه عاطفی بین روبات و انسان به پدیده‌ای عادی بدل شود:

“افراد زیادی هستند که برقراری رابطه برایشان دشوار است و چنین محصولاتی این خلا را پر خواهند کرد.”

“هر چه روبات‌ها پیشرفته‌تر می‌شوند بیشتر می‌توانند رفتارهای انسانی را شبیه‌سازی کنند بنابراین رابطه انسان با روبات‌ها پیچیده‌تر خواهد شد.”

با این حال دکتر کوران معتقد است جوامع بشری در مقابل روبات بعنوان شریک جنسی واکنش نشان خواهند داد چون هنوز آمادگی آن را ندارند که چنین پدیده‌ای را عادی فرض کنند:

“آیا برای وقتی که روبات‌ها اینقدر پیشرفته شوند که دیگر از انسان قابل تمیز نباشند قانون کافی داریم؟ آیا روبات می‌تواند ازدواج کند؟ آیا یک زوج روبات می‌توانند کودکی را به فرزندی قبول کنند؟”

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× ثبت نوبت آنلاین